Tuesday, Nov 6, 2018

صفحه نخست » هشدار اردوغان به ترامپ در باره تحریم‌های ایران

erdogan_110618.jpgاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نخواهیم کرد

یورونیوز - رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه گفت که این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نخواهد کرد.

این نخستین واکنش آقای اردوغان به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران است.

رئیس جمهوری ترکیه که در پارلمان این کشور با خبرنگاران سخن می‌گفت تحریم‌های آمریکا را «اشتباه» خواند و تاکید کرد که «تحریم‌ ایران توازن جهان را بهم می‌زند. ما نمی‌خواهیم در دنیای امپریالیسم زندگی کنیم.» وی همچنین تاکید کرد که موضوع ایران را در نشست پاریس با رهبران سایر کشورها به بحث خواهد گذاشت.

آقای اردوغان با اشاره به واردات گاز از ایران گفت: «ما ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ایران می‌خریم و نمی‌خواهیم مردم کشورمان از سرما یخ بزنند.»

ترکیه از جمله هشت کشوری است که به مدت ۱۸۰ روز از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

پیش از این نیز مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تحریم‌های ایران را «ناعادلانه» و «خطرناک» خوانده بود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که به ژاپن سفر کرده است درباره بازگشت تحریم‌های نفتی و مالی آمریکا علیه ایران گفت: «وقتی ما درخواست معافیت از تحریم‌ها را با ایالات متحده در میان می‌گذاشتیم به آنها با صراحت گفتیم که در تنگنا قرار دادن ایران کاری عاقلانه نیست. منزوی کردن ایران خطرناک است و تنبیه مردم ایران عادلانه نیست.»

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین افزود که آنکارا مخالف تحریم‌هاست و ترکیه اعتقاد ندارد که این تحریم‌ها نتیجه‌ای در پی خواهد داشت.

چاووش اوغلو پیشنهاد کرده است که گفتگو و تعهد معنی‌دار بسیار مفیدتر از تحریم است.

آمریکا روز دوشنبه، ۵ نوامبر بطور رسمی فهرست بلندی از افراد و شرکت‌های تحت تحریم را منتشر کرد. این فهرست به ویژه صادرات نفت ایران، بانک‌ها، شرکت‌های هواپیمایی را در بر می‌گیرد.

واشنگتن اعلام کرده است که در ارتباط با تحریم صادرات نفت روش مرحله به مرحله را پیش گرفته است تا باعث افزایش قیمت نفت نشود. بر همین اساس هشت کشور از جمله ترکیه از این تحریم‌های معاف شده‌اند و می‌توانند با شرایط ویژه به واردات نفت از ایران ادامه دهند.

ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان هشت کشوری هستند که به مدت شش ماه از تحریم واردات نفت ایران معاف شده‌اند.

کشورهایی که نفت ایران را خریداری خواهند کرد باید پول نفت ایران را در یک حساب ویژه نگهداری کنند و ایران تنها می‌تواند برای خرید اقلام بشردوستانه طبق ضوابط ویژه از آنها استفاده کند. با این حالت مستنثنا شدن ایتالیا از آن نظر اهمیت دارد که ایران حسابی اروپایی به یورو خواهد داشت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy