Tuesday, Dec 25, 2018

صفحه نخست » افزایش ۱۸ میلیاردی بودجه وزارت اطلاعات، کاهش بودجه نظامی

budget.jpgکیهان لندن - با اعلام جزییات ارقام بودجه سال ۱۳۹۸، مشخص شده بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلّح از ۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به حدود ۳۶ میلیارد تومان در سال ۹۸ کاهش یافته است.

کاهش رقمی حدود چهار میلیارد تومان از بودجه دفاعی کشور پاسخی است به آن‎ دسته از نظامیانی که مدعی‌اند تحریم‎ها در حوزه دفاعی بی‎اثر بوده است.

در سال ۹۸ رقمی حدود ۱٫۳ میلیارد تومان از بودجه سپاه نسبت به سال ۹۷ کم شده است. بودجه سازمان بسیج نیز حدود ۱۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

بودجه ارتش از حدود ۹٫۷ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است، یعنی چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان. بنابراین برخلاف وعده‎های عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش برای ارتقای معیشت‎ پرسنل، آنها نباید در سال آینده منتظر تغییر خاصی در فیش حقوقی خود باشند.

بودجه نظامی جمهوری اسلامی در سال ۹۷ نیز آنطور که مورد نظر نظامیان بوده تامین نشده است. ابوالفضل حسن بیکی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، ششم آذر، در گفتگو با وبسایت «خانه ملت» ضمن تاکید بر لزوم افزایش بودجه‌های دفاعی و امنیتی ایران در سال ۹۸ گفت «بودجه نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۷ با کمک رهبری جبران شد.»

budget_2.jpg

مقایسه بودجه ارتش، سپاه، بسیج از سال ۹۵ تا ۹۸

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸، بودجه وزارت دفاع نیز تقریباً ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. بسیاری از این بودجه‎ها مربوط به امور آموزشی هستند. وزارت دفاع امسال حدود ۶٫۸ میلیارد تومان بودجه داشت و سال آینده کمی بیشتر از ۳٫۵ میلیارد تومان.

۱۸ میلیارد تومان افزایش بودجه وزارت اطلاعات!

اما تحریم‎ها نه تنها در بودجه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تاثیری نداشته بلکه بحرانی‎تر شدن وضعیت امنیتی رژیم نیاز به افزایش بودجه‎های امنیتی را بیشتر کرده است. این وزارتخانه در سال ۹۷ حدود ۴۴٫۵ میلیارد تومان بودجه گرفت اما سال آینده قرار است ۵۸٫۲ میلیارد تومان دریافت کند.

قابل پیش‎بینی است که کاهش بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و افزایش بودجه وزارت اطلاعات به تشدید اختلافات میان‌ باندهای امنیتی رژیم دامن بزند. به ویژه آنکه این بودجه بر فعالیت‎های اطلاعات سپاه و نهادهای زیرمجموعه آن مثل قرارگاه‎های امنیتی و سایبری نیز تاثیر خواهد گذاشت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy