Saturday, Dec 29, 2018

صفحه نخست » آیا نظام جمهوری اسلامی در آستانه فروپاشی است؟

foroopashi_122718.jpgرادیو فردا - در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی بهمن ۵۷ و اعتراض‌های دی ماه سال گذشته، فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس، فعال سیاسی و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی، از فروپاشی نظام حاکی بر ایران گفته است.

خانم هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه «مستقل» چاپ تهران که پیشتر رویکرد خود را حمایت از دولت حسن روحانی اعلام کرده بود، ضمن انتقاد از دولت آقای روحانی گفته است که فروپاشی محتوایی نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاده و تنها به گفته او فروپاشی ظاهری و فیزیکی تاکنون رخ نداده است.

او در این گفت‌وگو که همزمان با سالگرد ناآرامی‌های دی ماه ۱۳۹۶ منتشر شده، احتمال فروپاشی فیزیکی برای نظام جمهوری اسلامی را دور از ذهن ندانسته و گفته است دلیل این که تا کنون این موضوع محقق نشده آن است که مردم نگرانند بعد از جمهوری اسلامی چه کسی بر سر کار خواهد آمد.

همزمان با این صحبت‌ها محمدرضا تاجیک، مشاور سیاسی محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران، هم وضعیت کنونی کشور را به کشتی تایتانیک تشبیه کرد. اشاره‌ای استعاری به کشتی بخاری که در ۱۹۱۲ با خدمه و مسافرانش در دریا غرق شد.

برای محمد رهبر، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن نروژ، این دست صحبت‌ها حاکی از فروپاشی قوای سه‌گانه در جمهوری اسلامی ایران و نمایانگر یک بن‌بست سیاسی است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

اما آیا این آغاز فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است؟ معتقدان به کارآمدی نظام حاکم، نظریه فروپاشی جمهوری اسلامی را با اتکا به «بعد انتخابی» آن رد می‌کنند. محمد رسولی عضو سابق بسیج دانشجویی در تهران از این دسته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy