Monday, Dec 3, 2018

صفحه نخست » واکنش ایران و عمان به خروج قطر از اوپک

Opec.jpgتابناک - حسین کاظم‌پور اردبیلی نماینده ایران در هیات عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با اظهار تاسف از تصمیم قطر مبنی بر خروج از اوپک اظهار داشت: اوپک در مقابل این تصمیم فقط تماشاگر خواهد بود و کاری نمی‌تواند بکند و این تصمیم باعث شد از حدود یک ماه دیگر، محاسبات تولید نفت اوپک بدون میزان تولید نفت قطر، شکل بگیرد.

به گزارش تابناک، امروز سعد الکعبی وزیر انرژی قطر در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد این کشور تا ژانویه سال ۲۰۱۹ یعنی کمتر از یک ماه دیگر از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک خارج می‌شود. سعد الکعبی وزیر انرژی قطر در این خصوص اعلام کرد تصمیم برای خروج از اوپک پس از بازبینی راه‌های پررنگ شدن نقش بین‌المللی قطر و طرح ریزی استراتژی بلندمدت این کشور گرفته شد.

پس از رسانه‌ای شدن این تصمیم، نماینده ایران در اوپک که در حال حاضر برای شرکت در جلسات اوپک در وین حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی اظهار داشت: جای تاسف است که یک عضو قدیمی اوپک از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خارج می‌شود. اوپک با تاسف تصمیم قطر را دریافت خواهد کرد و این سازمان در مقابل تصمیم یک کشور کاری نمی‌تواند بکند.

به گفته کاظم‌پور اردبیلی تحولات درون اوپک و خارج از اوپک، (بین اوپک و غیراوپک) به خصوص تصمیماتی که بعضا بدون اجماع اعضا در مورد موارد مختلف گرفته شد، باعث شده شده است که قطر را به این نتیجه برساند که تمرکز خود را بیشتر بر محور تولید گاز بگذارد تا موضوع نفت.

وی در خصوص تاثیر این تصمیم بر آینده اوپک به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به هر حال با خروج قطر از اوپک، تولید این کشور از حدود یک ماه آینده به بعد، در غیر اوپک لحاظ خواهد شد و در کل وقتی می‌خواهیم به نیاز تولید اوپک نگاه کنیم، تمام غیراوپکی‌ها را جمع می‌کنیم، پس در نتیجه قطر هم در جمع غیراوپکی‌ها قرار خواهد داشت. هرچند قطر اعلام کرده است که به تصمیمات فعلی اوپک تا ماه آینده پایبند خواهد بود. در حقیقت از ژانویه ۲۰۱۹ به بعد، عدد تولیدی قطر به سمت دیگری یعنی غیر اوپکی‌ها خواهد رفت. وی معتقد است که در حال حاضر اوپک باید مشخص کند که با توجه به عدد تولیدی نفت قطر، این سازمان چقدر می‌خواهد تولید داشته باشد؟

احتمال تلافی جویی اعضای اوپک علیه قطر

وزیر انرژی عمان ضمن ابراز تعجب از تصمیم ناگهانی قطر برای خروج از اوپک، اظهار کرد این کشور ممکن است با انتقام جویی از سوی سایر اعضای این گروه روبرو شود.

به گزارش ایسنا، محمد بن حمد الرومهی، وزیر انرژی عمان در مصاحبه با پایگاه خبری "اس اند پی پلاتس" گفت: قطر عضو بسیار فعال اوپک بود.

قطر روز دوشنبه اعلام کرد این کشور تا ژانویه سال ۲۰۱۹ از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک که حدود یک سوم از عرضه جهانی را در کنترل دارد، خارج می‌شود.

عمان عضو اوپک نیست اما به همراه سایر تولیدکنندگان که در راس آنها روسیه قرار دارد اوپک را در استراتژی مدیریت بازار نفت همراهی می‌کند.

وزیر انرژی عمان با اشاره به این که قطر میزبانی سازمان کشورهای صادرکننده گاز را در دوحه برعهده دارد، هشدار داد قطر ممکن است بابت خروج از اوپک با انتقام جویی سایر اعضا روبرو شود.

الرومهی گفت: شماری از کشورها ممکن است به دلیل موضع اخیر قطر، از این سازمان خارج شوند. من می‌توانم با اطمینان به شما بگویم که امارات متحده عربی از این سازمان خارج خواهد شد. تصور نمی‌کنم آنها و کشورهای دیگری مانند الجزایر که عضو اوپک هستند، به حضورشان ادامه دهند.

قطر اختلاف دیپلماتیک شدیدی با عربستان سعودی و امارات متحده عربی دارد.

وزیر انرژی عمان گفت: مطمئن هستم که چهرها مایوس زیادی وجود خواهد داشت. سعودی‌ها، اماراتی‌ها و مصری‌ها که با قطر مشکل دارند و تلاش می‌کنند این کشور را منزوی کنند و قطر با این اقدام خود را منزوی کرده است.

***

قطر پس از ۵۷ سال از اوپک خارج می‌شود

ایران اینترنشنال - قطر می‌گوید از ابتدای سال آینده میلادی از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج خواهد شد.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، روز دوشنبه ۱۲ آذرماه با اعلام این خبر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت تصمیم دوحه صبح امروز به اوپک اعلام شده است.

با این وجود، قطر در اجلاس اوپک که ۱۵-۱۶آذرماه با شرکت روسیه در وین، پایتخت اتریش، برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. انتظار می‌رود هدف از این دیدار رسیدن به توافقی برای کاهش تولید نفت باشد.

به گفته کعبی، قطر پس از بررسی روش‌های افزایش نقش این کشور در عرصه بین‌المللی و طرح‌ریزی راهبرد بلندمدت خود به این نتیجه رسیده است.

او افزوده است با آنکه قطر نزدیک به ۶۰ سال عضو اوپک بوده است تاثیرش بر روی تصمیمات این نهاد در مورد افزایش یا کاهش تولید تاثیر چندان چشمگیر نبوده است.

قطر سهم کوچکی در تولید نفت در میان کشورهای عضو اوپک دارد، با این حال این امیرنشین کوچک یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی در دنیاست.

کعبی تاکید کرده است تصمیمش به جدا شدن از اوپک اهداف سیاسی ندارد و به بایکوت سیاسی و اقتصادی ۱۸ ماهه این کشور از سوی عربستان سعودی ارتباطی پیدا نمی‌کند.

عربستان و سه کشور عربی دیگر از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی روابط تجاری خود را با قطر و همچنین صادراتشان را به این کشور قطع کرده‌اند. آنها دوحه را به حمایت از تروریسم و ایران متهم می‌کنند.

قطر این اتهامات را رد کرده است و این بایکوت سیاسی و اقتصادی را ناقض حق حاکمیت ملی این کشور می‌داند.

گفته می‌شود قطر تصمیم دارد میزان تولید ال‌ان‌جی این کشور را از سالانه ۷۷ میلیون تن به ۱۱۰ میلیون تن برساند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy