Wednesday, Feb 6, 2019

صفحه نخست » در آغاز عصر ایرانی که گرانی بیداد می‌کند، از مصدق زمان و سردار دیپلماسی خبری نیست

mosade_020619.jpg- زنگنه: اروپا برای خرید نفت جواب تلفن ما را هم نمی‌دهد!

- فلاحت‌پیشه: کرکره رایزنی اقتصادی خارج از کشور پایین کشیده شده.

- حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق: بعد از تحریم‎ها هیچ بانکی حاضر به اراده خدمات ارزی به ایران نیست.

- محمدرضا نقدی: مشکلات اقتصادی با قرارداد و مذاکره حل نمی‌شود.

کیهان لندن - مسئولان بانک مرکزی جمهوری اسلامی از «نهایی شدن» مکانیزم پرداخت مالی بین ایران و عراق خبر داده‌اند اما بیژن زنگنه وزیر نفت در یک سخنرانی گفته «ماهانه ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌کنیم، پول نمی‌دهند، می‌گویند ایران تحریم است، دو میلیارد دلار بابت نفت و گاز طلب داریم.»

بیژن زنگنه، سه‎شنبه ۱۶ بهمن، در یک نشست خبری با انتقاد شدید از عراق، ایتالیا و یونان گفته که این کشورها با وجود معافیت‌ از مقررات تحریم‌های آمریکا، از ایران نفت نمی‌خرند؛ او تاکید کرده «عراقی‌ها سوآپ نفت از کرکوک را هم قطع کرده‌اند، هیچکس خودش را فدای ما نمی‌کند... هیچوقت عراق برای منافع ما فداکاری نمی‌کند. عراق خیلی کارهای ساده می‌تواند بکند. من همه آنها را پیشنهاد دادم یک مورد را هم قبول نکردند.»

زنگنه در حالی به شکست سیاست‎های نفتی جمهوری اسلامی اعتراف می‎کند که تا دو سه ماه پیش مدعی بود بلد است چطور تحریم‎ها را دور بزند اما حرف‎های اخیر او نشان داد در عملی کردن ادعاهایش وامانده است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی که اصلاح‎طلبان لقب «شیخ الوزراء» به او داده‌اند در رابطه با همکاری ایران و عراق در توسعه میادین مشترک نفتی گفت، «ما اصرار کردیم، آنها پا پس کشیدند. ما پیشنهاد دادیم دو میدان مشترک کوچک خرمشهر و نفت‌شهر را با همدیگر توسعه دهیم، آن را هم رد کردند، چه رسد به میادین مشترک بزرگ. عراق که تحریم نیست و هیچ محدودیتی برای انتخاب شرکت‌های بین المللی ندارد، آیا حاضر می شود با ایران قرارداد امضا کند تا با تحریم‌های آمریکا مواجه شود؟»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

وی همچنین گفت، روسیه سهام یک پالایشگاه هندی را اخیرا خریده است، اما هند که تنها معافیت خرید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت ایران را دارد، به روسیه هم اجازه نمی‌دهد نفت این پالایشگاه را از ایران بخرد.

آنچه وزیر نفت جمهوری اسلامی به آن اعتراف کرده گوشه‎ای از شکست برنامه‎های نظام برای مقابله با تحریم‎های نفتی آمریکاست آنهم در حالی که محمد‌ جواد ظریف بارها بر عزم دولت هند به ادامه خرید نفت از جمهوری اسلامی تاکید کرده بود.

این روزها هیچکس به اندازه بیژن زنگنه نسبت به بحرانی که نظام به دلیل تحریم‎ها در آن گرفتار شده علنی و شفاف صحیت نمی‎کند. او اخیراً در مورد بدون مشتری ماندن نفت در بورس، توقف همکاری‎های نفتی هند، چین و پاکستان با ایران تحت فشار «پدر عروس» (آمریکا) و کاهش شدید فروش نفت ایران نیز حرف‌های روشنی زده است. شیخ الوزراء در سخنرانی اخیر خود این را هم گفته است که «اروپا برای خرید نفت جواب تلفن ما را هم نمی‌دهد!»

یک روز پس از آنکه زنگنه از طلب دو میلیارد دلاری شرکت گاز و توانیر ایران از عراق خبر داد، حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق از حل و فصل ۹۰ درصدی این مسئله در روزهای گذشته خبر داد!

طبق گفته این مقام مسئول طبق قرارداد، برق صادراتی ایران به عراق بر اساس دلار و گاز صادراتی به عراق بر اساس یورو، محاسبه شده است ولی بعد از تحریم‎ها در حوزه بانکی، عراق قادر به پرداخت هزینه برق و گاز وارداتی از ایران بر مبنای این دو ارز نیست.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق می‎گوید، در چنین شرایطی، شرکت گاز و توانیر اصرار داشتند که بهای گاز و برق صادراتی به عراق را بر اساس یورو و دلار دریافت کنند و در طرف مقابل، عراق عنوان می‌کرد با توجه به تحریم‌های موجود، هیچ بانکی حاضر به انتقال این ارزها به ایران نیست.

11.jpg
سرخوشی روزنامه‌های حامی دولت و اصلاح‎طلبان پس از توافق اتمی

حشمت‎الله فلاحت‎پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، چهارشنبه ۱۷ بهمن، گفته «کرکره رایزنی اقتصادی خارج از کشور پایین است!» او تاکید کرده «فعالیت رایزن اقتصادی در خارج از کشور عملاً تعطیل است و نقش آنها در سیاست خارجی تعریف نشده که این خلاف قانون برنامه تلقی می‌شود.» در مقابل معاون محمدرضا نقدی فرهنگی و اجتماعی سپاه با بیان اینکه انقلاب در مقابل آرمان‌های خود بن‌بستی ندارد گفته «مشکلات اقتصادی با قراردادها و مذاکرات پی‌ در‌ پی حل نمی‌شود.»

12.jpg
رسانه‌ها و حامیان سبز و بنفش دولت تدبیر و امید پس از امضای توافق اتمی ظریف را «مصدق زمان» نامیدند

مجموع برآوردها از این اظهار نظرها این است که فراتر از «رایزنی اقتصادی خارج از کشور» کرکره کل اقتصاد ایران پایین کشیده است. این در حالیست که آخرین امیدهای رژیم برای کمک‎ اروپایی‎ها نیز نقش بر آب شده و ساز و کار مالی اینستکس آن آرزویی نبود که تهران در پی تحقق‌اش بود؛ حالا برجام در خطر فروپاشی قرار گرفته. یادآوری می‌شود که پس از خروج آمریکا از توافق اتمی دولتی‎ها از «برجام بدون مزاحم» حرف می‏‌زدند!

13.jpg

در ایران قیمت‎ها بیداد می‎کند. باور کردنی نیست که قیمت کاهو به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده و سبزی خوردن هر کیلو هفت هزار تومان شده است. این در حالیست که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی تورم بزرگی در راه است که از پیامدهای چاپ میلیاردها تومان پول بدون پشتوانه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy