Friday, Dec 21, 2018

صفحه نخست » هاآرتص: از لبنان تا عراق، تهدید تازه و دوگانۀ اسرائیل از سوی ایران

isr_122118.jpgآموس هارل در روزنامۀ هاآرتص نوشت:‌ دولت اسرائیل با اعلام کشف چهارمین تونل مخفی حزب الله لبنان به داخل خاک آن کشور رابطه با این گروه دست نشانده ایران را انفجای توصیف کرد.

صدای آمریکا - «عملیات سپر شمالی»، نام رمز کشف و انهدام تونلهای مخفی که حزب الله از خاک لبنان به داخل اسرائیل حفر کرده است، وارد هفته دوم شد.

عملیات ارتش اسرائیل در سرتاسر مرز با لبنان با هدف کشف تمامی تونلها ادامه دارد.

این عملیات دست کم یک ماه دیگر ادامه خواهد یافت و بعد هم نیروهای مسلح اسرائیل باید در مسیر برقراری امنیت در مرزهای شمالی تغییراتی را در مناطق مرزی به اجرا درآورند.

نخست وزیر اسرائیل در نقش دوگانه کنونی که علاوه بر ریاست کابینه، مقام وزارت دفاع را هم برعهده دارد، همراه با شماری دیگر از اعضای کابینه از منطقه مرزی با لبنان دیدارکرد.

پیشتر و در همین رابطه، وی در یک هشدار شدید به حزب الله گفت اگر حسن نصراله به رویاروئی با ما بپردازد ضربه ای بر او وارد خواهیم کرد که تصورش را هم نمی تواند بکند.

دیدار نخست وزیر و کابینه اش از مرز با لبنان، یک پیام داخلی هم داشت. انتخابات پارلمان در سال آینده در اسرائیل برگزار می شود و دیدار با سربازان و گفتگو با آنان می تواند راهی هم به صندوق های رای باز کند.

هاآرتص می افزاید تونلها در مرز با لبنان نشانه تغییر در سیاست ایران و حزب الله لبنان است. طی ماههای اخیر زیر فشار روسیه ، ایران از حضور نظامی خود در سوریه و نیز قاچاق سلاح به حزب الله کاسته است.

همزمان، مسکو از اسرائیل خواسته است از حمله های هوائی به سوریه بکاهد.

نویسنده می افزاید با فروپاشی ارتش سوریه در طی جنگ داخلی ۸ ساله، و پیوند نزدیک اسرائیل با مصر، موضوع تهدید اسرائیل با سلاح های متعارف تقریبا از بین رفته است اما فعالیتهای ایران از چند جهت همچنان اسرائیل را تهدید می کند.

نویسنده مقاله اضافه می کند که محور طرفداران اسد در سال ۲۰۱۸ موفقیتهائی داشت اما ایران با ناکامی ها و شکست ها هم رو به رو شد.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

نیروهای زمینی در جنگ آینده نقشی قاطع دارند و نتانیاهو در مقام وزیر دفاع باید به این مساله توجه کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy