Friday, Jan 4, 2019

صفحه نخست » چه خبر از انتقام سخت و دندان شکن سپاه؟

ib_122918.jpgایران بریفینگ / شامگاه دوشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴ نفر از نیروهای پاسدار و بسیجی طرح امنیت و هنگ مرزی میرجاوه بدست اعضای یک گروه مسلح مخالف جمهوری اسلامی مشهور به جیش العدل گروگان گرفته شدند.

گروه جیش العدل باگذشت ۲ روز در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به پایگاه ایرانی و ربودن نیروهای امنیتی هنگ مرزی میرجاوه را برعهده‌گرفته است.

ساعتی پس از انتشار بیانیه جیش العدل، قرارگاه قدس سپاه در اطلاعیه‌ای رسمی «خیانت عامل یا عوامل نفوذی» را علت این حادثه معرفی کرد.

به نوشته بیانیه سپاه «فریب و تطمیع» باعث شد که عامل یا عوامل نفوذی دست به «خیانت و تبانی» بزنند و این آدم‌ربایی صورت بگیرد.

اطلاعیه سپاه پاسداران می‌گوید: «عوامل گروهک‌های تروریستی که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و روبه‌روی یکی از پاسگاه‌های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند.»

خبرگزاری فارس نیز در یک خبر تکمیلی، تعداد گروگان‌ها را «۱۱ نفر شامل ۶ نفر از بسیجیان، ۴ نفر از سربازان وظیفه و ۱ کادر مرزبانی» عنوان کرد و افزود که «بر اساس گمانه‌زنی‌های اولیه این افراد براثر غذای آلوده مسموم شده و توسط گروهک جیش الظلم به داخل پاکستان منتقل‌شده‌اند.»

منطقه مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان مدت‌هاست که محل درگیری‌های متعدد گروه جیش‌العدل با سپاه پاسداران ایران بوده است.

کمتر از پنج ماه پیش نیز خبر رسید که دو نیروی بسیجی «طرح امنیت» منطقه کورین زاهدان در درگیری با افراد مسلح کشته‌شده‌اند.

در ابتدای تیرماه سال جاری نیز سپاه پاسداران از کشته شدن ۳ نیروی خود و ۳ نفر از مهاجمان در یک درگیری خبر داد، اما گروه جیش‌العدل اعلام کرد که در این درگیری «۱۱ نیروی سپاه پاسداران» کشته‌شده‌اند، اما نیروهای این گروه آسیبی ندیده‌اند.

گروه جیش‌العدل که تاکنون بارها با مرزبانان ایران در این استان درگیر شده و اقدامات تروریستی انجام می‌دهد در موارد بسیاری نیروهای دولتی ایران را گروگان گرفته یا به قتل رسانده است، این گروه که از سوی ایران تروریستی خوانده می‌شود خود را مدافع «اهل سنت» در استان سیستان و بلوچستان می‌داند.

به دنبال این گروگان‌گیری بلافاصله فرمانده نیروی زمینی سپاه، پاکپور به پاکستان رفت اما پس از بازگشت این فرمانده ارشد سپاه پاسداران هیچ گزارشی از سفر خود به رسانه‌ها نداد، پس‌ازآن نیز سردار باقری فرمانده کل نیروهای مسلح ایران و همچنین وزیر امور خارجه ایران به پاکستان سفر کردند وزیر کشور ایران عبدالرضا رحمانی فضلی نیز در نامه‌ای به همتای پاکستانی خود خواستار اهتمام و توجه ویژه دولت پاکستان به تعهدات امنیتی خود در جلوگیری از تحرکات اشرار از خاک این کشور در حمله به پاسگاه‌های مرزی و تجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران شده از شهریار آفریدی، وزیر کشور پاکستان درخواست انجام عملیات مشترک تا حصول نتیجه با قید فوریت ضروری نموده است.

یک هفته پس از گروگان‌گیری فرمانده کل سپاه پاسداران درباره ربوده شدن گروگانها گفت: دشمنان هر بار تلاش می‌کردند با درگیری این برجک و پاسگاه را اشغال کنند، ولی با توجه به ناکامی در این زمینه، این بار با واردکردن یک نیروی نفوذی توانستند عمل خود را انجام هند.

محمدعلی جعفری افزود: آن‌ها که مطمئن بودند که تا زمانی که رزمنده و مدافع هوشیار و زنده باشند نخواهند توانست به هدف خود برسند، با بیهوش کردن این افراد توانستند آن‌ها را بربایند.

وی گفت: این عمل، هنری نیست و ان‌شاءالله با پاسخ «سخت و دندان‌شکن» ما روبرو خواهند شد.

سازمان جیش العدل ۱۰ روز بعد با اعلام آمادگی‌اش برای مذاکره با ایران ، بیانیه‌ای «باهدف تشریح وضعیت اسیران برای خانواده و بستگان آن‌ها و همچنین تنویر افکار عمومی و آگاهی کسانی که دغدغه سلامت اسیران رادارند» صادر و ضمن تأکید بر محدود بودن فرصت برای گفتگوها، اعلام کرد: «هیچ‌یک از طرف‌های مورد خطاب بیانیه علاقه‌ای برای برقراری ارتباط و فراهم کردن زمینه گفتگو دراین‌باره نشان نداده و تاکنون جهت مذاکره با سازمان ارتباط برقرار نکرده‌اند.»

در این بیانیه آمده است: «درصورتی‌که بی‌اعتنایی رژیم به سرنوشت مأمورانش ادامه پیدا کند این عمل حاکمیت برحسب عدم تمایل رژیم و در رأس آن سپاه پاسداران برای انجام مذاکره و علاقه به‌سلامت سربازانش تلقی می‌شود و ازاین‌رو تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این مأموران اسیر به مراجع ذی‌صلاح سازمان ارجاع خواهد شد.»

عرفان شهنوازی، سخنگوی سازمان جیش‌العدل پیش‌ازاین در گفتگوی اختصاصی با شبکه العربیه بخش فارسی تأکید کرده بود که بر اساس اصول مربوط به اسرای جنگی با گروگان‌ها رفتار خواهد شد، اما افرادی که «ظلم بی‌حد کرده باشد یا قاتل مردم بلوچ باشد» کشته خواهند شد.

«آزادی گروهی از زندانیان عقیدتی سیاسی بلوچ، آزادی زندانیان عقیدتی سیاسی اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر، آزادی گروهی از زندانیان سیاسی از قومیت‌های مختلف کشور، آزادی گروهی از زندانیان سیاسی زن، تعهد در توقف کامل تعرض به مساجد و مدارس دینی اهل سنت و تعهد در توقف کشتار مردم بلوچ به بهانه حمل کالای قاچاق» خواسته‌هایی هستند که سازمان جیش‌العدل مطرح کرد.

16bf519c2.jpg
آزادی پنج تن از گروگانها،جیش العدل آنها را به پاکستان تحویل داد

روز پنج‌شنبه، ۲۴ آبان محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در یک نشست خبری در شهر قزوین از آزادی ۵ نفر از مرزبانان میرجاوه خبر داد.

پس‌ازآن رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، اما آزادی ۵ گروگان را تکذیب کرد و گفت: «هنوز هیچ‌کدام از مرزبانان ربوده‌شده آزاد نشده‌اند و بنا بر قولی که طرف پاکستانی داده تروریست‌ها حاضرشده‌اند ۵ نفر از ربوده‌شدگان را آزاد کنند، اما باید دید با مرور زمان چه نتیجه‌ای را می‌توانیم بگیریم. منتظر هستیم تا ببینیم طرف پاکستانی در گفتگوهای بعدی با آنها موفق به آزادی چه تعداد از مرزبانان از دست این گروهک ضدانقلاب می‌شود.»

نهایتاً مشخص شد جیش العدل ۵ تن از سربازان وظیفه را به دولت پاکستان داده است و پاکستان نیز باگذشت ۱۰ روز آن‌ها را به ایران تحویل داد.

نماینده زابل تاکنون چندین بار از کوتاهی جمهوری اسلامی در این مورد در مجلس معترض شده است وی گفته است: «باید با مقصرین که خارج از کشور هستند طبق موازینی که وجود دارد عمل بکنیم. باید با اشرار با اشد مجازات برخورد شود چطور در آن‌یکی نقطه (اهواز) حرکتی انجام می‌شود با چند موشک برخورد می‌کنیم و تعارف نداریم؟»

سپاه پاسداران که در روزهای ابتدایی این گروگان‌گیری امیدوار به رایزنی‌ها و ثمر دادن سفرهای فرماندهان نظامی و مدیران دیپلماسی با کشور پاکستان بود، موضع‌گیری‌های بشدت تند داشت و خبر از «انتقامی سخت» و «دندان‌شکن» می‌داد اما باگذشت چند روز و پی بردن به ناکامی‌اش تصمیم گرفت انگشت اتهام را به سمت «عربستان» ببرد.

جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران پیش‌تر برای انتقام از حمله داعش به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی و همچنین حمله به رژه اهواز برای نشان دادن اقتدارش به نقاطی گنگ در سوریه حمله موشکی نمود و اعلام کرد که مقر و اتاق فکر آن عملیات‌ها را در سوریه هدف قرار داده است، سوریه سرزمینی است فعلاً بی‌صاحب و حمله موشکی به آن تبعاتی برای ایران نخواهد داشت اما این بار پاکستان با دولتی مستقر قطع به‌یقین مقابل هر حمله‌ای خواهد ایستاد و ایران نیز علاقه‌ای با ایجاد یک همسایه دشمن دیگر ندارد، از همین رو بود که عاملان گروگان‌گیری را عربستان اعلام کرد!

اکنون باگذشت نزدیک به ۴ ماه دیگر سپاه پاسداران و فرماندهان ارشدش در اوج استیصال و سردرگمی سکوت کرده‌اند و حرفی از گروگان‌گیری و گروگان‌ها نمی‌زنند، خبری هم از انتقام سخت و دندان‌شکن نیست.

روز گذشته رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سفیر پاکستان زمان دقیقی برای حل‌وفصل موضوع آزادی مرزبانان ایرانی نداد اما امیدواریم که پیش از پایان سال این اتفاق محقق شود.

مرتضی صفاری نطنزی رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دیدار امروز خود با سفیر پاکستان درباره آخرین وضعیت مرزبانان ربوده‌شده ایرانی خبر داد.

وی بابیان اینکه سفیر پاکستان می‌گوید مرزبانان ربوده‌شده ایرانی در سلامت کامل هستند، اظهار داشت: ارزیابی ما این است که دولت جدید پاکستان همراه‌تر از دولت قبلی این کشور است و در این زمینه متعهد شده است تا مرزبانان ربوده‌شده ایرانی را هرچه سریع‌تر پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: سفیر پاکستان زمان دقیقی به بنده برای حل‌وفصل این موضوع نداد اما امیدواریم که پیش از پایان سال، با پیگیری‌های دولت پاکستان این اتفاق محقق شود.

گروگان‌گیری میرجاوه آشکار می‌کند تا چه اندازه جمهوری اسلامی در این قضیه تحت‌فشار افکار عمومی قرار دارد و به هر قیمتی به دنبال فیصله دادن به این گروگان‌گیری است، ضمن آنکه بار دیگر ثابت کرد ادعاهای اقتدار و اشراف اطلاعاتی و امنیتی سپاه پاسداران تا چه حد پوشالی و دروغین است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy