Sunday, Feb 10, 2019

صفحه نخست » بعد از هواپیمای مجلل، قطری‌ها یک اتوبوس مجلل نیز به اردوغان دادند

D2BA142D-7552-4D34-8BB2-513CCD71D41C.jpegدبی.العربیه نت فارسی

فهرست هدایای قطری‌ها به اردوغان روز به روز طولانی‌تر می‌شود. پس از هواپیمای نیم‌میلیارد دلاری و قرارداد سری نظامی حالا یک اتوبوس مجلل نیز به این هدایا اضافه شد.
یک شرکت ترکی - قطری یک اتوبوس ویژه به رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اهدا کرد و اردوغان شخصا این هدیه را تحویل گرفت. او پنج ماه پیش یک هواپیمای مجلل از قطری‌ها هدیه گرفته بود که حدود نیم میلیارد دلار قیمت دارد؛ هدیه‌ای که جنجال‌ها و انتقادهای فراوانی در پی داشت.

وبگاه أحوال گزارش کرد شرکت BMC که در زمینه صنایع نظامی فعالیت دارد، یک اتوبوس ویژه به کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه برده و رئیس‌جمهوری ترکیه شخصا برای تحویل گرفتن آن حاضر شد. طالب ترک و طاها یاسین اوزترک، دو عضو هیات مدیره این شرکت نیز در این مراسم حاضر شده و توضیحاتی درباره این هدیه به اردوغان دادند.
رسانه‌های رسمی ترکیه هیچ خبری درباره این هدیه قطری به اردوغان منتشر نکرده‌اند.

شرکت BMC یکی از شرکت‌های جنجالی در ترکیه به شمار می‌رود. اردوغان حق استفاده از کارخانه دولتی تانک‌سازی را که حدود 20 میلیارد دلار ارزش دارد، به مدت 25 سال به این شرکت داد. خانواده اوزترک 25 درصد سهام این کارخانه را در اختیار دارند. 25 درصد دیگر از سهام این شرکت به ادهم صانجاک، تاجر ترک نزدیک به اردوغان و حزب توسعه و عدالت تعلق دارد. 49.9 درصد از سهام این شرکت را نیز نیروهای مسلح قطر در اختیار دارند.

در ماه سپتامبر 2018 نیز شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر یک هواپیمای مجلل از نوع بوئینگ 747-8 به رجب‌طیب اردوغان هدیه کرد. قیمت این هواپیما حدود نیم میلیارد دلار برآورد شد.

در هفته‌های گذشته نیز وبگاه سوئدی نوردیک مانیتور نسخه‌ای از توافقی سری میان قطر و ترکیه فاش کرد که نشان می‌دهد نیروهای نظامی ترکیه برای مدت نامحدود در قطر حضور خواهند یافت و در دوره حضور آنها، اگر سربازان ترک در قطر هر تخلفی کرده یا هر قانون و باور دینی را نقض کنند، باز نمی‌توان آنها را در این کشور محاکمه کرد.

وبگاه نوردیک مانیتور فاش کرد که توافق دوحه و آنکارا حاوی بندهایی است که حاکمیت دوحه بر اراضی قطری را نقض می‌کند. براساس این اتفاقیه که منجر به حضور هزاران سرباز ترک در قطر شد، قطر نمی‌تواند هیچ سرباز ترکی را، حتی اگر خلافی مرتکب شود، تحت پیگرد قرار دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy