Tuesday, Feb 5, 2019

صفحه نخست » انتقاد شدید زنگنه از عراق + درگیری با خبرنگار کیهان

zangene_020419.jpgرادیو فردا - وزیر نفت ایران می‌گوید عراق ماهانه ۲۰۰ میلیون دلار گاز از ایران دریافت می‌کند، اما بعد از وضع تحریم‌های ایالات متحده پولی به ایران نداده است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، روز سه‌شنبه، ۱۶ بهمن‌ماه، در نشست مطبوعاتی گفت که عراق تاکنون دو میلیارد دلار بدهی به خاطر واردات برق و گاز ایران دارد، اما می‌گوید به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند پولی به ایران بدهد.

وی همچنین در رابطه با همکاری ایران و عراق در توسعه میادین مشترک نفتی گفت: «ما اصرار کردیم، آنها پا پس کشیدند. ما پیشنهاد دادیم دو میدان مشترک کوچک خرمشهر و نفت‌شهر را با همدیگر توسعه دهیم، آن را هم رد کردند، چه رسد به میادین مشترک بزرگ. عراق که تحریم نیست و هیچ محدودیتی برای انتخاب شرکت‌های بین المللی ندارد، آیا حاضر می شود با ایران قرارداد امضا کند تا با تحریم‌های آمریکا مواجه شود؟»

زنگنه: عراق میلیاردها دلار پول گاز و برق ایران را نمی‌دهد:

***

نشست امروز وزیر نفت با خبرنگاران با حاشیه هایی هم همراه بود. زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان که پرسید: «بعد از سه سال از اجرای برجام قرار بود به نفت در برابر غذا برسیم؟» گفت: «شما برجام را به هم زدید. برجام که آمد من تولید نفت را در چهار ماه یک میلیون بشکه اضافه کردم.»

مجادله کلامی زنگنه با خبرنگار کیهان:

***

او ادامه داد: «عراق اگر از این فداکاریها بکند خیلی راه‌های ساده تری وجود دارد؛ ۱۱ هزار بشکه سوآپ نفت میان دو کشور وجود داشت که عراق بعد از تحریم‌ها، آن را هم متوقف کرد. هیچ کس حاضر نیست خود را فدای ایران کند.»

ایران پنج میدان عظیم نفتی مشترک با عراق دارد. عراق بیش از دو برابر ایران از این میادین تولید نفت دارد. ایران نیز طی چند سال گذشته برخی میادین مرزی و مشترک واقع در بلوک غرب کارون مانند یادآوران را توسعه داده است، اما زنگنه اخیرا اعلام کرد شرکت «سینوپک» چین که فاز اول میدان یادآوران را توسعه داده بود، حاضر نیست قرارداد سه میلیارد دلاری برای توسعه فاز دوم این میدان را امضا کند.

آمریکا آبان‌ماه گذشته عراق را از واردات گاز ایران معاف کرد، اما این معافیت تنها تا آغاز بهار معتبر است. عراق می‌گوید برای تولید برق به گاز ایران نیاز دارد. ایران همچنین به طور مستقیم برق به عراق صادر می کند.

آقای زنگنه روز سه‌شنبه همچنین گفت که ایتالیا و یونان که از تحریم‌های آمریکا معاف شده اند، هیچ نفتی از ایران نمی خرند و از توضیح علت آن نیز سر باز می‌زنند.

وی همچنین گفت، روسیه سهام یک پالایشگاه هندی را اخیرا خریده است، اما هند که تنها معافیت خرید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت ایران را دارد، به روسیه هم اجازه نمی دهد نفت این پالایشگاه را از ایران بخرد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

آمریکا آبان‌ماه سال جاری هشت کشور را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرد. در میان مشتریان غربی، تنها ترکیه است که خرید نفت ایران را ادامه می دهد، اما یک سوم میزانی که قبل از تحریم‌ها نفت می‌خرید، واردات دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکیه از ماه دسامبر خرید نفت ایران را به حدود ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

هم اکنون ایران غیر از ترکیه تنها به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی نفت صادر می کند. تایوان نیز که از آمریکا معافیت گرفته بود، فعلا خرید نفت ایران را متوقف کرده است.

کل صادرات نفت خام ایران بعد از خروج آمریکا از برجام بیشتر از نصف کاهش یافته و به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرده است.

زنگنه می گوید نمی‌گذاریم صادرات نفت را صفر کنند: «هدف نخست آمریکا آن است که درآمد صادراتی ایران را به صفر برساند و در صورتی که موفق به تحقق این هدف نشوند تلاش می‌کند مانع نقل و انتقال پول صادرات ایران شود. عمده صادرات ایران نیز شامل نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی است که آمریکا تلاش می‌کند جلو صادرات آنها را بگیرد و در صورت صادرات نیز نگذارد پول صادرات به مصرف تامین نیازهای مردم و ملت ایران برسد تا گرانی و کمبود به وجود بیاید و برای مردم ناراحتی و نگرانی ایجاد شود، اما همه تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا نگذاریم آنها موفق شوند.»

آقای زنگنه در پاسخ به پرسشی مبنی بر بی‌میلی وزارت نفت به عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: ما هرهفته عرضه می کنیم و هر کسی ادعا می کند در بورس انرژی می تواند عملیاتی انجام دهد، جلو بیاید.

او گفت: «اگر تغییری در اطلاعیه عرضه لازم است که باعث شود خریدار بیاید، بگویید. برای فروش نفت دو شرط داریم، یک اینکه پولش را بدهد و دوم اینکه در بازاری که ما داریم می فروشیم نفروشد. چون فروختن در آن بازار که هنر نیست.»

روز دوشنبه برای دومین دور متوالی یک میلیون بشکه نفت در بازار بورس عرضه شد و مشتری پیدا نکرد. ایران می گوید برای دور زدن تحریم‌ها، نفت را در بورس عرضه می کند تا بخش خصوصی آن را خریده و صادر کند.

بعد از تحریم‌ها، تنها یک میلیون بشکه نفت ایران در بورس به فروش رفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy