Wednesday, Feb 13, 2019

صفحه نخست » حکم غافلگیرکننده اتحادیه جهانی بوکس برای زنان ایران؛ با حجاب بیایید

box.jpgایران وایر - پیام یونسی‌پور - اتحادیه جهانی بوکس، تمامی کشورهای اسلامی را غافلگیر کرد. «آیبا» به عنوان متولی بوکس جهان برای نخستین بار و برخلاف سایر فدراسیون‌های بین‌المللی، پیش از آن‌که کشورهای اسلامی بسته‌های پیشنهادی خود برای حضور زنان مسلمان در این رشته ورزشی را ارائه کنند، خود درها را به روی آنها گشود.

امروز (چهارشنبه) هیات اجرایی اتحادیه جهانی بوکس در نشستی که در استانبول داشت، اعلام کرد که از این پس زنان مسلمان می‌توانند با استفاده از پوشش حجاب در مسابقات بین‌المللی و رسمی شرکت کنند. اعضای هیات اجرایی در بیانیه خود نوشته‌اند که این تصمیم به خاطر دلایل مذهبی و با تغییر یونیفورم ورزشکاران اتخاذ شده است.

فدراسیون بوکس ایران نخستین واکنش را نشان داد. «حسین ثوری» رییس این فدراسیون در خصوص موافقت این اتحادیه جهانی با حضور زنان محجبه در رقابت‌های بین المللی بوکس از تلاش کشورهای مسلمان و به ویژه ایران گفته است: «کشورهای مختلف اسلامی و در راس آنها ایران، پیگیری‌های زیادی انجام دادند که خوشبختانه امروز به نتیجه رسید.»

حسین ثوری مدعی شده است که در اجلاس مسکو و همچنین در جریان بازی‌های آسیایی جاکارتا، جلسات متعددی در این خصوص با مسئولان بلندپایه جهانی و آسیایی برگزار کرده‌اند و در نهایت موفق شدند نظر موافق مدیران آیبا را جلب کنند.

ادعای مدیران فدراسیون بوکس ایران البته اندکی قابل تامل است. ۲۹ آبان‌ماه سال ۹۷ برای نخستین بار خبرگزاری ایسنا از باز شدن پرتال سایت فدراسیون بوکس برای ثبت‌نام دختران بوکسور خبر داد. یعنی تا پیش از روز ۲۹ آبان ماه امسال، زنان ایرانی حق حضور رسمی در رقابت‌های بوکس داخلی را هم نداشتند. دو اجلاسی که رییس فدراسیون بوکس ایران از آنها به عنوان فرصت‌های رایزنی برای حضور زنان ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی نام برده، هر دو پیش از آبان ماه برگزار شده بودند.

باور این‌که فدراسیونی بدون صدور اجازه به زنانش برای حضور در رقابت‌های داخلی، با اتحادیه جهانی برای کسب مجوز بین‌المللی وارد شور و گفت‌وگو شود قابل باور نیست.

یکی از شاخص‌ترین زنان بوکس ایران «صدف خادم» است. دختری متولد سال ۱۳۷۳ که ابتدا سراغ بسکتبال رفت. اما به دلیل وزن زیادش (۱۰۷ کیلوگرم) مجبور به رژیم‌های غذایی سنگین و تغییر رشته ورزشی شد. زمانی که فرم بدنی‌اش به تناسب برای ورزش قهرمانی رسید، دیگر به بسکتبال برنگشت و بوکس را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد.

صدف خادم سال ۹۶ گفته بود: «همه سعی کردند مایوسم کنند. حتی مدیران بوکس گفتند این رشته تو نیست و در آن به جایی نمی‌رسی. من یک تنه ایستادم و می‌جنگم.» او تنها محیط معرفی خود و رشته مورد علاقه‌‌اش را هم اینستاگرام می‌دانست. حالا خانم خادم به وزن ۷۰ کیلوگرم رسیده و نه تنها بوکسور حرفه‌ای است که برای خودش در یک باشگاه خصوصی جمعی از دختران را به عنوان شاگرد کنارش می‌بیند.

تلاش فدراسیون در این بین نامعلوم است. به صورت نمونه حسین ثوری رییس فدراسیون بوکس ایران آذرماه امسال به خبرگزاری تینسم گفته بود: «طبق سیاست اتحادیه جهانی بوکس (آیبا)، در سال‌های بعد فعالیت بخش زنان همه کشورهایی که عضو آیبا هستند الزامی خواهد شد. ما هم چاره‌ای جز قبول این وضعیت نداریم.»

مطالب بیشتر در ایران وایر

رییس فدراسیون بوکس ایران که امروز از تلاش‌های مجموعه‌اش برای باز شدن درهای بین‌المللی به روی دختران ایرانی حرف می‌زند، احتمالا گفت‌وگوی نایب رییس اول خود با «اعتمادآنلاین» را از یاد برده است. آبان ماه امسال «سیامک صالحی» نایب رئیس فدراسیون بوکس از خطر محرومیت فدراسیون بوکس خبر داد و گفت: «نه تعلیق که محرومیت کامل بوکس ایران، بیخ گوش ماست.» صالحی به عدم فعالیت بوکس زنان در ایران اشاره کرده بود: «این یک زیاده روی نیست. اگر بوکس زنان تا سه سال دیگر در ایران راه‌اندازی نشود، فدراسیون ایران به صورت کامل امتیازش را از دست خواهد داد.» نایب رییس فدراسیون بوکس ایران گفته بود که تهدیدهای نهایی و قطعی از سوی اتحادیه جهانی به فدراسیون ایران رسیده است.

همین سایت خبری در گزارش امروز خود نقش ایران و سایر کشورهای اسلامی منطقه در کسب این مجوز را بی‌تاثیر دانسته و نوشته است: «بعید به نظر می‌رسد ایران هیچ گفت‌وگویی برای حل این معضل همیشگی برای زنان بوکسور در عرصه بین‌المللی انجام داده باشند.» همچنین به اعتقاد «اعتمادآنلاین» فدراسیون بوکس آمریکا بیشترین سهم را در رای اتحادیه جهانی این رشته ورزشی داشت.

اشاره نگارنده احتمالا به «ابتهاج محمد» شمشیرباز مسلمان آمریکایی است که در رقابت‌های شمشیربازی المپیک ریو ۲۰۱۶ با پوشش حجاب وارد رقابت‌ها شد. آمریکا موفق نشده بود بوکسور زن مسلمان خود که می‌خواست با پوشش اسلامی به رقابت‌های المپیک برود را با خود تا ریو همراه کند. همین مسئله آغازگر فشاری بود که این کشور برای تغییرات بنیادین نه فقط در قانون که حتی در چینش هیات اجرایی اتحادیه جهانی بوکس وارد کرد.

مرور سایر بیانیه‌هایی که امروز روی خروجی سایت آیبا قرار گرفته است، می‌تواند نشانه‌‌هایی از چرایی باز شدن درها به روی زنان محجبه مسلمان را داشته باشد. به صورت نمونه در بخشی از گزارش اجلاس استانبول نوشته شده است: «ما تمامی تلاش خود را به کار گرفتیم تا همه مردم با هر نوع اعتقاد و هر نوع پوششی، آزادانه و بدون محدودیت‌های قانونی از سوی آیبا، وارد رینگ بوکس شوند.»

اما در مهمترین بخش به هراس اتحادیه جهانی بوکس از کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) اشاره شده است: «ما می‌دانیم که IOC از بوکس توقعاتی درست دارد. آنها توضیحات بیشتری از ما برای دلایل ممنوعیت حضور زنان می‌پرسیدند و ما چندین بار توضیح داده بودیم که حاضر به همکاری با شرکا و دوستان خود در کمیته بین‌المللی المپیک هستیم. ما برای اثبات حسن نیت خود در جهت از بین بردن هرگونه سوءتفاهم مبنی بر تبعیض‌های جنسی تلاش خواهیم کرد.»

در بخشی از گزارش نشست استانبول به حساسیت‌های کمیته بین‌المللی المپیک هم اشاره شده است. اعضای این هیات مدعی شده‌اند که نگرانی‌های IOC در زمینه برگزاری دموکراتیک انتخابات و همین طور نگاه جنسیتی در این ورزش محصول «مشاوره‌های نادرست» بوده و این اتحادیه سعی دارد حسن نیت خود را به کمیته بین المللی المپیک ثابت کند.

حالا مهم این است که دختران ایرانی می‌توانند با حجاب اسلامی وارد رقابت‌های بین‌المللی بوکس شوند. مسئله ویژه اما در همان پوشش است. پیش از این، کمیته ملی المپیک ایران وظیفه طراحی البسه‌ای که از نظر «شرع اسلام» برای حضور دختران ورزشکار رشته‌های مختلف مورد تایید بود را برعهده داشت. این بار یک اتحادیه جهانی بدون در نظر گرفتن طرح مورد نظر ایران، پوشش اسلامی را تایید کرده است. آیا کمیته ملی المپیک ایران طرح مورد نظر آیبا برای زنان ایرانی را می‌پذیرد؟



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy