Thursday, Nov 1, 2018

صفحه نخست » نتانیاهو: تلاش ایران برای خرابکاری در اروپا را ما افشا کردیم

Netanyahu-12.jpegرادیو فردا: در زمینه آن چه دانمارک «توطئه تروریستی ایران» در خاک این کشور نامیده و بحرانی جدی میان ایران و دانمارک و تنش در روابط تهران با دیگر کشورهای اسکاندیناوی را درپی آورده است، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تایید کرد که کشورش «به تازگی از تلاش ایران برای خرابکاری در اروپا پرده برداشته است».

چند رسانه اسرائیل از جمله تایمز اسرائیل روز جمعه، ۱۱ آبان‌ماه، گزارش دادند که آقای نتانیاهو روز پنج‌شنبه در سفر به وارنا برای دیدار با بویکو بوریسو، نخست وزیر بلغارستان، افزود: «رژیم ایران نیروی مرکزی اسلام افراطی است که ملت ها را یکی پس از دیگری زیرپا می‌گذارد و از سوریه به لبنان و عراق و جاهای دیگر می رود و غیرنظامیان را در سراسر دنیا می کشد.»

به گفته وی، «جنگی در جریان است که تنها بر سر کشورهای ما نیست؛ بر سر فرهنگ‌ها و ارزش‌های مشترک ما نیز هست».

نتانیاهو به همتای بلغارش گفت، آگاه باشید که ایران «ممکن است حملات بیشتری در اروپا انجام دهد».

سخنان تازه نخست وزیر اسرائیل تایید روشن‌تر گزارش‌هایی است که در دو روز گذشته در رسانه‌های اسرائیل منتشر شد.

در این گزارش‌ها به نقل از مقامات اسرائیلی آمده بود که سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، اطلاعات مربوط به «توطئه تروریستی ایران» را به دانمارک داده و اطلاعات بعدی انتقالی این سازمان نیز موجب دستگیری یک ایرانی تبعه نروژ در ارتباط با این «توطئه» شده است.

دانمارک روز سه‌شنبه از دستگیری یک ایرانی شهروند نروژ خبر داد و اعلام کرد او مامور اجرای طرح «ترور» یکی از مخالفان رژیم ایران شده که ساکن و تبعه دانمارک است.

بر اساس گزارش‌ها، دانمارک دست‌کم از روز ۲۸ سپتامبر، بیش از یک ماه، در جستجوی این «توطئه گر» بوده و او را سرانجام روز ۲۱ اکتبر با یاری سوئد، در شهر یوته‌بوری (گوتنبرگ) دستگیر کرده و اکنون در اختیار دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌های دانمارک و نروژ، فرد بازداشتی که ۳۹ سال دارد و فعلا نامش اعلام نشده، از منطقه زندگی حبیب جبر، عضو «جبهه الاحواز» که یک گروه عرب زبان جدایی طلب مخالف رژیم ایران است، در خاک دانمارک عکس گرفته بود.

رسانه های اسرائیل نوشته بودند که اسرائیل این اطلاعات را بر اساس مطالب منتشره در «شبکه‌ها» به دست آورده است؛ ظاهرا «شبکه ها» اشاره به فضای مجازی اینترنت است.

این امر بر مناسبات ایران با دانمارک اثرات منفی شدیدی گذاشته؛ سفیر دانمارک به کشورش بازگشته؛ وزیران خارجه پنج کشور اسکاندیناوی چهارشنبه ایران را نکوهش کرده؛ نروژ نیز پنج‌شنبه سفیر ایران را احضار کرد و تازه ترین شواهد نشان می دهد که به درخواست نخست وزیر دانمارک، اتحادیه اروپا به زودی برقراری تحریم هایی علیه ایران در این ارتباط را بررسی می‌کند.

ایران قویا این اتهام را رد کرده و از دانمارک خواسته است با «خردمندی» مانع از تخریب مناسبات خوب دو کشور شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز پنج‌شنبه در دومین توییت که به نقش موساد در این اتهام‌زنی اشاره کرده، تاریخ هایی را در چند ماه اخیر ذکر کرده است که هر بار برای ایران در پیشبرد و حفظ برجام اهمیت داشته و به ناگهان از «کشف ترور» از سوی ایران در اروپا خبر داده شده است.

آقای ظریف تاکید کرده است که هدف موساد «تمام کردن کار برجام» است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy