Tuesday, Dec 18, 2018

صفحه نخست » علامت‌های دوگانه در بازار دلار

dollar.jpgدنیای اقتصاد - در سومین روز هفته، بازار ارز با دو سیگنال قیمتی متفاوت مواجه شد. روز گذشته، صرافی یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های دولتی، قیمت فروش دلار خود را افزایش داد ولی همچنان آن را زیر مرز ۱۰ هزار تومانی نگه داشت. در ابتدای روز دوشنبه نرخ فروش بر تابلوی این صرافی روی عدد ۹ هزار و ۹۹۰ تومان قرار گرفت که ۴۰ تومان بیشتر از روز یکشنبه بود.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ با این حال، فعالان بازار باور داشتند، اینکه قیمت این صرافی و سایر صرافی‌های منتخب بازارساز زیر مرز ۱۰ هزار تومانی درج شد، نشان‌دهنده خواست بازارساز مبنی بر نوسان دلار در سطوح ۴ رقمی بود. در مقابل علامت بازارساز، سیگنال معامله‌گران کف بازار قرار داشت که به‌دنبال آن بودند، خرید و فروش‌های خود را به بالای مرز ۱۰ هزار تومانی ببرند.

به گفته فعالان، قیمت در معاملات این دسته حتی تا محدوده ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان بالا رفت ولی در نهایت حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی قیمت ۱۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

به گفته فعالان بازار، یکی از نکات جالب توجه بازار روز سوم هفته صف فروشی بود که در مقابل دو صرافی بانکی شکل گرفته بود. در واقع با اینکه قیمت در بازار آزاد بالاتر از نرخ صرافی‌های بازارساز بود، شماری از مردم ترجیح داده بودند که ارز خود را به صرافی‌های بازارساز بفروشند. دلایل متفاوتی برای این اتفاق عنوان شده است. برخی عنوان می‌کردند که صرافی‌های آزاد قیمت‌های خرید خود از مردم را چندان بالا نبردند و عده دیگری می‌گفتند که صرافی‌های آزاد به آن صورت خرید دلار نداشتند. در این میان، گروه دیگری عقیده متفاوتی را ابراز کردند. این عده عنوان کردند، افرادی که در صف بودند بیشتر قصد فروش یورو داشتند و صرافی‌های بانکی با قیمت مناسبی نسبت به دلالان و صرافی‌های آزاد، یورو را خریداری می‌کردند.

با این حال، یک نگاه مشترک نیز در میان فعالان بازار وجود داشت. از نظر آنها، افراد عادی اعتماد زیادی نداشتند که با دلالان کف بازار معامله کنند و ترجیح می‌دادند این ریسک را نپذیرند و با بازارساز معامله کنند. عده دیگری از بازیگران باتجربه بازار باور داشتند اختلافی که میان ارزش یورو در بازار داخلی و سلیمانیه عراق وجود داشت، موجب شده بود که فروش این ارز به صرافی‌های بانکی افزایش پیدا کند؛ چراکه می‌توانستند همین ارز را در بازار سلیمانیه با قیمت پایین‌تری خریداری کنند. آنچه مسلم است دیروز اکثر افرادی که در صف دو صرافی بانکی قرار گرفته بودند، قصد داشتند ارز خود را بفروشند و خریدار دلار نبودند.

در این میان، یکی از فعالان بازار عنوان می‌کرد، معامله‌گران بزرگ عموما در صف‌های صرافی حضور ندارند، چراکه سقف خرید از این صرافی‌ها ۲ هزار دلار است. از نظر آنها معامله‌گران بزرگ ارز مورد نیاز خود را از کف بازار یا صرافی‌های آزاد تهیه می‌کنند. با این حال، این نکته نیز در بازار به چشم می‌آید که معامله‌گران بزرگ همچنان در موقعیت خرید قرار نگرفته‌اند؛ چراکه در صورت حضور آنها قیمت دلار در کف بازار نوسان بیشتری را تجربه می‌کرد.

روز گذشته خبرگزاری تسنیم نیز عنوان کرد، اکثر افراد حاضر در صف‌ها فروشنده بودند و نه خریدار ارز. به گزارش خبرگزاری تسنیم، افرادی که خیلی از کاهش قیمت دلار رضایت ندارند می‌گویند این افراد این‌همه ساعت در صف ایستاده‌اند تا دلار را در قیمت پایین از صرافی‌های بانکی بخرند اما موافقان سیاست‌های بانک مرکزی می‌گویند: حاضرین در این صف‌های طولانی از ترس زیان بیشتر برای فروش ارزهای در اختیارشان آمده‌اند.

با این حال، صحبت با افراد حاضر در صف‌های مقابل صرافی‌های دولتی گواه آن است که اکثر این افراد برای فروش ارز حاضر شده‌اند در این صف‌ها بایستند. اکثر صرافی‌ها خرید ارز ندارند؛ یکی از فعالان بازار در همین خصوص می‌گوید: بازار از ریزش قیمت‌ها ترسیده است؛ تا یک حرکت بالایی می‌زند، به سرعت فروشنده‌ها می‌ریزند سر خریدار. خریدار می‌ترسد آن‌قدر خرید کند.

وی با ابراز اینکه الان جنگ قدرت بین خریدار و فروشنده است، تصریح کرد: بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت ارز، کم‌کم طاقت فروشنده تمام می‌شود. در روزی که دلار از مسیر نزولی خارج شد، سکه تمام بهار آزادی نیز با ۲۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy