Thursday, Jan 17, 2019

صفحه نخست » ایران به دنبال از سرگیری برنامه اتمی است، ولی جرات نمی کند

isrl_011719.jpgرادیو اسرائیل - یک کارشناس امور ایران در اسرائیل، به نام یوسی مِلمَن در گزارش امروز خود (پنجشنبه) می نویسد که سران حکومت ایران و به ویژه سپاه پاسداران در جستجوی بهانه ای هستند که بتوانند برنامه های اتمی خود را از سر بگیرند.

به گفته وی، علت این امر آن است که سران رژیم از این که سه کشور عمده اروپایی نتوانسته اند سازوکاری برای جبران تحریم های آمریکایی عرضه کنند، مایوس شده اند و اکنون به فکر از سرگیری برنامه های اتمی هستند و همزمان، به برنامه های موشکی خود ادامه می دهند.

علی اکبر صالحی رئیس آژانس اتمی حکومت ایران، روز گذشته (چهارشنبه) گفته بود که رژیم ایران همه تاسیسات و تجهیزات خود را به هدف از سرگیری روند غنی سازی، آماده کار دارد و می تواند در ظرف چند روز، سانتریفیوژها را دوباره به حرکت در آورد و غنی سازی را از سر بگیرد.

صالحی از یک سو گفت که رژیم ایران قادر است به آسانی به غنی سازی بیست درصدی باز گردد، و در همان حال افزود که رژیم ایران به این اورانیوم غنی شده نیازی ندارد، زیرا سوخت کوره اتمی کوچک در امیرآباد تهران، که توسط ایالات متحده در دوران شاه به ایران فروخته شده بود، دست کم تا ده سال دیگر، سوخت بیست درصدی مورد لزوم را دارد.

به گفته کارشناسان اسرائیلی، هرگونه بازگشت رژیم ایران به برنامه های غنی سازی اورانیوم، به مفهوم خروج از برجام خواهد بود که پیامدهای گسترده ای در پی خواهد داشت.

رژیم ایران بارها تهدید کرده بود که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران نیز آن را ترک خواهد گفت. علی خامنه ای حتی گفته بود که او برجام را آتش خواهد زد. ولی ارزیابی کارشناسان اسرائیلی بر آن است که در شرایط کنونی، بعید می نماید که رژیم ایران جرات خروج از برجام را داشته باشد، زیرا پیامد آن ممکن است گسترش تحریم های بین المللی و ایجاد قحطی در ایران، و یا بروز جنگی باشد که ممکن است به سقوط رژیم بیانجامد.

آیت‌الله احمد جنتی: در نهایت باید برجام را آتش بزنیم

رادیو فردا - احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز پنج‌شنبه ۲۷ دی از دولت حسن روحانی به خاطر عدم خروج از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به شدت انتقاد کرد و گفت که آنها در نهایت باید برجام را آتش بزنند.

اظهارات آقای جنتی در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بازتاب یافته است که در آن به نابسامانی‌های اقتصادی در کشور نیز اذعان می‌کند و نسبت به تداوم این وضعیت هشدار می‌دهد.

وی عنوان کرد: «وضعیت معیشتی برخی از مردم در حالت خوبی نیست... دولت باید با حذف هزینه‌های زائد و فروش اموالی که در اختیار دارد، به وضعیت اقتصادی مردم سامان ببخشد... اگر مردم ناامید شوند، دیگر در صحنه حضور پیدا نمی‌کنند».

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که مهرماه منتشر شد، پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ به منفی ۳.۶ درصد برسد. گزارش این نهاد همچنین میزان تورم در سال ۲۰۱۹ را ۳۴.۱ درصد پیش‌بینی می‌کند.

شرایط اقتصادی ایران به‌ویژه در یک سال اخیر اعتراضات گسترده‌ای را موجب شده از جمله اعتراضات دی ماه پارسال. این اعتراضات که بیش از صد شهر ایران را در بر گرفت، ابتدا متوجه سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی بود، اما به سرعت تغییر مسیر داد و کلیت نظام جمهوری اسلامی و رهبری آن، علی خامنه‌ای را هدف قرار داد.

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، معادلات را در کشور پیچیده‌ کرده و اکنون احمد جنتی از روحانیون بنیادگرای جمهوری اسلامی بر اقدام متقابل ایران تاکید دارد.

آقای جنتی با اشاره به اظهارات دو سال قبل علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که گفته بود: «اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم» عنوان کرد: «باید از مسئولان گله کنیم که چرا این کار (آتش زدن برجام) را نکردند؛ در نهایت هم باید همین کار را بکنند».

اظهارات آقای خامنه‌ای معطوف به شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ بود که در مخالفت با برجام گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این توافق را پاره خواهد کرد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

اروپا اما مخالف تصمیم آقای ترامپ بوده و از ایران خواسته که همچنان در برجام باقی بماند. با این حال مقامات ایرانی می‌گویند که اروپا به طور عملی کاری در جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا نکرده است.

سازوکار ویژه مالی نیز که اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیشنهاد داده بود پس از ماه‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است. اگرچه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنج‌شنبه به نقل از یکی از «سخنگویان اتحادیه اروپا» نوشت که کانال ویژه مالی اروپا برای فعالیت تجاری با ایران «در آستانه راه‌اندازی است».

احمد جنتی با اشاره به این تحولات گفت: «بدون شک اروپا اگر از آمریکا بدتر نباشد، بهتر نیست؛ زیرا آنها نیز در قضیه برجام تنها اتلاف وقت می‌کنند... دل ‌بستن به اروپا عین سفاهت است».

ایران پیش از این هشدار داده بود که اگر نتواند از عواید اقتصادی برجام بهره ببرد، وضعیت موجود را ادامه نخواهد داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy