Sunday, Nov 4, 2018

صفحه نخست » ماموریت تازه ولایتی برای دانشگاه آزاد

azad_110418.jpgرضا حقیقت‌نژاد - ایران وایر

رئیس دانشگاه آزاد آیین‌نامه‌ای را ابلاغ کرده است که بر اساس آن مصادیق مجاز و غیرمجاز دستورالعمل پوشش دانشجویان تعیین شده است. در این آیین‌نامه سخت‌گیرانه، مواردی جنجال برانگیز مانند ممنوعیت پوشیدن لباس راحتی برای دانشجویان دختر در فضای عمومی خوابگاه و ممنوعیت پوشیدن پیراهن آستین کوتاه برای پسران مطرح شده است.

این آیین‌نامه تصریح کرده استفاده از «حلقه یا انگشتر ازدواج بلامانع است» ولی «خالکوبی در نواحی قابل رویت بدن ممنوع است». بر اساس مقررات جدید، دانشجویان مجاز به «استفاده نادرست از فضای مجازی که منجر به بروز موارد ضداخلاقی شود، نیستند» و نهادی به نام « کمیته آراستگی» مسئول رسیدی به «موارد خاص و ساختارشکنانه» و برخورد با دانشجویان است.

این آیین‌نامه ریشه در بخشنامه‌ای ۸ماده‌ای دارد که ۲۴دی‌ماه سال گذشته ابلاغ شده است. بر اساس آن بخشنامه برگزاری هرگونه اردوی مختلط و کنسرت در دانشگاه ممنوع اعلام شد. همچنین در بند ۳ آن بخشنامه بر اتخاذ تدابیر لازم برای «رعایت هنجارهایی مانند عفاف و حجاب» تاکید شده بود. آیین کنونی را می‌توان تلاش تازه برای اجرایی کردن بخشنامه قبلی دانست که از نظر مسئولان دانشگاه آزاد سند تحول فرهنگی دانشگاه آزاد محسوب می‌شود.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

۲۷تیرماه امسال، ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد درباره بخشنامه ۸ماده‌ای گفت نخستین ماموریتی که آیت‌الله خامنه‌ای به علی اکبر ولایتی، رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی محول کرده، «تحول در امور فرهنگی دانشگاه آزاد» است و بر همین مبنا، آنها در حال انجام اقدامات جدیدی هستند. او تصریح کرده که مبنای این اقدامات «امر به معروف و نهی از منکر» و هدف این تلاش‌ها، تبدیل دانشگاه آزاد به «به دانشگاه تراز انقلاب» و «الگوی شایسته برای فضای آموزش عالی کشور» است.

در همین راستا، در طول دو سال گذشته، مدیران دانشگاه آزاد اقدام به فعال‌سازی «شورای امر به معروف و نهی از منکر» در تمام واحدهای دانشگاه کرده و دی ماه سال گذشته، «ائمه جمعه تمام استان‌های ایران را به عنوان اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در استان خود» منصوب کرده‌اند. علاوه بر دانشگاه آزاد، در مدارس سما که زیرمجموعه این دانشگاه است نیز قرار است با همکاری حوزه علمیه، مدارس نمونه الگوسازی شوند.

در یک پیشنهاد دیگر، علی اکبر ولایتی، رئيس هیات امنای این دانشگاه شهریور امسال گفت: «دانشگاه آزاد هر استانی یک امیر فرهنگی صاحب نام داشته باشد و همه واحدها زیر نظر او در احیای فرهنگ و تمدن اسلامی گام های بلندی بردارند» و «کتاب هایی تألیف کرد و «هویت» به گونه ای در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس شود که در دانشجویان احساس همبستگی دینی و ملی وجود داشته باشد.» او هدف نهایی این تحولات را پیشگیری از بروز رویدادها و مواردی که با ارزش‌های نظام مغایرت دارند اعلام کرده و می‌گوید «علوم انسانی ما در جامعه‌شناسی از آگوست کنت، در روان شناسی از فروید و در تکامل از داروین نشات می‌گیرد و جایی برای معارف اسلامی وجود ندارد» و می‌خواهد «علوم انسانی را ارتقا دهد و پایه تئوریک همه مبانی‌مان دچار تحول فرهنگی» کند.

ولایتی نگاه سیاسی به این ماجرا هم دارد: «حاصل تکامل آمیب تصدیق انگیزه‌ای است که فروید به انسان نسبت می‌دهد و انسان را از احساسات خالی می‌کند تا جوامع غربی بتوانند بر او سلطه داشته باشند» و «بقای انقلاب درگرو تحول در علوم انسانی است».

بر این اساس می توان انتظار داشت در ماه‌های آینده،‌ شاهد تحولات جدیدتری در راستای عملیاتی کردن ایده‌های علی‌اکبر ولایتی در دانشگاه آزاد باشیم. مجموعه این رویدادها که از دخالت در آرایش ناخن و پوشش خوابگاه دختران تا محتوای کتاب‌های درسی را در بر می‌گیرد و به اسم «طرح تحول» پیگیری می‌شود را می‌توان به «پاکسازی فرهنگی» تعبیر کرد.

علی اکبر ولایتی در سال اول حضورش در دانشگاه آزاد به پاکسازی سیاسی و مدیریتی مشغول بود. او موفق شد تمام چهره‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی را از دایره مدیران و حلقه‌های قدرت دانشگاه آزاد حذف کند و به طور کامل قدرت را در دست گیرد. ولایتی در گام دوم سراغ بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های فرهنگی و اجتماعی آمده و در حال پاکسازی بدنه و دانشجویان دانشگاه آزاد است. این پاکسازی ابعاد سیاسی دارد و امسال در دانشگاه آزاد نیز شاهد «ستاره‌دار» شدن برخی دانشجویان بودیم.

بعید به نظر می‌رسد که او در این مسیر موفقیت چشمگیری به دست بیاورد ولی شخصیت سیاسی و مدیریتی علی اکبر ولایتی در طول چهاردهه گذشته اینطور بوده که کاری کند که در راستای برآوردن درخواست‌ها و دستورات آیت‌الله خامنه‌ای تلقی شود، ماموریت تازه‌اش در دانشگاه آزاد، از حذف خانواده هاشمی تا آیین‌نامه حجاب و عفاف را هم باید از این زاویه تحلیل کرد؛ «آقا خوشش بیاید».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy