Thursday, Nov 22, 2018

صفحه نخست » گزارش تایمز: آزادی زاغری با پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به ایران

nazanin_118118.jpgنشریه تایمزانگلیس در گزارشی نوشت: جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، در تلاش برای حل و فصل پرداخت ۴۰۰ میلیون پوندی است که بریتانیا از ۴۰ سال پیش به ایران بدهکار است. این تحرک می‌تواند منجر به آزادی کارمند خیریه بریتانیایی شود که از سال ۲۰۱۶ در ایران در زندان بوده است.

صدای آمریکا - بعضی دیپلمات ها معتقدند اگر این پول پرداخت شود، نازنین زاغری رتکلیف که تابعیت دوگانه بریتانیایی ایرانی دارد و به اتهام جاسوسی در ایران محبوس است، آزاد خواهد شد.

وزیر خارجه بریتانیا برای این مهم با چالشی در کابینه روبرو خواهد بود. نگرانی ها از این است که این حرکت نقض نظام تحریم های ایران و پرداخت پول در ازای آزادی یک گروگان محسوب شود.

سال گذشته پیشنهاد مشابهی از سوی بوریس جانسون، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، مطرح شده بود که کابینه با آن مخالفت کرد. وزیران کابینه معتقدند آزادی نازنین برای جایگاه سیاسی جرمی هانت در صورت نیاز به رهبری جدید در «حزب محافظه کار» مفید خواهد بود.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

دولت بریتانیا هرگز میان چنین پرداخت مالی با وضعیت نازنین زاغری رتکلیف ۴۰ ساله رابطه ای برقرار نخواهد کرد. این کارمند خیریه بنیاد تامسون رویترز به توطئه برای سرنگونی حاکمیت مذهبی در ایران متهم شده است. اتهامی که او، خانواده و کارفرمایش رد می کنند.

جرمی هانت با این خطر روبرو است که به ناپختگی سیاسی متهم شود. اعضای ارشد حزب محافظه کار هشدار می دهند وقتی پرزیدنت اوباما بدهی مشابهی را به ایران پرداخت کرد، تهران چند شهروند ایرانی آمریکایی را آزاد کرد، ولی یک سال نشد که شمار بیشتری دستگیر شدند.

منابع آگاه می گویند هانت در پشت پرده سخت تلاش می کند مشاجره حقوقی بر سر صدها تانک چیفتن را که ایران در سال ۱۹۷۶ از بریتانیا خریده بود حل و فصل کند. در پی انقلاب ۱۳۵۷ بخش عمده ای از تانک ها تحویل نشد و در نهایت به صدام حسین فروخته شد.

دولت بریتانیا اذعان دارد که ۴۰۰ میلیون پوند به ایران بدهکار است، اما دو کشور بر سر جمع بدهی و بهره پول اختلاف دارند.

جرمی هانت نخستین وزیر خارجه یک کشور غربی است که پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های آمریکا به ایران سفر کرده است. وی روز دوشنبه با همتای ایرانی خود و دیگر مقامات در تهران ملاقات کرد.

وزارت خارجه بریتانیا می گوید آقای هانت در تهران برای آزادی شهروندان بریتانیایی ایرانی تبار، شامل نازنین زاغری رتکلیف، سخت فشار آورده است. منابع دولتی در لندن اصرار دارند که نظام تحریم ها مانع پرداخت بدهی به ایران می شود.

بعضی مقامات وزارت خارجه بریتانیا معتقدند پرداخت طلب ایران پیامی حاکی از ادامه فعال بودن رابطه ایران با غرب را در بر خواهد داشت. یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا تاکید دارد که «این امر مشروط به آزادی هیچ یک از بازداشتی‌ها نخواهد بود.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy