Friday, Feb 8, 2019

صفحه نخست » الشرق الاوسط: پشت پرده سفر روز یکشنبه وزیر خارجهٔ ایران به لبنان

beirut_020819.jpgپیشنهاد ظریف به ارتش لبنان: سیستم دفاع هوایی

بیروت: خلیل فلیحان

محمد جواد ظریف وزیر خارجهٔ ایران روز یکشنبه به مدت دور روز به لبنان سفر می‌کند تا با تعدادی از مسئولان لبنانی از جمله میشل عون رئیس‌جمهور لبنان و حسن نصرالله دبیرکل «حزب‌الله» دیدار کند.

به گزارش الشرق الاوسط، سفر وی بعد از پیشنهاد مجدد ایران به نصرالله جهت تقدیم سلاح و اموال به حزب‌الله است. یک منبع دیپلماتیک لبنانی عنوان کرد که اصلاً سفر ظریف به بیروت برای شرح موضع کشورش نسبت به نزاع آن با آمریکا بود و اینکه هرگونه حملهٔ آمریکایی را با خشونت جواب خواهند داد که با اظهارات حسن نصرالله که گفته بود «هر جنگی که علیه ایران باشد ما بخشی از آن خواهیم بود» همخوانی دارد.

این منبع ادامه داد که انتظار می‌رود ظریف در مذاکرات خود با مسئولان لبنان از جمله رئیس‌جمهور، نسخت‌وزیر، رئیس پارلمان و وزیر خارجهٔ پیشنهاد کمک به ارتش لبنان را به وسیلهٔ سیستم سلاح هوایی ایرانی بررسی کند که بر اساس گفته‌های حسن نصرالله ارتش لبنان اینگونه تیدبل به «قوی‌ترین ارتش منطقه» می‌شود.

در این میان «الشرق الاوسط» نیز از الیاس بو صعب وزیر دفاع ملی لبنان که روز گذشته از سفر خود به واشینگتن بازگشت در این خصوص سؤال کرد که وی نسبت به سخنرانی نصرالله اظهار بی‌اطلاعی کرد. وی افزود: اگر ارتش لبنان به آن نیاز دارد، من درهر حال با هر چیزی هستم که به تسلیح ارتش لبنان کمک می‌کند.

گفتنی است پیشنهاد تسلیح ارتش لبنان توسط ایران قبلاً به صورت رسمی مطرح شده بود و سمیر مقبل وزیر دفاع سابق لبنان در ۱۹ اکتوبر ۲۰۱۴ (۲۷ مهر ۱۳۹۳) به تهران سفر کرد و از کارخانه‌های سلاح بازدید کرد. وی در این سفر موضوع مبارزه با تروریسم مخصوصاً داعش را بررسی کرد و ایران از وی درخواست کرد احتیاجات ارتش لبنان را ثبت کرده تا برای آن برآورده کنند.


وزیر خارجهٔ لبنان نیز گزارشی به شورای وزیران تقدیم کرد اما بعد از اینکه آمریکا لبنان را تهدید کرد که برنامهٔ تسلیح و آموزش ارتش لبنان را متوقف کند، پروندهٔ این موضوع بسته شد.

یک وزیر آگاه از این مذاکرات احتمال می‌دهد در صورتی که ظریف این پیشنهاد را مجدداً به لبنان بدهد مسئولان لبنانی در پاسخ به پیشنهاد آن کمی درنگ کنند. وی افزود که ظریف احتمالاً پیشنهاد تأمین برق لبنان را مطرح کند و این موضوعی است که نصرالله در سخنرانی روز چهارشنبه به آن اشاره کرد و گفت که ممکن است تهران احتیاجات برق لبنان را در کم‌تر از یک سال و با نرخ پایین تأمین کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy