Sunday, Dec 16, 2018

صفحه نخست » بازداشت ده‌ها تن از کارگران شرکت فولاد اهواز؛ احراز هویت ۳۱ تن از بازداشت‌شدگان

kargaran.jpgخبرگزاری هرانا - طی نیمه شب گذشته تاکنون ده‌ها تن از کارگران فولاد اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. کارگران معترض امروز نیز برای سی‌‌‌و‌هشتمین روز متوالی در سطح شهر اهواز و با حضور گسترده نیروهای گارد ویژه دست به تجمعات اعتراضی زدند. همچنین تعدادی از کارگران در اعتراض به بازداشت همکاران خود در مقابل اداره اطلاعات اهواز دست به تجمع زده و خواستار آزادی فوری آنها شدند. تاکنون هویت ۳۱ تن از بازداشت شدگان احراز شده است؛ با این حال از تعداد دقیق افراد بازداشت‌شده اطلاع دقیقی در دست نیست و احتمال افزایش شمار بازداشت شدگان نیز وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیمه‌شب گذشته تعدادی از کارگران معترض شرکت فولاد اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

تعدادی از کارگران فولاد اهواز در اعتراض به بازداشت همکاران خود در مقابل اداره اطلاعات اهواز دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار آزادی فوری آنها شدند. در جریان این تجمع نیز دو تن دیگر از کارگران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

هویت ۳۱ تن افراد بازداشت شده از شب گذشته تا ظهر امروز که تاکنون توسط هرانا احراز شده "میثم علی قنواتی، عیسی مرعی، امین علوانی، مرتضی اکبریان، طارق خلفی، مسعود عفری، جعفر سبحانی، مصطفی عبیات، غریب حویزاوی، حسین داودی، کریم سیاحی، حامد باصری، حافظ کنعانی، حامد جودکی، کاظم حیدری، یاسر ابراهیمیان، مجید جنادله، کوروش اسماعیلی، علی عقبا، محسن بلوطی، محمد پور حسن، محسن بهبهانی، سید حبیب طباطبائی، جاسم رومزی، علی اتمامی، سیدعلی جوادپور، جواد غلامی، عبدالرضا دستی، سید احمد سیدنور، فریبرز شیخ رباط و احسان یوسفی" بوده است.
از شمار دقیق بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست و هویت سایر افراد بازداشت شده کماکان توسط هرانا در دست بررسی است. با این حال احتمال افزایش شمار بازداشت شدگان همچنان وجود دارد.

به گفته منابع کارگری همزمان با این بازداشت‌ها نیروهای امنیتی به منزل تعدادی دیگر از کارگران نیز رفتند ولی به دلیل عدم حضور آنان موفق به بازداشت آنها نشده‌اند.

منابع کارگری همچنین از استقرار صدها تن از نیروهای یگان ویژه و ماموران امنیتی به ویژه در حوالی خیابان نادری اهواز خبر داده‌اند. خیابان نادی در جریان اعتراضات کارگران فولاد اهواز بخشی از مسیر حرکتی معترضین بوده است.

خبرگزاری ایلنا نیز از تجمع اعتراضی امروز کارگران گروه ملی فولاد با محوریت آزادی کارگران بازداشتی خبر داده و گفته است که تجمعات کارگران فولاد اهواز با حضور یگان‌های ویژه، چهره‌ای جدید به خود گرفت.

همچنین روز جاری جواد کاظم‌نسب الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس نیز در این رابطه گفته است: بازداشت کارگران در حالت کلی محکوم است؛ من بازداشت کارگر را به هر نحوی که باشد نمی‌پسندم و محکوم می‌کنم چراکه مشکلات کارگری باید با بحث و گفتگو حل شود نه بازداشت. کارگر معترض را باید قانع کرد؛ باید از او دعوت کرد که بیاید و بنشیند و حرف‌هایش را بگوید. باید صدا و دردهای کارگران را شنید".

با وجود تائید این خبر توسط برخی مسئولان، کسری غفوری مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران مدعی شد که "به نظر می‌رسد این کارگران احضار شده‌اند و بازداشتی در کار نیست به هر روی پیگیر وضعیت کارگران بازداشتی‌ شب گذشته هستیم".

همچنین باقری مسئول عملیات سپاه استان خوزستان با حضور در جمع کارگران معترض مدعی شد که افراد بازداشتی که از بدنه کارگران باشند تا پایان امروز ۲۶ آذر ماه آزاد خواهند شد.

با این حال علیرغم احضار، تهدید و بازداشت کارگران از سوی اداره اطلاعات اهواز و حضور گسترده نیروهای نظامی، طی روز جاری نیز، کارگران معترض به خیابان آمده و با سر دادن شعارهایی خواهان رسیدگی به مطالبات خود و آزادی کارگران بازداشتی شدند.

روز گذشته یکی از نمایندگان کارگران معترض که نامش در لیست بازداشت شدگان دیده می‌شود به نام طارق خلفی خطاب به نیروهای انتظامی گفته بود: "دیروز و امروز صفوف خود را در مقابل کارگر در مقابل حق‌طلبانی که بیش از ۵ سال است حقشان خورده شده نگه داشتید، صفوف شما باید در مقابل کسانی باشند که خوزستان را به نابودی کشاندند. امروز صفوف شما باید در مقابل مافیایی باشد که کشور را به یغما برده است. من کارگر گروه ملی ۵ سال است مقاومت می‌کنم".

این نماینده کارگران همچنین در ادامه‌ی صحبت‌های خود خطاب به مسئولین گفته بود: "اگر تا پایان هفته کاری برای کارگران گروه ملی فولاد انجام دادید که انجام دادید و اگر انجام ندادید منتظر حضور بیش از ۱۵۰۰ کارگر در تهران باشید. پس اگر مشکلات حل نشود در تهران تجمع می‌کنیم".

لازم به ذکر است پیش‌تر نیز میثم آل مهدی یکی دیگر از کارگران معترض فولاد اهواز در تاریخ ۲۰ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز بعد آزاد شده بود.

خواسته اصلی کارگران معترض این شرکت "لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه" است.

گروه ملی صنعت فولاد توسط گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌شد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.

کارگران فولاد خوزستان، چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند. آنها اواخر سال گذشته نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق، دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

طی ماه گذشته همزمان با تجمعات اعتراضی کارگران فولاد اهواز و پیش از آن، کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه نیز در خیابان‌های شهر شوش با تجمعات مداوم خود خواستار رسیدگی به مطالباتشان شده بودند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy