Saturday, Dec 15, 2018

صفحه نخست » سخن از حمله به ایران چقدر واقعی است

israel_121518.jpgنیوشا بقراطی - رادیو فردا

رشته‌جدال‌های کلامی ایران و اسرائیل در روزهای گذشته پای عبارتی را به میان کشید که حتی منتقدان سرسخت جمهوری اسلامی هم به ندرت بر زبان می‌آورند: «حمله به خاک ایران».

بنیامین نتانیاهو در آخرین اظهار نظر درباره جمهوری اسلامی گفته است بقای اسرائیل خط قرمز است و اگر حکومت ایران از این خط قرمز عبور کند، اسرائیل به ایران حمله نظامی می‌کند. نخست وزیر اسرائیل همچنین با اشاره به حملات هوایی کشورش به اهداف وابسته به ایران در سوریه، گفته است اسرائیل تنها کشوری است که مستقیما با نیروهای ایرانی درگیر شده است.

در واکنش، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته‌های نخست‌وزیر اسرائیل را «گستاخانه و شرم‌آور» خواند، گفت که این کشور «هرگز و هیچگاه جرات چنین اقدامی را نخواهد داشت» و گفت که این تهدید به اقدام نظامی در مجامع و نهادهای حقوقی و بین‌المللی پیگیری خواهد شد.

دور اخیر جنگ کلامی در حالی کلید خورده است که صحبت از نابودی اسرائیل، در میان مقامات جمهوری اسلامی ایران امری روزمره است. از ضرب‌الاجل ۲۵ ساله نابودی این کشور در پیش‌بینی علی خامنه‌ای تا غده سرطانی نامیدن آن به دفعات.

گزارش جروزالم پست: چقدر احتمال حمله نظامی اسرائیل به خاک ایران واقعی است

صدای آمریکا - روزنامه جروزالم پست در گزارشی نوشت: یک کارشناس امور ایران می گوید بازداشتن جمهوری اسلامی در سوریه با استفاده از نیروی نظامی باید ادامه یابد، اما نباید انتظار حملات علنی به خاک ایران را داشت. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی درباره امکان انجام عملیات نظامی در خاک ایران، چنین احتمالی را رد نکرد.

«امیلی لندائو» مدیر کنترل تسلیحات انستیتو مطالعات امنیت ملی در اسرائیل، روز پنج شنبه گفت که عملیات پنهانی و سایبری در ایران راه های دیگری برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی است.

لندائو با اشاره به حملات هدفمند به دانشمندان هسته ای ایران عمدتا در دوره مدیریت مئیر داگان بر موساد، طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱، تاکید کرد: «بر طبق منابع خارجی، اسرائیل پیشتر در خاک ایران دست به اقدام هایی زده است» و «همچنین وقتی موساد در ژانویه ۲۰۱۸ فایل های هسته ای ایران را از آن کشور خارج کرد.»

او گفت در مورد عملیات پنهانی موساد علیه جمهوری اسلامی در خاک آن کشور، خارج کردن پرونده های هسته ای ایران به مراتب موثرتر از سوءقصد به دانشمندان هسته ای بود.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

آن عملیات پنهانی، حکومت جمهوری اسلامی را نسبت به آن چه اسرائیل می تواند در عمق خاک ایران انجام دهد به لرزه انداخت.

این کارشناس امور ایران معتقد است عملیات سایبری اسرائیل می تواند «همواره بدون آن که ما لزوما اطلاع داشته باشیم در جریان باشد و مداخله مستقیم و احتمالا موثر اسرائیل در ایران است.»

اسرائیل و آمریکا در دوره مدیریت داگان، سیستم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را به ویروسی موسوم «استاکس نت» آلوده کردند که آسیب های گسترده ای به فعالیت های ایران زد.

امیلی لندائو تصریح کرد: «اگر صحبت از حملات نظامی در ایران است، چنین چیزی را در افق تحولات نمی بینیم. احتمالا اسرائیل به انجام عملیات علیه منافع ایران در سوریه همان طور که تاکنون عمل کرده است، ادامه خواهد داد.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy