Sunday, Dec 16, 2018

صفحه نخست » ایسنا: وحید صیادی نصیری عضو گروه تروریستی انجمن پادشاهی بود

937E2906-18CE-4109-AE2E-FE4C5561E37E.jpegیک مقام آگاه با اعلام خبر عضویت «وحید صیادی نصیری» در گروهک تروریستی تندر، علت دستگیری وی را برنامه‏‌ریزی برای انجام اقدامات ایذایی اعلام کرد.

این مقام آگاه به ایسنا، گفت: «وحید صیادی نصیری» اولین بار در سال 94 در استان البرز به اتهام عضویت در گروهک تروریستی تندر و برنامه‏‌ریزی برای اقدام ایذایی دستگیر و به 5 سال زندان محکوم شد.

یورونیوز - خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه ۲۵ اذر با نقل این موضوع از قول «یک مقام آگاه» که هویت او را فاش نکرده، نوشت که این فرد به دلیل عضویت در «گروهک تروریستی تندر» و «برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات ایذایی» دستگیر و به ۵ سال زندان محکوم شده بود.

وحید صیادی نصیری، زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر ۳۸ ساله که در زندان لنگرود قم دست به اعتصاب غذا زده بود، روز چهارشنبه ۲۱ آذر در بیمارستان درگذشت. مقام‌های قضایی ایران گفته‌اند که او از چند روز پیش از مرگ به بیمارستان منتقل شده بود.

این مقام آگاه به ایسنا گفته است: «نامبرده با سپری کردن یک سال و نیم از مدت محکومیت، مشمول عفو رهبری شد و در اواخر سال ۹۶ آزاد شد. متأسفانه، وی پس از آزادی، مجدداً با اسامی مستعار "آرش صیادی" و "شاپور ذوالاکتاف" شروع به همکاری با گروهک تروریستی تندر کرد که با توجه به برنامه‌ریزی گروهک برای اقدامات انفجاری در تاریخ اول مرداد سال ۹۷ در قم دستگیر و به زندان منتقل گردید. نامبرده به علت بیماری کبدی به بیمارستان اعزام و علی‏رغم تلاش پزشکان، در بیمارستان پس از هفت روز در مورخ ۲۱ آذر جان باخت.»

وحید صیادی نصیری تنها پس از مرگش شناخته شد و تا پیش از آن نام او در هیچ از فهرست‌های زندانیان سیاسی ایران و نیز شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان دیده نشده بود. هنوز هیچ مقام رسمی در مورد اعتصاب غذای صیادی نصیری اظهار نظر نکرده است، اما کاربران ایرانی در فضای مجازی از اعتصاب غذای طولانی این زندانی پیشین و بیماری کبدی ناشی از آن خبر می‌دهند. گفته می‌شود دلیل اعتصاب غذای نصیری مخالفت با درخواست او برای انتقال از بند زندانیان خطرناک قم به زندان اوین در تهران بوده است.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به مرگ وحید صیادی نصیری به طور تلویحی رهبر ایران را به دروغ‌گویی متهم کرد. رابرت پلدینو، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از مرگ آقای نصیری، «بی‌عدالتی» روا شده در حق او را از جمله «بازداشت خودسرانه»، «جرم واهی توهین به رهبری» و «شرایط غیرانسانی نگهداری»، مصداق بارز «نقض حقوق بشر» توسط حکومت ایران ارزیابی کرده بود.

پیشینه گروه تندر و انجمن پادشاهی

«انجمن پادشاهی ایران» به دست فرود فولادوند، بازیگر و فعال سیاسی پایه‌گذاری شد. این فرد در سال ۲۰۰۷ به استان حکاری در ترکیه سفر کرد و از آن زمان به بعد ناپدید شده است. روایت غالب آن است که عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی فرود فولادوند را با ترفند به آن مکان کشانده و پس از دستگیری، او را کشته‌اند.

پس از مفقودشدن فولادوند، دو وب‌گاه متفاوت مدعی نمایندگی این گروه شدند و هر کدام دیگری را به دروغگویی و پیروی از «توطئهٔ» حکومت متهم کردند. «تندر» یکی از این دو گروه است.

فولادوند و گروهش به رغم کاربرد نام «پادشاهی»، ارتباطی با گروه‌های سلطنت‌طلب و هوادار خاندان پهلوی نداشته‌اند.

گروه تندر که در ادبیات رسمی ایران از آن به عنوان «گروهک تروریستی» یاد می‌شود، در آمریکا فعالیت دارد. ایران انجمن پادشاهی را به دست داشتن در انفجار جلسه «کانون رهپویان وصال» متهم می‌کند. در آن انفجار که در سال ۸۷ در حسینیه سیدالشهداء شیراز روی داد ۱۴ نفر کشته و ۲۱۰ نفر زخمی شدند. در سال ۸۸ سه نفر در پیوند با این حمله اعدام شدند.

گفته می‌شود «جمشید شارمهد»، رئیس گروه تندر است که در آمریکا به سر می‌برد. به نوشته خبرگزاری ایسنا، شارمهد مسئولیت انفجار شیراز را پذیرفته بود، اما به رغم صدور حکم جلب بین‌المللی، این فرد هنوز به ایران مسترد نشده است.

رزیتا منطقی، سخنگوی انجمن پادشاهی سال‌ها پیش در مصاحبه‌ای گفت که این انجمن «هرگز مشی مسلحانه نداشته» است. وی همچنین گفت که رادیو و وبگاه تندر هیچ ارتباطی با انجمن پادشاهی ندارند و اداره‌کننده آن، جمشید شارمهد، مشکوک به همکاری با جمهوری اسلامی است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy