Monday, Jan 14, 2019

صفحه نخست » فاجعۀ اقتصادی ونزوئلا: مادورو میزان حداقل حقوق را چهار برابر افزایش داد

maduro.jpgرادیو بین المللی فرانسه ـ از نظر "نیکلاس مادورو" رئیس جمهوری ونزوئلا، تورم فزاینده «سلاحی است که واشنگتن در جنگ اقتصادی علیه ونزوئلا به کار انداخته است». برای مقابله با این وضعیت، مادورو برای چندمین بار میزان حداقل حقوق را بالا برد، اما در حالی که تولید نفت ونزوئلا روز به روز کمتر می‌شود، این افزایش حقوق چندان تأثیری بر زندگی مردم نخواهد داشت.

طی سال میلادی گذشته، رئیس‌جمهوری ونزوئلا ۶ بار میزان حداقل حقوق را افزایش داد. بدین ترتیب از روز دوشنبه ١۴ ژانویه/ ٢۴ دی، حداقل حقوقی که حدود یک ماه و نیم قبل توسط نیکلاس مادورو تعیین شده بود به ٤ برابر افزایش یافت و از ۴۵٠٠ بولیوار به ١٨هزار بولیوار رسید؛ اما همین حقوق جدید هم در بازار آزاد ارز ونزوئلا فقط معادل ١٠ یورو خواهد بود. به عقیدۀ اکثر ناظران ونزوئلایی، افزایش جدید هیچ تغییری در معیشت مردم ایجاد نخواهد کرد.

بنا بر ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، میزان تورم در ونزوئلا طی سال جاری به ١٠ میلیون درصد خواهد رسید و با این حساب، حداقل حقوق جدید تقریباً معادل بهای ٢ کیلوگرم گوشت خواهد بود.

نیکلاس مادورو که روز دوشنبه ١۴ ژانویه برای آغاز دومین دورۀ ریاست جمهوری‌اش سوگند خورد همچنین فرمان داده است که شرکت‌های دولتی باید اجباراً ١۵درصد از فروش خود را با پول مجازی "پترو" انجام دهند؛ اما این واحد پول مجازی که برای فرار از فشار دلار ساخته شده، در زندگی روزمرۀ مردم هیچ حضوری ندارد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

ذخائر بی‌فایدۀ نفت

مشکل بزرگ ونزوئلا، ناتوانی در صدور نفت است. این کشور که صاحب یکی از بزرگ‌ترین ذخائر نفت جهان است، ١٠ سال پیش روزانه ٣٫٢ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد. اما این رقم اکنون به کمتر از ١٫۵ میلیون بشکه کاهش یافته است. گذشته از فرسودگی زیرساخت‌های صنعت نفت و تنگناهای اقتصادی، ونزوئلا بهای گزاف سیاست‌های "هوگو چاوز" رئیس جمهوری قبلی را می‌پردازد. وی در سال ١٩٩٨، نزدیک به ٢٠هزار کارگر و کارمند متخصص صنایع نفت را اخراج کرد و جای آنان را به طرفداران سیاسی خود داد.

در حال حاضر ونزوئلا که هر روزه شاهد صف‌های طویل بنزین است به ناچار بخش مهمی از سوخت خود را وارد می‌کند: ونزوئلا نفت خام خود را به ایالات متحد آمریکا می‌فروشد و سپس بنزین و گازوئیل مورد نیاز را از آمریکا خریداری می‌کند. به گفتۀ کارشناسان اقتصادی، حاصل این وضعیت تنها «ضررهای عظیم» برای ونزوئلا است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy