Thursday, Nov 8, 2018

صفحه نخست » دبیرکل فیفا با اعضای کمپین حضور زنان ایرانی در ورزشگاه دیدار می‌کند

fifa_110818.jpgرادیو فردا - فاطمه سامورا، دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) قرار است، در آستانه بازی برگشت فینال رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا، با اعضای کمپین حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فاطمه سامورا روز چهارشنبه گفت که این دیدار روز پنجشنبه، ۱۷ آبان، در زوریخ سوئیس با فعالان استادیوم آزادی صورت می‌گیرد که عریضه آنها ۲۰۰ هزار امضاء دارد.

به رغم اعتراض‌های گسترده در ایران و شبکه‌های اجتماعی، زنان هنوز اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند.

پیش از این در تیرماه امسال ۱۸ زن سرشناس ایرانی با نوشتن نامه‌ای به مقام‌های فیفا از فدراسیون جهانی فوتبال خواسته بودند تا «از جمهوری اسلامی بخواهد که به صورت کامل به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم پایان دهد».

در نامه این زنان به فیفا، اجازه نیافتن زنان برای حضور در استادیوم‌های ورزشی، «نقض یکی از اصول بنیادین» فدراسیون بین‌المللی فوتبال یعنی تاکید بر عدم تبعیض و مبارزه با آن توصیف شده بود.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

ورزشگاه ۷۸ هزار نفری آزادی روز شنبه میزبان بازی برگشت پرسپولیس است که برای قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا باید شکست دو بر صفر خود در برابر کاشیما در ژاپن را جبران کند.

این نخستین بازی فینال جام باشگاه‌های آسیا است که بعد از ۱۱ سال در ایران برگزار می‌شود.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در مارس امسال به ایران رفت تا در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، تاکید کند که دولت ایران باید اجازه دهد زنان در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند. با این حال دولت جمهوری اسلامی مانع این کار شده است.

فاطمه سامورا که نخستین دبیرکل زن فیفا است می‌گوید: «این موضوع در صدر دستور کار حقوق بشر فیفا قرار دارد و مذاکرات ادامه خواهد یافت».

در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری از سوی فعالان حقوق زنان و دیگر گروه‌های فعال مدنی برای حضور بدون محدودیت زنان در ورزشگاه‌ها از جمله استادیوم‌های فوتبال، انجام گرفته است.

برخی مقام‌های دولت حسن روحانی همچون معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی از جمله افرادی بوده‌اند که در این زمنیه تلاش‌هایی را انجام داده‌اند.

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده از حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا خبر داده است.

خانم ابتکار روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره احتمال حضور زنان ایرانی در کنار زنان ژاپنی برای تماشای بازی تیم‌های پرسپولیس و کاشیما با تاکید گفته‌بود: «حتما زنان ایرانی در ورزشگاه برای این بازی حضور می‌یابند.»

پیش از او محمدرضا داورزنی، معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان ایران، حضور زنان در ورزشگاه آزادی را از شروط و الزامات فیفا و لیگ قهرمانان آسیا، توصیف کرده بود که به گفته این مقام وزارت ورزش، «این الزام تنها به حضور زنان ژاپنی محدود نمی‌شود.»

پیش از این مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال را منوط به به فراهم‌شدن امکانات و زیرساخت‌هایی در استادیوم‌ها دانسته بود.

نخستین حضور زنان در استادیوم آزادی تهران به شب‌های برگزاری جام جهانی روسیه در تابستان گذشته بازمی گردد که شماری از زنان توانستند با حضور در ورزشگاه آزادی، بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در آن رقابت‌ها را تماشا کنند.

پس از آن در مهرماه امسال، شمار محدودی از زنان شامل فوتبالیست ‌و فوتسالیست‌های عضو تیم زنان ایران، خبرنگاران زن ورزشی‌نویس و خانواده‌های بازکنان تیم ملی فوتبال توانستند دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران و بولیوی را از نزدیک تماشا کنند.

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، روز سه‌شنبه با اشاره به همان تجربه حضور محدود زنان در استادیوم آزادی ابراز امیدواری کرد که شورای تامین استان تهران با حضور دوباره زنان در استادیوم در جریان رقابت پرسپولیس و کاشیما انتلرز، موافقت کند.

اما همان تجربه حضور گزینشی و محدود زنان در بازی ایران و بولیوی نیز با حواشی و واکنش‌هایی همراه شد به طوری‌که محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، گفته بود: «وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه‌عریان مواجه می‌شود، گناه اتفاق می‌افتد.»

او همچنین تهدید کرد بود که اگر این حرکت‌ها ادامه داشته باشد، مسببان با برخورد قضایی، دستگاه قضایی روبرو می‌شوند.

آن سخنان دادستان کل کشور با واکنش دیگر مقام‌ها و مسئولان مواجه شد از جمله علی مطهری، نایب رئیس مجلس همراه شد که معتقد بود، تماشای مسابقه فوتبال در استادیوم برای زنان، «اشکال شرعی ندارد» و آن طور که دادستان کل کشور، تصویر کرده، مردان فوتبالیست، «نیمه‌عریان» نیستند.

واکنش کاربران فضای مجازی به سخنان محمدجعفر منتظری نیز گسترده و قابل‌توجه بود. از سوی دیگر، نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در سپاه پاسداران نیز به اجازه حضور زنان در استادیوم، انتقاد کرده‌بود. دامنه انتقادها به این حضور گزینشی و محدود زنان در استادیوم پای مراجع تقلید شیعه را نیز به ماجرا گشود، آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی با انتقاد از این ماجرا، آن را مایه افتخار ندانست.

پیش از اینها آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در قم، در پاسخ به استفتایی، گفته بود: «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست. اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند. بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند، به خصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.»

فدراسیون والیبال ایران، در سال‌های گذشته، درگیر چنین ماجراهایی بود که بعد از تهدیدهای فدراسیون جهانی والیبال مبنی بر محرومیت ایران از میزبانی در مسابقات لیگ جهانی، مسئولان ورزشی ایران مجبور شدند اجازه دهند تا تعدادی گزینشی و محدود از زنان وارد سالن ۱۲هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی شوند و مسابقات تیم ملی والیبال ایران را در سالن‌های ورزشی از نزدیک تماشا کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy