Friday, Nov 2, 2018

صفحه نخست » صنعت نفت ایران؛ از اوج تولید در زمان شاه تا تقلای آیت‌الله‌ها برای جذب سرمایه‌گذار

voa_110318.jpgصدای آمریکا - نزدیک به ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ در ایران، که منجر به خروج شرکت های غربی از ایران شد، صنعت نفت ایران پس از طی یک جنگ ویرانگر، تحریم و انزوای دیپلماتیک جهانی، با یک اختلال پر هزینه دیگر رو به رو می شود.

رویترز می نویسد واشنگتن در پی اتمام مشارکتش در توافق هسته ای با ایران، از ۱۳ آبان ماه، تحریم ها علیه ایران را دوباره به اجرا می گذارد. خریداران نفت ایران خرید این کالا از ایران را متوقف می کنند یا آن را کاهش می دهند، چرا که تحریم های ثانویه علیه شرکت هایی که از نظام بانکی آمریکا استفاده می کنند، اعمال خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۹۵، ممنوعیت «انقلابی» در سرمایه گذاری خارجی را برداشت و هنوز برای جذب سرمایه گذاری خارجی پایدار تقلا می کند.

انزوایی که ایران به دلیل روابط بد با ایالات متحده در سال های پس از انقلاب متحمل شده است، که بخشی از آن نیز به خاطر تلاش های اخیر برای به دست آوردن قابلیت هسته ای بوده است، مانع آن شده است که بتواند ظرفیت تولید نفت خود را به طور معناداری توسعه دهد.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

اما ذخایر عمده ای که شرکت ملی نفت ایران اداره می کند، کمک کرده است که ایران همچنان جایگاه خود را به عنوان یکی از پنج تولیدکننده عمده نفت حفظ کند.

آمریکا خرید نفت از ایران یا سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران را پس از انقلاب ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) متوقف کرد. تولید نفت ایران در سال ۱۹۷۴ به ۶ میلیون بشکه در روز رسیده بود، اما اکنون تولیدش زیر ۴ میلیون بشکه در روز است.

ایران در دوران پادشاهی محمدرضا پهلوی حدود ۱۰ درصد نفت جهان را تولید می کرد، که اهمیت ویژه ای در جهان داشت.

ایران در سال ۱۹۷۴، معادل حدود ۷۰ درصد تولید عربستان سعودی و سه برابر عراق، نفت تولید می کرد. اما اکنون در دوران جمهوری اسلامی، از جایگاهی که در آن زمان داشت فاصله زیادی دارد.

در سال ۲۰۱۲ و با اولین دور تحریم های هسته ای، تولید نفت ایران به حدود یک سوم تولید عربستان کاهش یافت و تنها در سال گذشته بود که به ۴۱ درصد تولید نفت عربستان رسید و اندکی بیشتر از عراق جنگ‌زده، نفت تولید کرد.

در دهه ۸۰ میلادی، پس از انقلاب اسلامی و با استقرار حکومت روحانیون در ایران، تولید نفت این کشور به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و تقریبا ۲۳ سال طول کشید که ایران بتواند در سال ۲۰۰۳ به تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز دست یابد.

هنوز مشخص نیست با بازگشت دوباره تحریم ها علیه ایران، چه میزان از نفت ایران از بازارهای جهانی ناپدید می شود.

آمریکا گفته است که به طور موقت اجازه می دهد هشت حوزه به خرید نفت از ایران ادامه دهند. مایک پمپئو گفته است اتحادیه اروپا، یکی از این حوزه ها نیست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy