Wednesday, Dec 26, 2018

صفحه نخست » رونمایی روسیه از موشک هسته ای مافوق صوت غیرقابل رهگیری

122618A_top.jpgبی بی سی - ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از تولید یک نوع موشک مافوق صوت استراتژیک خبر داده است.

رئیس جمهوری روسیه در یک سخنرانی در روز چهارشنبه، ۵ دی (۲۶ دسامبر)، گفت که آزمایش نهایی موشک مافوق صوت "آوانگارد" با موفقیت انجام گرفته و از سال آینده به زرادخانه موشکی روسیه افزوده خواهد شد. به گفته آقای پوتین، این موشک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است.

آقای پوتین با اعلام اینکه روسیه نخستین کشوری است که چنین موشکی را تولید کرده گفت: "از سال ۲۰۱۹، نیروهای مسلح روسیه سامانه موشکی قاره پیمای آوانگارد را در اختیار خواهند داشت و این لحظه‌ای پرشکوه در تاریخ نیروهای مسلح و کشور ماست." او گفت که "روسیه اینک به یک اسلحه استراتژیک جدید مسلح شده است."

در ماه مارس سال جاری، آقای پوتین گفت که ارتش این کشور تعدادی اسلحه جدید را در دست تولید دارد. منابع نظامی روسی گفته‌اند که موشک مافوق صوت آوانگارد علاوه بر سرعت زیاد از قابلیت مانور فراوان برخوردار است و به سرعت قادر به تغییر جهت است. به گفته آنان، مجموع این خصوصیات باعث می‌شود تا تجهیزات دفاع ضدموشکی موجود قادر به رهگیری و انهدام این موشک نباشند.

به گفته رسانه‌های روسیه، سپردفاع ضدموشکی ایالات متحده هم قادر به جلوگیری از اصابت این موشک به هدف نیست.

ولادیمیر پوتین گفته است که با عملیاتی شدن این موشک، "سامانه‌های دفاع ضدموشکی جهان کهنه و از رده خارج شده‌اند."

ولادیمیر پوتین در سال‌های اخیر یک سیاست خارجی تهاجمی را همراه با تاکید بر تقویت بنیه نظامی این کشور دنبال کرده و گفته است که جامعه جهانی باید روسیه را به عنوان "یک ابرقدرت" به رسمیت بشناسد. در این راستا، مقامات روسیه از لزوم حضور آن کشور در حوزه‌های نفوذ خود سخن گفته‌اند.

از جمله اقدامات روسیه در سیاست خارجی، تجزیه شبه جزیره کریمه از اوکراین و انضمام آن به خاک روسیه در واکنش به برکناری رئیس جمهوری طرفدار روسیه در آن کشور و ابراز تمایل مردم اوکراین به ایجاد روابط نزدیک با اتحادیه اروپا بود. تجزیه کریمه و حمایت دولت روسیه از جدایی‌طلبان روس‌زبان اوکراین باعث تحریم خارجی شد و به اقتصاد روسیه آسیب زد.

دولت روسیه همچنین به منظور آنچه که بازیابی موقعیت شوروی در خاورمیانه معرفی شده در حمایت از حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، مستقیما در جنگ داخلی آن کشور مداخله کرده است. در زمان شوروی سابق، تعدادی از دولت‌های خاورمیانه با آن کشور روابط دوستانه و نزدیک داشتند و برخی از آنها از کمک شوروی برخوردار می‌شدند.

منتقدان آقای پوتین گفته‌اند که وی با تبلیغ اهمیت قدرت نظامی و موقعیت دیپلماتیک روسیه در صحنه جهانی و تحریک احساسات ملیگرایانه توده مردم کوشیده بر فساد گسترده در آن کشور سرپوش نهد و به بهانه دفاع از اعتبار و موقعیت خارجی روسیه، آزادی‌های دموکراتیک را در داخل محدود کند.

به گفته آنان، در سال‌های اخیر، فعالان سیاسی و رسانه‌های مخالف و منتقد دولت روسیه تحت فشار قرار داشته‌اند.

از اوایل دهه ۱۹۸۰، فشار ناشی از رقابت تسلیحاتی با ایالات متحده همراه با ناکامی اقتصادی باعث بروز مشکلاتی برای اتحاد شوروی و سرانجام فروپاشی آن شد. برخی از منتقدان سیاست کنونی آقای پوتین نسبت به تکرار این تجربه هشدار داده‌اند.

به گفته آنان، هزینه سنگین رقابت نظامی و بلندپروازی در سیاست خارجی می‌تواند مانع از بهره‌برداری موثر و سالم از امکانات عظیم طبیعی روسیه و دستیابی آن کشور به موقعیت یک قدرت تاثیرگذار اقتصادی و سیاسی در جهان شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy