Tuesday, Feb 5, 2019

صفحه نخست » دستور خامنه‌ای به «برداشت ۱.۵ میلیارد دلار» از صندوق توسعه ملی برای هزینه‌های نظامی

budget_020419.jpgرادیو فردا - یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ اعلام کرد آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با برداشت یک‌ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای «تقویت بنیه دفاعی ایران» موافقت کرده است.

محمود نگهبان سلامی روز دوشنبه ۱۵ بهمن به خبرگزاری ایسنا گفت: «جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق برای جمع‌بندی برخی موارد لایحه بودجه ۹۸ برگزار شد. در این جلسه اعلام شد که با موافقت رهبری یک‌ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تقویت بنیه دفاعی کشور در سال آینده اختصاص می‌یابد».

تامین بودجه‌ نظامی از محل صندوق توسعه ملی در حالی است که در اساسنامه آن قید شده که این صندوق «با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصـادی ونیز حفـظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشكیل می‌شود».

این نخستین بار نیست که از صندوق توسعه ملی برای هزینه‌های نظامی برداشت می‌شود. آیت‌الله خامنه‌ای پارسال نیز دستور برداشت چهار میلیارد دلار از این صندوق را داده بود که ۲.۵ میلیارد دلار آن به مقاصد نظامی اختصاص یافت.

حسین آرین، کارشناس نظامی، در این زمینه به رادیو فردا گفته بود که این مبلغ برای تأمین هزینه‌های جنگ در سوریه برداشت شد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

پیشتر برخی از نمایندگان مجلس ایران از کاهش بودجه نظامی در سال آینده خبر داده و انتقاد کرده بودند.

احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز، در این زمینه گفته بود که دولت حسن روحانی در لایحه بودجه ۹۸ به دنبال کاهش بودجه دفاعی بود و در نظر داشت بودجه دفاعی «از محل صندوق توسعه ملی اتفاق بیفتد».

دی‌ماه امسال نیز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی ابراز نگرانی کرد درآمدهایی که در لایحه بودجه برای هزینه‌های دفاعی پیش‌بینی شده تصمین‌‌های لازم را ندارد و ممکن است «سهل‌الوصول» نباشد.

در عین حال حس روحانی آذرماه گفته بود به حسب توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی ممکن است تغییراتی در لایحه بودجه سال ۹۸ ایجاد شود. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که تغییرات یاد شده به کاهش بودجه نظامی مربوط است.

فریدون خاوند، تحلیلگر اقتصادی، پیشتر در این زمینه به رادیو فردا گفته بود: در هیچ‌کجای اساسنامه صندوق، هزینه‌های نظامی و دیگر مواردی که در مصوبه کمیسیون تلفیق دیده می‌شود، در زمره مصارف صندوق گنجانده نشده‌ است. حتی در تبصره یک بند شش مربوط به مصارف صندوق، این تأکید جلب توجه می‌کند که «استفاده از منابع صندوق برای اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) و بازپرداخت بدهی‌های دولت به هر شکل ممنوع است».

دستور رهبر ایران برای برداشت از صندوق توسعه ملی و افزایش بودجه نظامی در حالی است که تهران به خاطر فعالیت‌های موشکی بالستیک و آنچه که دخالت در امور کشورهای منطقه خوانده شده هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در جمع‌بندی از موضع خود در قبال ایران، اعلام کرد که «شدیدا نگران» فعالیت موشکی بالستیک تهران است و از جمهوری اسلامی خواست تا این فعالیت‌ها بویژه پرتاب موشک‌های بالستیک را متوقف کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy