Tuesday, Feb 5, 2019

صفحه نخست » افشاگری از ابهام مالی در فدراسیون فوتبال؛ چاله‌ای به عمق یک میلیون و ۳۰۷ هزار دلار

footballfed_020419.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

«ایران‌وایر» به نشانه‌هایی از یک حفره مالی بزرگ در پرداخت‌های فدراسیون جهانی فوتبال و رقم‌های اعلام شده از سوی فدراسیون فوتبال ایران رسیده است؛ رقمی در حدود یک میلیون و ۳۰۷ هزار فرانک سوییس.

آبان‌ماه امسال، تمامی بازیکنان و کادرفنی تیم ملی ایران در دومین روز اردوی آماده‌سازی خود، اقدام به غیرفعال کردن صفحات اینستاگرام خود کردند. بعد بیانیه‌ای مشترک از سوی آن ها صادر شد که «فارس» روز بیست و یکم آبان‌ماه آن را این گونه پوشش داد: «اقدام متحد بازیکنان تیم ملی به دلیل اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات‌شان از سوی فدراسیون فوتبال است.»

دو ماه بعد، «مسعود شجاعی»، کاپیتان تیم ملی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «تیم ملی ایران از دو صعود پیاپی به جام‌جهانی برزیل و روسیه، ۲۰ میلیون دلار درآمدزایی داشته است و ما نمی‌دانیم این پول‌ها کجا رفته اند.»

رقم اعلام شده از سوی مسعود شجاعی، یک اشتباه کوچک داشت. فدراسیون جهانی فوتبال برای هر صعود ایران به جام‌های جهانی برزیل و روسیه، مبلغ هشت میلیون دلار در نظر گرفته بود. این پاداش برای تمامی تیم‌های صعود کننده به جام جهانی برابر است. رقم به دلار اعلام ولی به فرانک سوییس محاسبه و پرداخت می‌شود. دلیلش، استقرار فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در سوییس است. یعنی برای صعود به دو جام جهانی، ایران16 میلیون دلار از فیفا پاداش گرفته است، نه ۲۰ میلیون دلار.

روز ۲۷ دی‌ماه، «کارلوس کی‌روش»، سرمربی وقت تیم ملی ایران در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «درحالی که مردم در این جا (اشاره به دستیارانش) نان برای خوردن ندارند، یک باشگاه با پرواز فرست‌کلاس به ژاپن می‌رود.»

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

اشاره کی‌روش به باشگاه «پرسپولیس» بود که به نظرش از سوی وزارت ورزش و جوانان، دارای اهمیت و احترامی بیش از تیم ملی ‌بود.

خبرگزاری «تسنیم» اما یک هفته پیش از این آخرین اعتراض سرمربی تیم ملی ایران، سراغ «علی سلیمانی»، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال ایران رفته بود. او در پاسخ به ابهامات پاداش‌های فدراسیون جهانی فوتبال طی چهار سال اخیر، مدعی شده بود که تمامی پاداش‌های رسیده از سوی فیفا، هزینه بازیکنان، اردوهای آماده‌سازی (مثلا در اردوی گراتس اتریش) یا کمپ تیم‌های ملی در روسیه شده است.

با این حال، یک نکته نقطه آغاز ابهامات شد. علی سلیمانی به عنوان خزانه‌دار فدراسیون فوتبال ایران به تسنیم گفته بود: «یک و نیم میلیون فرانک که حدوداً به همان میزان هزینه‌های جام جهانی بود، بابت جرایم مسابقات مختلف به فیفا پرداخت کردیم یا از حساب ما کسر شد؛ جرایمی از جمله بازی ایران و قطر، برگزاری مراسم شب عاشورا در بازی ایران و کره‌جنوبی یا رفتار تماشاگران در بازی‌های مختلف که باعث شده بود جرایم سنگینی برای ما در نظر بگیرند.»

نکته نخست این است که هزینه‌های جام جهانی به ادعای آقای سلیمانی در این مصاحبه، یک و نیم میلیون فرانک سوییس است. اما در گزارشی که امروز سایت «ورزش سه» منتشر کرده است، نشان از آماده شدن یک فاکتور ۲.۵ میلیون دلاری دارد. با در نظر گرفتن میزان تفاوت قیمت دلار و فرانک سوییس که طی روزهای اخیر کم تر از یک سنت بود، می‌توان به این نتیجه رسید که رقم فاکتوری که فدراسیون فوتبال امروز برای جام جهانی روسیه آماده کرده است، در تناسب با رقم داخل کارتابل‌های خزانه‌داری فدراسیون فوتبال، یک میلیون دلار فاصله دارد.

اما اصل رقم ناپدید شده در تفاوت رقمی است که فدراسیون فوتبال در مورد جرایم فیفا ادعا می‌کند.
فدراسیون جهانی فوتبال روز دوازدهم دسامبر روی سایت خروجی خود تمامی جرایم مربوط به فدراسیون‌های تابعه‌اش را طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی، یعنی از نخستین بازی‌های انتخابی جام جهانی روسیه تا پایان این مسابقات، به صورت دقیق و با ذکر دلیل منتشر کرده است. در سند منتشر شده از سوی فیفا، موارد زیر را می‌بینیم:

۱- در بازی ایران و قطر، به دلیل حضور افراد غیرمسوول و ورود مربیان به زمین، ۴۰هزار فرانک سوییس.

۲- در بازی ایران و کره جنوبی، به دلیل استفاده از هواپیمای بدون سرنشین در حین بازی، بنرهای مذهبی و مراسم مذهبی (تاسوعا)، ۴۵هزار فرانک سوییس به علاوه اخطار انضباطی.

۳- در بازی ایران و سوریه؛ به دلیل رفتار نامناسب تماشاگران و پرتاب اشیا به داخل زمین، ۳هزار فرانک سوییس.

۴- در بازی ایران و چین، تخطی از حضور مجاز تماشاگر و بی‌توجهی به مقررات امنیتی، ۵۰ هزار فرانک سوییس.

۵- در بازی ایران و ازبکستان، عدم پایبندی به قانون ورود پرچم‌ها، ۱۰ هزار فرانک سوییس.

۶- در بازی ایران و سوریه، برگزاری مراسم مذهبی و تکرار رفتار نامناسب تماشاگران، ۴۵ هزار فرانک سوییس.

این تمام موارد شش‌گانه جرایم فدراسیون جهانی فوتبال برای ایران است. مجموع ارقام، ما را به عدد ۱۹۳ هزار فرانک سوییس می‌رسانند. میزان رقمی که خزانه‌دار فدراسیون به عنوان رقم جرایم فیفا اعلام کرده، یک و نیم میلیون دلار، معادل تقریبی یک میلیون و ۵۰۲هزار فرانک سوییس است. حالا باید پرسید یک میلیون و ۳۰۷ هزار فرانک سوییس کجا است؟

سلیمانی البته در گفت‌وگو با تسنیم هم تاکید کرده بود: «هنوز قرار است فیفا حدود دو میلیون دلار دیگر به ایران تحویل دهد که بخشی از این مبلغ صرف اردوهای قبلی تیم ملی و بخشی هم بابت بدهی‌هایی که به آژانس‌ها و هتل‌ها داشتند، هزینه خواهد شد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy