Friday, Nov 2, 2018

صفحه نخست » خشم دانمارک، شکاف در اروپا بر سر تحریم‌های ایران

denmark_110218.jpgگزارشی از ست فرنتزمن در روزنامه جروزالم پست

صدای آمریکا - اندرس ساموئلسون، وزیر خارجه دانمارک، تصریح کرده «کاملا روشن است که نوک پیکان به طرف سرویس اطلاعاتی ایران است».

ادبیات به طور غیرمعمولی محکم کپنهاگ نشان می دهد چقدر جدی به توطئه ای واکنش نشان می دهد که ابتدا اواخر سپتامبر کشف و به یک عملیات تعقیب مظنون در سراسر دانمارک، سوئد و نروژ تبدیل شد.

دانمارک می گوید حرف کفایت نمی کند. وزیر خارجه دانمارک تاکید کرده که «رفتار ایران به دانمارک محدود نیست» و چند کشور دیگر «هم فکر» با کپنهاگ نگرانی های مشترکی در این باره دارند. لارس لوکه راسموسن، نخست وزیر دانمارک، معتقد است یکی از آن کشورها بریتانیا است که انتظار می رود با هم «در برابر ایران بایستند».

این تحول می تواند آغازگر یک شکاف در اتحادیه اروپا باشد که در پی تسهیل پرداخت های مالی صادرات ایران از طریق سیستم ویژه ای برای دور زدن تحریم های آمریکا است. توطئه ترور در دانمارک ممکن است اوضاع را به هم بریزد.

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، می گوید توطئه های تروریستی ایران در اروپا در حال افزایش است: «خوشبختانه همکاری اطلاعاتی متحدان ما مانع چند توطئه ترور شده است، اما رژیم ایران هنوز دست برنداشته است. ما باید با هدف جلوگیری از دسترسی ایران به منابع مالی لازم برای اجرای این حملات به فشار بر تهران ادامه بدهیم.»

آمریکا می خواهد دانمارک و همچنین دیگر کشورهای هدف در توطئه بمبگذاری ماه ژوئن - فرانسه، لوگزامبورگ، اتریش، بلژیک و آلمان - اقدامات بیشتری انجام دهند.

دانمارک می گوید از رفتارهای منطقه ای ایران، برنامه موشک های بالیستیک و نقض حقوق بشر در آن کشور نگران است.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

روز چهارشنبه، بخش خاورمیانه کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل جلسه ای برگزار کرد. مایا کوتسیانسیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت اروپا هر گونه تهدید متوجه امنیت اتحادیه را تقبیح کرده و هر رخدادی را به شدت جدی می گیرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در گفتگویی با فاکس نیوز ابراز امیدواری کرد کشورهای اروپایی در مواجهه با ایران سریع تر حرکت کنند: ایالات متحده برای کشورهای اروپایی توضیح می دهد که آن چه در دانمارک رخ داد دلیل ضرورت اتخاذ یک «سیاست کاملا متفاوت در رابطه با ایران است».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy