Tuesday, Feb 5, 2019

صفحه نخست » المونیتور: کانال مالی «اینتکس» ایران را در برجام نگه نخواهد داشت

iran_eu_usa.jpgایران فردا - وبسایت خبری- تحلیلی المونیتور در گزارشی می‌نویسد کانال ویژه ارتباط مالی میان اروپا با ایران موسوم به «اینتکس» به اندازه و کارآیی مورد نظر ایران نیست و احتمالاً نخواهد توانست این کشور را در توافق هسته‌ای نگه بدارد.

المونیتور می‌نویسد: «هنگامی که پرزیدنت ترامپ در ماه می گذشته آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج ساخت حکومت ایران انتظار داشت که حامیان اروپایی این توافق به‌طور جدّی خود را به اجرای آن متعهد بدانند. حسن روحانی در آن زمان گفته بود که دولت او از کشورهای اروپایی می‌خواهد تا نظر قطعی خود را در این مورد اعلام کنند.

اکنون هشت ماه پس از آن تاریخ کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا با صدور یک بیانیه مشترک اجرای طرح کانال مالی اینتکس را اعلام کرده‌اند. در این بیانیه اعلام شده است که فعلاً این کانال ویژه مالی برای امور بشردوستانه، غذا و دارو می‌باشد و این یک گام مثبتی محسوب می‌شود. اما امیدواری چندانی به اینکه این کانال مالی بتواند ایران را به ماندن در توافق هسته‌ای تشویق کند وجود ندارد.

هر سه کشور دخیل در این طرح ویژه مرتباً نگرانی‌های خود را نسبت به برنامه موشکی ایران اعلام داشته‌اند. آنها همچنین موضوع دخالت‌های منطقه ای ایران را نیز مَد نظر دارند و نسبت به فعالیت سازمان‌های امنیتی رژیم ایران در خارج کشور و توطئه‌های بمب‌گذاری آنها در میان مخالفان حکومت ایران نیز واکنش نشان داده و برخی از افراد وابسته به این سازمان‌ها را دستگیر و زندانی کرده‌اند و تحریم‌های جدیدی نیز بر علیه تهران گذاشته‌اند.

همزمان با اعلام تأسیس اینتکس صداهای مخالف آن از درون حکومت ایران به‌گوش می‌رسد. مهدی محمدی از محافظه‌کاران رژیم تهران آن را 'تلاشی ضعیف و بی‌ارزش از سوی توطئه‌گران اروپایی' خوانده است. وی از دولت روحانی خواسته است هیچ امیدی به این ساز و کار مالی نبندد.

به‌نظر می‌رسد تاریخ در مورد توافقات اروپایی‌ها به ایران بار دیگر تکرار می‌شود . در سال ۲۰۰۳ هم با امضای قرارداد موسوم به 'سعدآباد' سه کشور اروپایی یک معامله هسته‌ای با ایران کردند که به‌جایی نرسید. امروز هم توافق هسته‌ای نتوانسته است به‌طور جدّی قول و قرارهای خود برای بهبود اقتصاد و شرایط ایران را برآورده کند و برای ایران راهی جز خروج از آن محتمل به‌نظر نمی‌رسد.» [لینک به اصل مطلب]



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy