Tuesday, Nov 20, 2018

صفحه نخست » دیدار وزیر خارجه بریتانیا با دختر نازنین زاغری در تهران

UK_112018.jpgایران اینترنشنال - جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا که روز دوشنبه، ۲۹ آبان برای ملاقات با مقام‌های جمهوری اسلامی به تهران سفر کرده بود، پیش از بازگشت به لندن با دختر و برادر نازنین زاغری ملاقات کرد.

وزیر خارجه بریتانیا پیش از این گفته بود استفاده از افراد دوتابعیتی و بازداشت آن‌ها برای فشارهای دیپلماتیک، برای تهران هزینه خواهد داشت.

هانت به گاردین گفت بریتانیا اجازه نخواهد داد استفاده از بازداشت افراد دوتابعیتی «بدون مجازات و هزینه» باشد و به ایران هشدار داد که «چنین وضعیتی، وضعیت پایداری نیست».

گاردین گزارش کرده که وزیر خارجه بریتانیا درخواست کرده بود با نازنین زاغری هم در زندان ملاقات کند، اما با این درخواست او مخالفت شد.

وزیر خارجه بریتانیا در توییتر خود ضمن نقل توییتی که حاوی عکس‌های دیدار او با دختر نازنین زاغری بود، نوشت هیچ کودکی نباید از مادرش تا این اندازه دور باشد. او در گفت‌وگو با گاردین با اشاره به این‌که نازنین زاغری به اندازه نیمی از عمر فرزندش در زندان بوده، گفت نازنین زاغری «به شدت در رنج است و من فکر می کنم اگر ایران می خواهد یک کشور پذیرفته شده در جهان باشد، نمی‌تواند افراد را مانند نازنین زندانی کند. این نادرست است».

نازنین زاغری رتکیف فروردین ماه سال ۹۵ و زمانی که قصد خروج از ایران را داشت، در فرودگاه بازداشت شد. او به اتهام مشارکت در «براندازی نرم» به پنج سال زندان محکوم شد.

در حال حاضر دست‌کم سه شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی، به نام‌های نازنین زاغری، عباس عدالت و کمال فروغی، در ایران در بازداشت هستند.

پیش از این، برخی رسانه‌ها خبر داده بودند که بریتانیا قصد دارد در مقابل پرداخت بدهی‌های خود به ایران که مربوط به دهه ۷۰ میلادی و قرارداد خرید تانک‌های چیفتن است،‌ نازنین زاغری را آزاد کند. اجرای این قرارداد پس از انقلاب و به دنبال «اشغال سفارت آمریکا» متوقف شد و بعدها دادگاه لاهه حکم داد که بریتانیا باید ۵۰۰ میلیون دلار به ایران پرداخت کند.

ایران و بریتانیا هر دو گزارش‌ها درباره رابطه میان پرداخت این پول و آزادی نازنین زاغری را تکذیب کرده‌اند، اما سال گذشته روزنامه بریتانیایی تلگراف نوشته بود که لندن قصد دارد با پرداخت این پول «حسن نیت» خود را به تهران نشان دهد.

وزیر خارجه انگلیس همچنین با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفته است: «منطقه مانند انبار باروت است. رقابت منطقه‌ای ایران و عربستان به شکل فزاینده‌ای خطرناک‌تر، و منجر به جنگ نیابتی شده است. اگر اینها را کنار هم قرار دهیم و به خطرهای منجر به جنگ جهانی اول بنگریم می‌بینیم که رویدادهای کوچک مانند زنجیره‌ای از وقایع می‌توانند عواقب فاجعه‌باری داشته باشند.»

هانت که از سفارت بریتانیا در تهران با گاردین صحبت کرده افزوده است که عربستان سعودی، و نه ایران، متحد استراتژیک انگلیس در منطقه است. با وجود این، وی افزوده است که تحقیقات عربستان در زمینه مسئولیت نهایی افرادی که در قتل جمال خاشقچی دست داشته‌اند ممکن است آینده رویکرد لندن در قبال ریاض را شکل دهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy