Saturday, Nov 17, 2018

صفحه نخست » ایران چطور برخی از بهترین فیلم های جهان را می سازد؟

iriMovies.jpgشبکه بیان - این متن با برداشت آزاد و تغییر و تکمیل از بخشی از یادداشت حمید دباشی، نگارش شده است. متن اصلی به زبان انگلیسی در وبسایت جهانی بی‌بی‌سی درج شده است.

چهار فیلم ایرانی به تازگی در لیست ۱۰۰ فیلم برتر بی‌بی‌سی در نظرسنجی سرویس فرهنگی این شبکه قرار گرفته که در زمره بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان دسته بندی شده اند.

این چهار فیلم عبارتند از کلوزآپ در رده ۳۹، خانه دوست کجاست در رده ۹۴ و طعم گیلاس در رده ۹۷ و البته فیلم جدایی نادر از سیمین که در رده ۲۱ و جزو ۲۵ فیلم اول جای گرفته است.

این واقعیت را نمی توان کتمان کرد که لحظات بسیار شگفت انگیز در بسیاری از فیلم های ایرانی دیده می شود اما همچنین نمی شود اهمیت این چهار فیلم و حضور برجسته عباس کیارستمی را در میان بهترین فیلمسازان جهان نادیده گرفت.

به طور کلی، کسانی که برای ایجاد این فهرست صد اثری مورد مشورت قرار گرفته اند، از فضای سینمای ایران و فیلم هایی که به جشنواره های مختلف همچون کن، ونیز، برلین و لاکارنو فرستاده می شوند، تاثیر گرفته اند. این بدان معناست که هرچقدر تولیدات ایرانی، بیشتر به معرض قضاوت جهان گذاشته شود، شانس بیشتر مطرح شدن را نیز دارد.

در این میان البته هستند سینماگرانی که الهام گرفته از کیارستمی بوده اند و به نوعی درس پس می دادند اما حوزه های متفاوتی را دنبال کردند. به عنوان مثال می توان از جعفر پناهی نام برد که یکی از فیلم های او به نام «دایره» که هرگز مجوز اکران در ایران نگرفت، جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را در سال ۲۰۰۰ از آن خود کرد.

پناهی اما همچون استاد خود، کیارستمی عمل نکرد و فیلم هایش بیشتر رنگ و بوی سیاسی - اجتماعی گرفت. ژانرهایی که خیلی مورد علاقه کیارستمی نبودند.

اما مدتی نگذشت که به دلیل فعالیت سیاسی در جریان جنبش سبز دستگیر و ممنوع الکار شد.

با این وجود سینمای ایران به راه خود ادامه داد و چند سال بعد، اصغر فرهادی توانست با فیلم «جدایی نادر از سیمین»، اسکار را به سینمای ایران بیاورد. اگرچه روزنامه های نزدیک به حکومت سعی در تخطئه فیلم داشتند اما اثرگذاری این جایزه آن قدر بالا بود که توجهی به نوشته های تندروها نشد.

با این حال، شکی نیست که فیلم ها و کارگردان بهتری وجود داشتند که هرگز آنطور که باید، دیده نشدند. در این میان می توان به نام افرادی چون "فرخ غفاری"، "ابراهیم گلستان" و "بهمن فرمان آرا" اشاره کرد. سینمای ایران همچنین از برخی فیلمسازان زن با استعداد مانند "رخشان بنی اعتماد"، "مرضیه مشکینی" و "منیژه حکمت" بهره مند است اگرچه آنها نیز آنچنان که باید، دیده نشدند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy