Wednesday, Jan 23, 2019

صفحه نخست » مناظره جنجالی تاج زاده و زاکانی

tajzadeh_zakani.jpgتاجزاده: خواستار گفت‌وگو هستیم؛ از بازجوها در اوین گرفته تا مسئولان کاخ سفید‍‍/ ما انقلاب نکردیم که اعتراف‌گیری در صداوسیما پخش شود// زاکانی: حادثه کوی دانشگاه ساماندهی شده بود تا قتل‌های زنجیره‌ای به فراموشی سپرده شود/ کسی که حجاریان را ترور کرد در ستاد موسوی بود

***

اعتمادآنلاین | مناظره مصطفی تاجزاده با علیرضا زاکانی با موضوع حوادث سال ۱۳۸۸ در محل سابق حزب جمهوری اسلامی در حال برگزاری است. این دومین مناظره میان مصطفی تاجزاده معاون اسبق سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و علیرضا زاکانی نماینده اسبق بسیج دانشجویی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی است. اولین مناظره میان این دو فعال سیاسی در ارتباط با حادثه کوی دانشگاه در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸برگزار شد و قرار است یک مناظره دیگر هم به زودی برگزار شود.

به گزارش «اعتمادآنلاین»، مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در ابتدای سخنانش در مناظره با علیرضا زاکانی درباره حوادث سال ۸۸ گفت:هدف من از مناظره قبلی که درباره حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸ بود، این بود که تاکید کنم که علیه جمهوری اسلامی فتنه‌ای وجود نداشت. باید از خانواده سعید زینالی عذرخواهی کنم که نامشان در مناظره قبلی نیامد که در این سال‌ها خانواده از او بی‌خبر هستند.

او با انتقاد از پخش اعترافات اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، تاکید کرد: آنچه زشت است اعتراف‌گیری صداوسیما و پخش آن است. ما انقلاب نکردیم که اعتراف بگیریم و پخش کنیم. انقلاب کردیم که مناظره باشد. ما طرفدار گفت‌وگو هستیم. از بازجوها در اوین تا مسوولان آمریکا در کاخ سفید.

این فعال سیاسی تاکید کرد: در جریان برگزاری انتخابات مجلس ششم من شاهد موارد منفی بسیاری بودم که منجر به شکایت من از آقای جنتی و شکایت آقای جنتی از من شد.در آن انتخابات شورای نگهبان برخلاف تمام انتخاباتی که در کشور برگزار شده بود اتفاقات دیگری افتاد و تنها انتخاباتی بود که در ایران برگزار شده که دو نوع شمارش آراء صورت گرفت

تاجزاده ادامه داد: علیرضا رجایی چون ملی مذهبی بود نگذاشتند به مجلس برود، گفتند خطرناک است و نباید به مجلس برود. گفتیم هرکس که تایید کردید ما پاسدار رای مردم هستیم. من به آقای جنتی پیام دادم که یا این رویه را متوقف کنید یا من به خبرنگاران می‌گویم که خوشبختانه آقای جنتی هم بخشنامه را پس گرفت.همان زمان به آقای جنتی پیشنهاد دادم چون این انتخابات مهم است مکاتبات ما برای مردم بپذیرد، ابتدا پذیرفتند اما پس از انتخابات گفتند مخالف هستیم اما من همه را در کتابی منتشر کردم.

او خطاب به زاکانی گفت: درباره وضعیت لباس شخصی‌ها توضیح بدهید. در انتخابات مجلس ششم ما نزدیک به ۲ تا ۳ میلیون رای داشتیم که آقای جنتی ۷۰۰ هزار رای را باطل کردند تا حداد عادل را به مجلس بفرستند. من همان زمان انتخابات مجلس ششم به آقای جنتی پیشنهاد دادم که مسایل انتخابات مهم است، مکاتبات ما منتشر شود که ایشان پذیرفت. ولی بعد از انتخابات ایشان مخالفت کردند ولی من در کتابی این مکاتبات را منتشر کردم. بعد از مدتی فضا آنچنان آرام بود ایشان به مکه رفتند ولی بعدش اعلام کردند که باید انتخابات باطل شود.

معاون اسبق سیاسی وزارت کشور تاکید کرد: دو ماه و نیم بعد از انتخابات آقای محمدجواد لاریجانی در سرمقاله رسالت نوشت که در این انتخابات افراد می‌آمدند نام افراد وسیعی از نمایندگان را بین نمایندگان پخش کردند. دلیل دوم محل اخذ رای ازدحام بود و دلیل آن معلوم نبود. سوم آنکه نیروهای ناظر بودند ولی فقط نگاه می کردند و نیروهای انتظامی ورود نمی کردند و دلیل چهارم آنکه مردم برگه رای را از محل بیرون برده و سپس به محل رای برمی گرداندند. اگر این مساله را بپذیریم باید این انتخابات تهران را یک افتضاح دانست و فقط ابطال آن می تواند لکه ننگ را از دامن مسئولان انتخابات پاک کند.

تاجزاده ادامه داد: جالب است که بدانید بعد از اتمام انتخابات آقای لاریجانی با من تماس گرفت. گفت از آرا چه خبر؟ گفتم که ظاهرا وضع شما خوب نیست . گفت خودم می دانم چون وقتی وارد حوزه اخذ رای شدم یک نفر گفت من در این دوره رای ندادم چون از عملکرد شما راضی نبودم . گفت من همان جا فهمیدم که رای نمی آورم. در همین فاصله ۷۰۰ هزار رای را از ۵۰۰ صندوق باطل کردند. نزدیک به ۲۰ سال از آن ماجرا گذشته ولی هنوز شورای نگهبان شماره صندوق های باطل شده را اعلام نکرده است. چون رویشان نمی شود. ما در هر صندوق که ۳ هزار صندوق داشتیم نزدیک به ۲ تا ۳ میلیون رای داشتیم که ایشان ۷۰۰ هزار رای را باطل کردند تا آقای حداد عادل را به مجلس بفرستند.


او افزود: همان زمان فضای غالب این بود که من تقلب کردم. سه ماه کشور را معطل کردند و آخر سر کشور منت گذاشتند که ما مجبور با ابطال این رای ها انتخابات را باطل کنیم. بعدتر از آقای باهنر پرسیدند که چرا در انتخابات شرکت نکردید؟ گفت ما در مجلس ششم می دانستیم رای نمی آوریم ولی شرکت کردیم. در دوره دهم چون می دانستیم مجلس در اختیار اصولگرایان است، بود و نبود باهنر بی تاثیر است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: یعنی آن زمان شرایط برای اصلاح طلبان بهتر بود. آن زمان می دانستند ولی ۳ ماه کشور معطل کردند و هنوز معذرت خواهی نکردند. متاسفانه اگر همین حرف ها را از جانب اصلاح طلبان مطرح شود با آنان برخورد می شود ولی با دیگران چنین برخوردی نمی شود و برخی خودشان را صاحب کشور می دانند.

تاجزاده تاکید کرد: آقای زاکانی خیلی اصرار داشتند که من دیکتاتور و خودشان آزادی خواه هستند. من تقاضا دارم که درباره توقیف روزنامه ها توضیح بدهند. همچنین ایشان درباره نظارت استصوابی و انتخابات آزاد صحبت کنند. چون ایشان طرفدار آزادی خواهی هستند. سوم درباره وضعیت لباس شخصی ها توضیح بدهند. همچنین ایشان از چند نفر از نیروهای انتظامی نام بردند که در ۷۸ کشته شدند که لطفا این اسامی را بدهند و در آخر وجه اعترافات اخیر نظرات خودشان را بگویند.

زاکانی: به تاجزاده گفتم که دیکتاتور است

علیرضا زاکانی در مناظره با مصطفی تاجزاده درباره حوادث سال ۸۸ گفت: شما سر مردم را کلاه می‌گذارید، دیو و دلبری نکنید.از نظر ما اتفاق بد بازداشت مرضیه هاشمی که مشخص کرد که چگونه آمریکا مدافع حقوق بشر است. آقای تاجزاده هم اظهار نظر کنند تا مشخص شود که نگاهشان به آمریکا چگونه است.

او ادامه داد: من در جلسه اول عرض کردم که مافیایی مسبب مشکلات کشور است. تجربه چهل ساله گذشته هم گفته که اگر به خدمت مردم و تبعیت از رهبری بپردازیم موفق می‌شویم این الگویی است که در چهل سال گذشته برای موفقیت داشته‌ایم که منافع کشور و ملت را در پی داشته است.

این نماینده سابق مجلس گفت: من هم سنگ پراکنی‌ها در کوی و هم ورود نیروهایی انتظامی را به کوی محکوم کردم. قبلا هم خطاب به آقای تاجزاده گفتم که دیکتاتور هستند چون نانشان را از بحران می‌خورند. آقای تاجزاده قبول کند که اشتباه کرده است.

زاکانی تاکید کرد: مثلث قدرت، ثروت نامشروع و بیگانه پرستی آفتی است که آقای تاجزاده هم در این مثلث گرفتار است. شما سر مردم را کلاه می‌گذارید. دیو و دلبری نکنید. بگذارید مردم خودشان انتخاب کنند.

او گفت: گزارشی که شورای امنیت درباره حوادث کوی دانشگاه انجام داده مخدوش و باطل است. این گزارش که به تایید آقای خاتمی هم رسید با حکم دادگاه مخدوش شد. آقای تاجزاده بعد ۲۰ سال گزارش‌هایی را که به کمک آقای عباد و ظریفیان نوشته تحویل ما می دهد و حکایت خود گویی و خود خندی را برای ما تداعی می‌کند. ایشان درباره فرماندهان نیروی انتظامی صحبت کرد که عذرخواهی هفت نفر از اعضاء دولت درباره ایشان وجود دارد. شیرین عبادی دوست چه کسانی است؟ امیرفرشاد ابراهیمی امروز کجاست؟ به خارج از کشور فرار کرده و به دوستان شما در خارج از کشور پیوسته است. درباره پرتاب دانشجویان از طبقات هم نامه دروغی زده شده است. حادثه کوی دانشگاه ساماندهی شده بود تا قتل های زنجیره‌ای به فراموشی سپرده شود. قتل های زنجیره‌ای که دوستان ایشان آغاز کردند و به آن دامن زدند.

تاجزاده:اعتراف گیری زیر شکنجه باید تمام شود

مصطفی تاجزاده با تاکید بر اینکه اعتراف گیری زیر شکنجه باید تمام شود، به حوادث کوی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در کوی دانشگاه سه جریان بود. نیروی انتظامی، لباس شخصی ها و دانشجویان که هم من و هم آقای زاکانی رفتارهای نیروی انتظامی و لباس شخصی ها را محکوم کردیم اما در جریان سوم که همان دانشجویان هستند اختلاف نظر وجود دارد.

او ادامه داد: ایشان بدون هیچ سندی دانشجویان را محکوم می کند و می گوید که آن حادثه یک سناریوی طراحی شده بود. در صورتی که نه سپاه و نه وزارت اطلاعات نتوانسته هیچ سندی دال بر این ادعا ارائه دهد.در این ۲۰ سال ارگان‌های امنیتی اسنادی درباره مقصر بودن دانشجویان نداده‌اند.چه کسی به بیسیم نیروی انتظامی دسترسی داشته تا بتواند بگوید به دانشجویان تیراندازی کنید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: آقای سردار نظری در مصاحبه با سیاست روز در سال ۹۳ مصاحبه کرده که در حادثه طبق دستور به محل حادثه رفتیم و فرماندهانش تکذیب می کنند. گفتند که به هیچ وجه از سلاح گرم استفاده نکنید. چه کسی پای میکروفن گفته که تیراندازی کنید؟ چه کسی دنبال پیگیر این آشوب بوده است؟ آیا قرار بوده قتل‌های زنجیره‌ای تحت پوشش قرار بدهد یا کشور را به آشوب بکشاند؟

تاجزاده با اشاره به ترور سعید حجاریان و خواهرزاده موسوی، گفت: کسانی که دنبال سرقت مسلحانه بودند یا قصد ترور سعید حجاریان داشتند و یا خواهرزاده موسوی را ترور کردند و ... اگر شناسایی شوند پای آشوب برداشته می شود. همه این اتفاقات به یک جا بر می‌گردد. خواستم یک موضوع پیگیری شود ولی بعد از چند ماه گفتند امکان آن را نداریم. چون ایشان مربوط به جایی هست که حتی معاون اطلاعات نیروی انتظامی امکان پیگیری ندارد.

او به ماجرای قتل های زنجیره ای اشاره کرد و ادامه داد: قتل های زنجیره ای چیست و کیست که نمی خواهد افشا شود؟ آن زمان آقای خاتمی گفت که باید وزارت اطلاعات اشتباهاتش را بپذیرد. آقای زاکانی اگر کاری خلاف شرع است بگویید اشتباه است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر بازجویی اشتباه است باید بپذیریم. آیا صداوسیما دوست ماست. اعتراف گیری باید تمام شود. در هرجایی باشد باید این تمام شود

زاکانی: کسی که حجاریان را ترور کرد در ستاد موسوی بود

علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به ترور حجاریان، گفت: نگفتید تکلیف قتل های زنجیره ای چه شد؟ چه کسانی جز کسانی که می خواهند نظام را بدنام کنند.

او ادامه داد: رهبر انقلاب در این باره تاکید کرد که باید دنبال شود. کسانی که ضرری برای کشور نداشتند چرا باید کشته شوند؟

مجلس ششم که شما انتخابات آن را برگزار کردید فاجعه بود. با حکم حکومتی بود که توانستید از این وضعیت عبور کنید.حکم حکومتی بیشتر از همه در کشور به کار شما آمده است.

این فعال سیاسی اصولگرا، گفت: ناظر به نظارت استصوابی و لباس شخصی ها هم که قبلا گفتم سه دسته هستند که یک دسته هم دوستان ایشان هستند. نظارت استصوابی از اول انقلاب بوده است. فردی که آقای حجاریان را ترور کرد سال ۸۸ در ستاد انتخاباتی آقای موسوی بود.

تاجزاده: چرا شما نظام و حق هستید؟

مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت: به آقای جنتی چیزی بگوییم می گویند به نظام گفتید ولی اگر به آقای خاتمی بگویید چنین نیست.

او خطاب به حداد عادل تاکید کرد: من از آقای حدادعادل دعوت می کنم. خواهش دارم که ایشان حاضر شوند و بگویند که من دروغ می گویم یا نه؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: از پیشنهاد دوم ایشان استقبال می کنم که با اعضای شورای نگهبان صحبت کنیم و آقای کدخدایی دعوت می‌کنم که در مناظره باشند تا مشخص شود که شورای نگهبان با نظارت استصوابی چه بلایی به سر کشور آورده است و یا آنکه چرا در انتخابات مجلس ششم حاضر نشد مکاتبات ما منتشر شود.

تاجزاده تاکید کرد: آقای زاکانی می‌گویند انتخابات مجلس ششم مخدوش بوده می گوید که بوده با حکم رهبری حل شده ولی چرا همین بحث درباره انتخابات ۸۸ علیه نظام است؟ چرا شما نظام و حق هستید؟ ملت بشمارند که تعداد اتهامات ایشان به من چقدر بوده است؟ مشکل ما این است و این باید حل شود. ما برابریم. خدمات ما برای ایشان بیشتر بوده است ولی آنچنان رشد کردیم که بگوییم حق ویژه ای نداریم. به آقای جنتی چیزی بگوییم می گویند به نظام گفتید ولی اگر به آقای خاتمی بگویید چنین نیست.

او ادامه داد: من دوبار جلوی تجمعات را گرفتیم ولی مجوز مابقی را دادیم. وضعیت ناجا آن زمان آنچنان آشفته بود که هرچه گفتیم ما مسئولیت امنیت تهران را عهده دار می شویم ولی در نهایت مسئولیت به سپاه واگذار شد. ما به خاطر یک بار مجوز ندادن این همه در معرض انتقاد قرار گرفتیم.

تاجزاده گفت: یکبار آقای الله کرم گفتند طبق این نامه اگر علیه ما تظاهرات شود ما این تظاهرات را برهم خواهیم زد. گفتم ما قانون داریم. گفتند ما ولایت داریم. گفتم زنگ می زنم دفتر رهبری گفتند اگر زنگ بزنید مخالفت خواهند کرد. گفتم پس بروید.

او با انتقاد از عدم ارائه مجوز برای تجمع در سال ۸۸، تاکید کرد: از سال ۸۸ گفتیم چرا اجازه تظاهرات نمی دهید. گفتند اموال عمومی را تخریب می کنید. گفتیم در خارج از تهران تجمع کنند. گفتند نه.کسانی که هیچ حقی برای مخالف قائل نیستند، می شوند آزادی خواه و ما دیکتاتور، این نگاه دوگانه به کشور آسیب می زند.

زاکانی: اولین بار آقای هاشمی گفت تقلب شده نه آقای حدادعادل

علیرضا زاکانی خطاب به مصطفی تاجزاده گفت:مشکل شما قانون شکنی است. به هیچ چارچوبی پایبند نیستید.

او ادامه داد: اولین بار آقای هاشمی گفت تقلب شده نه آقای حدادعادل. از سال ۷۲ همیشه قبل از انتخابات این را گفته‌اید. شما مستبد هستید. شما هربار که در داخل نظام بودید بر جمهوریت نظام تاختند و هر بار خارج از آن بودید بر اسلامیت آن تاخته‌اید. وقتی که در نظام نیستید بر جمهوریت آن می تازید.

این نماینده سابق مجلس، تاکیدکرد:بسیج دانشجویی همان هایی بودند که سال آخر رییس جمهوری وقتی عده‌ای به آقای خاتمی حمله کردند، از آقای خاتمی حمایت کرد. شما به ما مجوز ندادید و تحکیم وحدت تریبون داشت.

تاجزاده: وقتی به شکایت یک مقام رسیدگی نمی شود طبیعی است که به شکایت یک کارگر رسیدگی نشود

مصطفی تاجزاده با اشاره به انتخابات مجلس ششم، گفت: در انتخابات مجلس ششم برخی را از نهضت آزادی تایید کردیم. از دفتر رهبری تماس گرفتند و خود رهبری صحبت کردند با ریاست جمهوری که چرا تایید شدند. گفتم در مجلس ۵ هیات اجرایی استان و شهر تهران و شورای نگهبان صلاحیت برخی از نهضت آزادی ها و ملی مذهبی را تایید کردند که در نهایت کنار کشیدند. گفتند چرا سال ۷۴ کسی به یاد نامه امام نیافتاد. از آن طرف من دارم می گویم که در جلسه سه شنبه امنیت ملی بودیم و گفتیم ناجا می تواند امنیت را تامین کند. اما در نهایت گفتند که ما نمی توانیم. بروید گزارش جلسه را بخوانید. تخریب چه هست؟

او ادامه داد: ما که یک بار مجوز تجمع ندادیم دیکتاتوریم شما که صدها بار ندادید اسمتان چه می‌شوید؟ آیا می دانید که هنوز دادگاه ها جرات نکردند احکام دادگاه ۸۸ را منتشر کنند؟ آن بخشی هم که دادند، مثلا آقای نبوی و عرب سرخی به دلیل اخلال در ترافیک شش و هفت سال دادگاه رفتند یا مثلا چرا کسی پزشک هست وارد عرصه سیاست شدند حکم محکومیت گرفتند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: یک بار مرا از بند افرادی خواستند و به ما یک برگه دادند که این نامه زندانیان است. دیدم در برگه من متهم شدم. گفتم من دادخواهی کردم. بالای برگه عنوان را خط زدند و نوشتند به عنوان مطلع پاسخ بدهید. شکایت کردیم که ما را شکنجه کردیم ولی پاسخ ندادند. وقتی به شکایت یک مقام رسیدگی نمی شود طبیعی است که به شکایت یک کارگر رسیدگی نشود.

زاکانی:در سال ۸۷ در حزب مشارکت به دنبال براندازی بودید/ نظام حاضر است به آقای موسوی و کروبی سرویس بدهد

علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا، گفت: من چون مانند شما سابقه زندان ندارم نمی‌دانم که این موضوعات درست است یا نه شما اول انقلاب احتمالا به عنوان بازجو آنجا بودید و بعد هم که زندان بودید! اینکه جرم شما برای بازداشت چه بود. شما پاسخ مرا بدهید که آیا امام را قبول دارید یا خیر؟

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: شما در سال ۸۷ در حزب مشارکت به دنبال براندازی بودید که به نظر من چیزی که شما دنبال می کنید دیکتاتوری نوین و تجزیه ایران است.

زاکانی گفت: نظام حاضر است به آقای موسوی و کروبی سرویس بدهد. آقای ضرغامی گفتند که حاضر به مناظره هستند ولی ایشان قبول نکردند. شما گفتید که تقلب نشده ولی هیچ گاه جسارت نکردید به مردم بگویید که تقلب نشده است.

او تاکیدکرد: همچنین مسیری که شما در آن زمان رفتید مسیر مشخصی بود. جنبش شما از سال ۸۴ پیش بینی شده بود و آمریکایی ها به آن اشاره کرده بودند.

تاجزاده: حتی اگر در انتخابات سال ۸۸ تقلب نکرده باشند، اما کودتا اتفاق افتاد

مصطفی تاجزاده گفت: آنچه که ما با شخصیت ها برخورد می کنیم بر اساس عقلمان است. امام گفتند ورود سپاه به سیاست سم مهلک است ولی شما شروع به ریاکاری کردن می کنید. ایشان در وصیت خودشان از جانشین خودشان گفتند ممانعت از ورود نظامیان به سیاست است.

او ادامه داد: سردار مشفق حرفهایی زد و ما بابت آن شکایت کردیم. این سند کودتاست. حتی اگر تقلب نکرده باشند، کودتاست. ماجرا از قبل شروع می شود و حتی فراتر و به رهبری و انتخاب رهبر آینده می‌رسد. سردار مشفق می گوید که نظام برای ایشان ۱۸۰ فرصت ایجاد کرده است و ایشان می توانستند به ۱۸۰ کرسی در مجلس دست پیدا کنند. اولا ۱۳۰ نامزد بیشتر نتوانستیم نامزد بدهیم. اما فرض بگیریم که درست است. معنا حرف این است که اگر ۷۵ درصد جامعه به ما رای بدهد ما چند کرسی به دست می آوریم؟ می شود ۱۳۵. رقیب ما ۲۵ درصد رای دارد که می شود ۴۵ کرسی. ۴۵ + ۱۱۰ کرسی می شود ۱۵۵ کرسی که این به معنای کودتاست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، تاکید کرد: آنقدر غرق در کارشان هستند که برایشان مهم نیست. مثل انتخابات خبرگان. ۸۰ درصد کسانی هستند که اقلیت هستند و رییس آن آقای جنتی می شود که نفر آخر تهران است.

زاکانی: شما با ابهام صحبت می‌کنید

علیرضا زاکانی در ادامه مناظره گفت: به خدمت رهبری رفتم ایشان گفتند که من قبل از مناظرات متوجه شدم آقای احمدی نژاد می‌خواهد اسم کسی را بیاورد به او گفتم نام کسی را نیاورید اما ایشان گوش نداد. جایی که فرد خودش نیست بدون سند و مدرک نام نبرید.

او ادامه داد: شما با ابهام صحبت می‌کنید. درباره کسانی نام می‌برید که اینجا حضور ندارند.حرف من با شما این است که ناظر بر امتحانات به حرف مردم تمکین کنید.

این نماینده سابق مجلس، تاکید کرد: قبل از انتخابات نظرسنجی‌های خارجی اعلام کرد که رقیب شما برنده می‌شود. چرا آقای خاتمی که در محافل خصوصی می‌گوید تقلب نشده چرا این را علمی برای مردم نمی گوید.

زاکانی: حوادث انتخابات ۸۸ یک کودتا بود که ناکام ماند

علیرضا زاکانی در ادامه این مناظره گفت: آقای ضرغامی مصاحبه کرد و گفت که ما به آقای موسوی گفتیم که به مناظره بیایند گفتند که می‌خواهم یک طرفه صحبت کنم.

او گفت: حوادث انتخابات ۸۸ یک کودتا بود که ناکام ماند، کمااینکه حوادث ۷۸ نیز کودتایی ناکام بود. ظریف در سال ۸۷ در مصاحبه با پرس تی وی رسما اعلام کرد که آمریکا دنبال کودتای مخملی در ایران است.

زاکانی گفت: امروز آقای حجاریان می گوید گدایی رای، گدایی قدرت است و باید برای گرفتن رای به کف خیابان آمد. در چنین حالتی انتظار دارید سرمایه گذار خارجی در کشور سرمایه گذاری کند؟ اگر کشور نیاز به سرمایه گذاری با آشوب مگر می شود؟ شما هر ۱۰ سال ناظر بر یک آشوب هستید.

تاجزاده: این همه سال علیه میرحسین موسوی صحبت کردید، یک بار به اون تریبون ندادید

تاجزاده در پاسخ به زاکانی گفت: این همه سال علیه میرحسین موسوی صحبت کردید، یک بار به اون تریبون ندادید. معیارها دوگانه نباشد.

او گفت: ما مفتخر هستیم که سالم ترین و پاک ترین دولت پس از انقلاب دولت میرحسین موسوی و محمد خاتمی بوده و هست. از سال ۸ تا ۹۲ تمام نهادها انتخابی و انتصابی دست اصول گرایان بود، فساد سیستماتیک شد.

زاکانی ادامه داد: از این شعارها ندهیم، فساد خیلی زیاد است که ریشه ی آن نیز بر می گردد به نظارت استصوابی که انسان های درست را کنار می گذارند که یک مدرس نمی گذارند وارد مجلس شود. در مورد قوه قضاییه هم که دوستان سکوت مطلق می کنند.

زاکانی گفت: چرا دروغ می گویید، تحریم چه ربطی به ۸۸ دارد، از وقتی اقای احمدی نژاد آمد تحریم ها شروع شد. گفتند کاغذ پاره است، حالا طلبکار هستند.

زاکانی: شما به رهبری دروغ بستید مستند نشان دهید

علیرضا زاکانی با بیان اینکه عاشورا ریختند همه مقدسات را زیر سوال بردند، گفت: اما آقای موسوی می‌گوید مردم خداجو آمدند به خیابان. آقای موسوی باج می خواست و در دیداری که ما روز ۲۶ خرداد ۸۸ با وی داشتیم هیچ استدلالی نداشت.

او گفت: میرحسین موسوی که بعد انتخابات محصور نشد، بلکه ۲۵ بهمن ۸۹ و بعد از تلاش برای سوریه سازی و تجزیه ایران محصور شد.


زاکانی ادامه داد: دولت آقای خاتمی فاسدترین دولت در انقلاب بود. البته دولت روحانی روی آن را هم سفید کرد. هر دولتی ضعف و قوت دارد اما اگر از فساد می گویید دولت آقای خاتمی فاسد ترین بود. از دولت هاشمی شروع شد در دولت خاتمی ادامه داشت احمدی نژاد هم همین بود اما دولت روحانی روی همه را سفید کرد.

تاجزاده: در مورد ۸۸ می‌توانیم یک مرجع حقیقت یاب بعد ده سال تشکیل دهیم

مصطفی تاجزاده با بیان اینکه جامعه ما ضعف مدیریت و فساد و آسیب‌پذیری در مقابل خارج در رنج است، گفت: باید فکر اساسی برای کشور انجام دهیم.

او گفت: یکی از کارهای خوب اصلاح قانون اساسی است که امام هم گفتند در زمان خودشان. بهتر است که یک اصلاحاتی در قانون اساسی صورت بگیرد.

تاجزاده گفت: قوانین مشخصی باید بیایید، نیروهای نظامی به پادگان برگردند. انتخابات آزاد تضمین شود نه اینکه آقای جنتی انتخاب کند. قوه قضاییه و شورای نگهبان باید غیر سیاسی شوند. امکان تحقیق و تفحص در تمام نهادها وجود داشته باشد.

او گفت: به این ترتیب می توانیم راه برای شفافیتی که در جامعه حاکم شود باز بگزاریم و هیچ کس از هیچ جناحی نتواند دیکتاتوری کند. اگر در این زمینه بتوانیم که صدا و سیما هم از این شرایط خارج شود.

تاجزاده گفت: بعید می دونم هنوز کسی باور داشته باشد که با بگیر و ببند می تواند جامعه را اداره کند. ما با این اصلاحات می توانیم مشکلات را حل کنیم و هنوز هم در مورد ۸۸ می توانیم یک مرجع حقیقت یاب بعد ده سال تشکیل دهیم و این کمیته بنشیند ارزیابی کند، و در هر سطحی به نتیجه رسید خطا شده من شخصا می پذیرم.

او ادامه داد: تجدید نظر در سیاست خارجی هم نیاز داریم. تا پیش از انقلاب اسلامی نمونه نداریم از کشورهایی که جهش اقتصادی داشته باشند و همه از قبل بوده است و در این چند سال چند کشور توانستند. در ارزیابی، این کشورها، سیاست خارجی تنش زدایی نقش پررنگی دارد. در این چارچوب می توانیم سیایست خارجی را در خدمت توسعه اقتصادی قرار دهیم. جهت گیری کوتاه مدت ما باید تحریم شکنی باشد، عین همان کار برجام تلاش بکنیم مشکل را حل کنیم، به نتیجه برسیم الحمدالله و اگر نرسیدیم جامعه می پذیرد تلاش خود را کردیم و غفلت نکردیم اما آمریکا زور می گوید ما نتوانسته ایم.

تاجزاده: در انتخابات سال ۸۸ اینقدر تخلف شد که اگر تقلبی هم نشده بود باید انتخابات باطل می‌شد

مصطفی تاجزاده در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس که پرسید: آقای خاتمی و شما پیش از این گفتید در شرایطی که مشارکت بالا باشد صیانت از آراء اتفاق می افتد و تقلب منتفی می‌شود اما خود شما در انتخابات سال ۸۸ حرف ازتقلب زدید. این حرف متناقض با اظهارات قبلی شما نیست؟، گفت: میلیون ها نفر فکر می کردند که در انتخابات تقلب شده است.

او ادامه داد: برخوردی که جمهوری اسلامی با انتخابات سال ۸۸ کرد برخورد دموکراتیکی نبود. چرا روش سرکوب را گرفتید. بعد از ده سال من توانستم درباره این موضوع صحبت کنم. چرا همین مناظره را در سال ۸۸ نگذاشتید؟

تاجزاده: هر جا فساد است پشتوانه قدرت دارد

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوال اعتمادآنلاین مبنی بر اینکه «وقتی شما می‌گویید همه دولت‌ها از هاشمی گرفته تا روحانی فاسد بودند، چقدر با نظر رهبری مطابقت دارد، چرا که همین دولت‌ها در دوره دوم هم با تنفیذ رهبری همراه بودند: هر جا فساد است پشتوانه قدرت دارد.

او گفت: دولت‌ها فاسد نبوده‌اند، فساد در دولت‌ها بوده است. مشکلات از زمان آقای هاشمی شروع شد، مواجهه آقای هاشمی صحیح نبود. در دوره آقای خاتمی فساد توسعه پیدا کرد، مخصوصا بعد از سال ۷۸ بزرگترین قراردادهای فسادآمیز در این دوره رقم خورد. در زمان آقای احمدی‌نژاد در دوره اول برخورد با فساد دنبال شد. فساد گلوی همه را گرفته است، مردم از فقر و معیشت رنج می‌برند، اینکه بگوییم فساد زیاد است کافی نیست باید هزینه بدهیم. من ندیدم جایی که فساد باشد و پشتوانه قدرت نداشته باشد.

مصطفی تاجزاده در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو گفت: پس از انتخابات سال ۸۸ طرحی از سوی موسوی لاری طرحی داده شد در خصوص خواندن آرا و ... چه طرحی باید می آمد که آقای موسوی باید این موضوع پذیرفته می شد از کتاب فتنه تغلب.

او ادامه داد: من که از آقای موسوی خبر ندارم بدانم چرا نپذیرفتند. یک حکومتی هست انتخاباتی را برگزار کرده، چند میلیون نفر فارغ از اینکه درست می گویند یا خیر می گویند انتخابات غلط است. باید چه کنیم؟

تاجزاده گفت: یک راه این است که من زور دارم و اسلحه و زندان، نشریات را می بندم، طرفدار ها را میگیرم و ... در تلویزیون همش دربارت حرف میزنیم. این یک سیستم کودتایی هست.

او ادامه داد: یک راه دیگر می گوید حق اعتراض دارید، قانون اساسی این حق را داده که اعتراض کند. تظاهرات این هست که قانونی هست عده ای نمی پسندند. شهروند حق اعتراض به امر قانونی دارد. زمان بنیانگذار نظام بین شورای نگهبان با نهادی اختلاف افتاد، امام هیچ وقت طرفداری مطلق نمی کرد، تا دید اختلاف هست حکمی گذاشت که اختلاف را حل کند.

تاجزاده گفت: اکنون پس از ده سال میخواهیم از این زخم کهنه خارج شویم، این که تا الان گفته شده تسلیم شدن یک طرف است، ما تسلیم نمی شویم، اما قانع می شویم، یک کمیته بی طرف بگذارید، اگر نپذیریم آبروی خود ما می رود. اگر پذیرفتیم هم که یک گام به جلو است.

آن عکس هم در مورد من و آقای روحانی پس از آزادی من از زندان بوده است. در هیات مدیره جایی نبود. کاری هم که آقای زاکانی با پخش فیلم آقای ابطحی کرد خیلی زشت است. ایشان در شرایط زندان صحبت هایی کرده اند. اگر در شرایط مناظره وارد شده ایم از اعترافات عبور کنید. این کار خوبی نبود.

زاکانی: مرغ آقای موسوی یک پا داشت

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوال امتداد گفت: رهبری به موسوی گفتند که از طریق قانون اساسی اعتراضت را پیگیری کن اما مرغ آقای موسوی یک پا داشت.

او ادامه داد: درباره پرونده های مالی فساد قالیباف و شهرداری از خودش بپرسید. فساد هر جایی باشد بد است. من در همه دولت ها برای برخورد بد فساد به دادگاه رفته‌ام. بنا ندارم که فقط توییت کنم و بنا دارم که هزینه بدهم و دنبال کنم و این کار را هم انجام می‌دهم. ۸ ماه نظام صبر کرد تا معترضان بفهمند که رایشان کجاست و ما وظیفه داشتیم بگوییم رای شان کجاست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy