Monday, Feb 4, 2019

صفحه نخست » «نمی‌توان مثل گذشته تحریم‌ها را دور زد.. بانک‌های چینی با ایران کار نمی‌کنند»

bank_of_china.jpgالعربیه - مجید رضا حریری عضو اتاق بازرگانی ایران و چین در یادداشتی در خبرگزاری ایلنا، خبر داد که در حال حاضر بانک‌های چینی با ایران کار نمی‌کنند و از سرگیری همکاری با ایران را به پذیرش اف‌ای‌تی‌اف از سوی تهران منوط کرده‌اند.

حریری در این یادداشت که یکشنبه ۳ فوریه منتشر شده، نوشته است: «بانک‌های چینی اکنون با کشور ایران کار نمی‌کنند و ایرانیان ساکن کشورهای دیگر، حتی آنها که کار تجاری نمی‌کنند حساب‌های بانکی‌شان در حال بسته شدن است».

او تاکید کرد: «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، موسوم به پالرمو، به تازگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و منتظر اعلام نتیجه شورای تشخیص مصلحت نظام است و کشورهای بسیار از جمله چین همکاری خود با ایران را منوط به پذیرش اف‌ای‌تی‌اف کرده‌اند».

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین درباره بانک چینی کونلون هم نوشت: «این بانک برای ساماندهی روابط بانکی ایران با چین در دوره تشدید تحریم‌ها علیه ایران و با هدف دور زدن تحریم‌ها در دولت قبل ایجاد شد. سرمایه اولیه این بانک از ارز فروش نفت ایران به چین که در چین بلوکه شده تأمین شده‌است، اما همین بانک اکنون از تحریم‌هایی که علیه ایران توسط آمریکا وضع شده، حمایت می‌کند و به طرف ایرانی اعلام می‌کند که اقلام مورد تحریم را با کشور ما معامله نخواهد کرد. شرایط به گونه‌ای شده که نمی‌توان به شیوه دوره تحریم‌های دوره گذشته آن‌ها را دور زد زیرا بسیاری از این روش‌ها به طرق مختلف و حتی از سمت خود ما افشاء شده‌است».

مطالب بیشتر در سایت العربیه

تحریم‌های آمریکا علیه ایران

ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، خروج کشورش را از توافق هسته‌ای و از سرگیری تحریم‌های اتمی علیه ایران را اعلام کرد. او توافق منعقد شده در سال ۲۰۱۸ را «ناقص» و «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده و خواهان مذاکره برای توافقی جدید است.

توافق هسته‌ای یا همان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، سال ۲۰۱۵ طی مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ به دست آمد. این گروه را آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان تشکیل می‌دهند.

برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن برنامه اتمی تهران، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.

اگرچه توافق هسته‌ای با خروج آمریکا لغو نشد و دیگر کشورها بر پایبندی به آن تاکید دارند، اما تحریم‌های ایالات متحده باعث شد ده‌ها شرکت خارجی از جمله شرکت‌های اروپایی و آسیایی از بازار ایران خارج شوند. بانک مرکزی و صنعت و همچنین نفت حمل و نقل ایران نیز تحت تحریم قرار دارند.

دور زدن تحریم‌ها

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران چهارشنبه ۲۳ ژانویه برای چندمین تکرار کرد که که این کشور با افتخار تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند.

به گزارش رسانه‌های ایران، روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: «در ارتباط با مسائل نفتی خوشبختانه مسیرها و راه‌های مختلفی را برای فروش نفت دنبال می‌کنیم و با افتخار تحریم‌های آمریکا را دور می‌زنیم».

روحانی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهار داشت: «همه کشورها می‌دانند که این تحریم ظالمانه، غیرقانونی و علیه ملت ایران بوده و علیه هیچ فرد، نهاد یا دستگاه دولتی نیست و تنها منجر به اعمال فشار به مردم ایران خواهد شد».

رئیس‌جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «آمریکایی‌ها در زمینه مسائل بانکی تلاش می‌کنند تا نقل و انتقال مالی را برای ایران دچار مشکل کنند». او ادامه داد: «آن‌‍ها برای رسیدن به این هدف به دنبال یارگیری هستند و مسئله مبارزه مالی با تروریسم را در این راستا بهانه قرار دادند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy