Monday, Dec 3, 2018

صفحه نخست » کنترل ایران بر لبنان مستلزم ارزیابی مجدد در حمایت غرب از بیروت است

lebanon_120318.jpgمقاله ای از چارلز بایبلزر در روزنامه جروزالم پست

صدای آمریکا - تحلیلگران معتقدند غرب در کل لازم است این را بپذیرد که حزب الله نیروی مسلط بر لبنان است.

هر چند این امر به طور نسبی روشن بوده که ایران دهه ها از طریق حزب الله در لبنان اعمال قدرت کرده است، تحلیلگران می گویند رویدادهای اخیر تائیدی بر بی توجهی غرب دراین باره است که ملاها به طور برنامه ریزی شده و جامع دستگاه های سیاسی، نظامی و اقتصادی لبنان را در اختیار گرفته اند.

هفته پیش این خبر مطرح شد که در یک پرواز مستقیم از تهران به بیروت تسلیحات پیشرفته ای به مقصد حزب الله فرستاده می شود. یک ماه قبل گزارش شد که ایران قطعات «جی پی اس» که می تواند برای بالا بردن دقت موشک ها به کار برود ارسال کرده است. نکته قابل توجه این است که بارهای هوایپمای ایرانی در «فرودگاه بین المللی رفیق حریری» تخلیه می شود. فرودگاهی که به یاد نخست وزیر سابق لبنان نامگذاری شد. حریری به دست عوامل حزب الله در یک انفجار مرگبار ترور شد. حال پسر او سعد حریری همان نقش پدر را برعهده دارد. این امر نشان می دهد که یا مقام های دولت لبنان در تلاش های نظامی ایران در کشورشان همدست هستند یا هیچ توانی برای ناکام گذاشتن جاه طلبی های تهران ندارند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیشتر هشدار داده بود که حزب الله با کمک ارباب هایشان در تهران در حال ساخت کارخانه ساخت راکت های نقطه زن است.

گیورا آیلند، رئیس پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل، می گوید: «یک سوء تفاهم معمول در غرب در جریان است که دو اردوگاه رقیب در لبنان وجود دارند: یکی اردوگاه خوب، تحت رهبری حریری، سنی ها، مسیحیان و دروزها و دیگری اردوگاه حزب الله مورد حمایت ایران و سوریه. اما واقعیت این است که توافقی بین دو طرف وجود دارد. یکی چهره خوبی برای جلب حمایت غرب ارائه می دهد در حالی که حزب الله کماکان تنها قدرت نظامی آن کشور است که بر روند تصمیم گیری سیاسی تسلط دارد.»

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

آمریکا باید از تکرار وضعیت لبنان در سوریه، عراق و یمن جلوگیری کند. اروپایی ها بعید است دست به اقدامی بزنند. اسرائیل در غیبت یک اقدام هماهنگ بین المللی ممکن است مجبور به پیاده کردن نیرو در بیروت برای دفاع از خودش شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy