Tuesday, Nov 20, 2018

صفحه نخست » ماجرای تخلف مهدی طارمی و خط خوردن بیرانوند از فهرست بهترین‌های آسیا

afc_112018.jpgایران وایر - پس از آن‌که روز ۲۷ آبان‌ماه نام «علیرضا بیرانوند» دروازه‌بان پرسپولیس، در جمع سه کاندیدای بهترین‌های سال فوتبال آسیا قرار گرفت، ناگهان نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا تغییر کرد.

یکشنبه سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، نام سه بازیکن نهایی خود برای دریافت جایزه توپ طلای آسیا در سال ۲۰۱۸ را روی سایت خود منتشر کرد. لحظاتی بعد، خبر حضور علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس در فهرست سه نفره کنفدراسیون آسیا را رسانه‌های عربی و انگلیسی زبان پوشش دادند.

سایت عربی زبان «الکورا» دقایقی پس از انتشار فهرست نوشت: «یوما سوزوکی بازیکن تیم کاشیما آنتلرز ژاپن، عبدالکریم حسن مدافع قطری تیم السد و علیرضا بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس در فهرست نهایی بهترین بازیکنان سال ۲۰۱۸ قرار گرفته‌اند.» این سایت ضمن بررسی کوتاه عملکرد سه بازیکن برتر آسیا در مورد علیرضا بیرانوند نوشته بود: «او در جام جهانی عملکردی خیره کننده داشت. در کنار درخشش در بازی مراکش و اسپانیا، موفق شد پنالتی کریستیانو رونالدو را هم مهار کند. بیرانوند بیشترین کلین شیت (بسته نگه داشتن دروازه) را در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ثبت کرد.»

اما سایت کنفدراسیون آسیا یک روز بعد، لیست خود را تغییر داد. روز دوشنبه، خبر اولیه حذف شد تا «کنتو میسائو» بازیکن تیم کاشیماآنتلرز ژاپن جانشین علیرضا بیرانوند در فهرست بهترین‌های سال آسیا شود.

بخش رسانه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ توضیحی در قبال خروج نام بیرانوند از فهرست بهترین‌های آسیا نداشت. اما «سعد الحارثی» خبرنگار عربستانی و عضو سابق AFC در صفحه توییتر خود مدعی شد که دلیل خط خوردن علیرضا بیرانوند از لیست بهترین ها، «محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات به خاطر فوتبال ناپاک است.»

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

سعد الحارثی که سابقه مدیریت رسانه‌ای در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال عربستان را دارد، توضیحاتی بیشتر ارائه کرده است: «کنفدراسیون فوتبال آسیا صبح روزیکشنبه به باشگاه پرسپولیس نامه ای را ارسال کرد و نامزد شدن علیرضا بیرانوند برای کسب عنوان مرد سال آسیا را اعلام کرد.اما بلافاصله توضیح داد که این جایزه شامل قانون فوتبال پاک می شود و باشگاه پرسپولیس به خاطر پرونده مهدی طارمی از پنجره نقل و انتقالات از سوی فیفا محروم است و در نتیجه بیرانوند نیز از این لیست خارج می شود.»

آن‌چه به عنوان فوتبال ناپاک از آن نام برده شده است، به ماجرای «مهدی طارمی» بازیکن فصل قبل پرسپولیس برمی‌گردد. تابستان سال ۹۵ خورشیدی مهدی طارمی در حالی که به ترکیه رفته و با باشگاه ریزه اسپور قرارداد امضا کرد به ایران بازگشت و بدون فسخ قراردادش به پرسپولیس پیوست. طارمی البته از «حسین هدایتی» مبلغ ۵۰۰ هزار دلار گرفته بود تا در سفر به ترکیه این مبلغ را برای فسخ قرارداد پرداخت کند. اما پس از سفر دو روزه به ترکیه، بدون پرداخت این مبلغ به تهران برگشت.

مهاجم پرسپولیس ادعا کرده بود که باشگاه ترکیه‌ای برای فسخ قرارداد مبلغ سه میلیون دلار مطالبه کرده است. اما سوال اینجا بود که چه طور ممکن است باشگاه ریزه اسپور که با مهدی طارمی قراردادی به ارزش ۷۵۰ هزار یورو بسته، برای فسخ قراردادش، سه میلیون دلار طلب کند. مدیران باشگاه ریزه اسپور در روند مذاکرات نهایی با باشگاه پرسپولیس پس از پادرمیانی «رجب طیب اردوغان» برای بخشیده شدن جریمه مهدی طارمی، گلایه کرده بودند که چرا طارمی و باشگاه پرسپولیس همان تابستان سال ۹۵ حاضر به پرداخت غرامت فسخ قرارداد نشده بودند؛ مبلغی که به ادعای باشگاه ترکیه‌ای، کم تر از ۵۰۰ هزار دلار بود.

مهدی طارمی نه تنها ادعای سه میلیون دلاری داشت که حتی حاضر به پس دادن ۵۰۰ هزار دلاری که از حسین هدایتی برای فسخ قرارداد گرفته بود هم نشد.

باشگاه ریزه اسپور به دلیل عدم صداقت، از طارمی و باشگاه پرسپولیس شکایت کرد. فدراسیون جهانی فوتبال مهرماه سال ۹۶ طارمی را چهارماه از حضور در میادین رسمی فوتبال محروم کرد. همین طور باشگاه پرسپولیس از حضور در دو پنجره نقل و انتقالاتی هم محروم شد. حکم فدراسیون جهانی فوتبال، باشگاه پرسپولیس را از بازیکن تهی کرد.

حالا نام علیرضا بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس و نام تیم ملی ایران به دلیل تخلفی که مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس انجام داده بودند از فهرست بهترین‌های آسیا حذف شده است. خروج نام بیرانوند از فهرست بهترین‌های آسیا یادآور ضرب المثل گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy