Thursday, Nov 8, 2018

صفحه نخست » بلومبرگ: رویای قراردادهای سنگین چندملیتی ایران بر باد رفت

bloomberg_110818.jpgصدای آمریکا - بلومبرگ در گزارشی نوشت: دولت ترامپ تدابیری تنبیهی علیه بخش های انرژی و کشتیرانی ایران اعمال کرده است. هر چند ایران و دیگر طرفین توافق هسته ای به برجام متعهد مانده اند، اما ترس از نقض تحریم های آمریکا و از دست دادن امکان دسترسی به بزرگترین اقتصاد جهان، شرکت های چندملیتی عمده را مجبور به چشم پوشی از پروژه های سودآورشان در ایران کرده است.

بعضی از این شرکت های چندملیتی سنگین وزن یا ایران را ترک کرده یا فعالیت های خود را متوقف کرده اند:

شرکت بوئینگ

شرکت بوئینگ مستقر در آمریکا، برای فروش ۳۰ جت «۷۳۷ مکس» به «خطوط هوایی آسمان» قرارداد مقدماتی ۳ میلیارد دلاری و برای تحویل ۸۰ هواپیما به «ایران ایر» توافقی ۱۶.۶ میلیارد دلاری منعقد کرده بود.

استیو منوشن وزیر دارایی آمریکا اوایل امسال گفت، مجوز فروش بوئینگ به ایران لغو خواهد شد. بویینگ در ماه ژوئن اعلام کرد از دستور دولت آمریکا تبعیت می کند.

گروه ایرباس اِس ای و «اِی تی آر»

ایرباس سفارشی ۱۹ میلیارد دلاری برای تحویل ۱۰۰ هواپیما به ایران داشت. اما از آنجا که بیش از ۱۰ درصد از قطعات جت های این گروه صنعتی اروپایی ساخت آمریکا است و مشمول محدودیت صادرات به ایران می شد، تنها ۳ جت پیش از اعلام تصمیم پرزیدنت ترامپ به خروج از برجام به ایران تحویل داده شد.

ایران همچنین ۲۰ جت به «ای تی آر» که شرکتی مشترک بین ایرباس و «لئوناردو اس پی ای» است، سفارش داده بود. ۱۲ هواپیما پیش از بازگشت تحریم ها تحویل داده شده بود ولی اکنون این شرکت در حال مذاکره با دیگر خریداران برای ۸ هواپیمای باقیمانده است.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

دیگر قراردادهای لغو شده با شرکت جنرال الکتریک، شرکت زیمنس اِی جی، شرکت توتال اس اِی، پژو، رنو «اس اِی»، مرسک، بویگو اس اِی، گروه ایر فرانس - «کِی اِل اِم» و بریتیش ایرویز بوده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy