Sunday, Feb 17, 2019

صفحه نخست » می‌بوسمت در بین طالب‌ها نمی‌ترسی آهنگی از دختر افغان که غوغا برپا کرد

العربیه - «می‌بوسمت در بین طالب‌ها نمی‌ترسی» آهنگی از یک دختر جوان افغان که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی غوغا بر پا کرد و با واکنش‌های متفاوتی روبه رو شد.

غوغا تابان آواز‌خوان جوان افغان 14 فوریه که معادل به روز عاشقان یا ولینتاین است، شعری از رامین مظهر، شاعر افغان را سروده و در صفحه رسمی فیسبوک‌اش گذاشت که این از سوژه‌های داغ در شبکه‌های اجتماعی بخصوص کاربران افغان شد.

براساس گزارش خبرگزاری خامه پرس افغانستان، این آهنگ در ادامه کامپاین زنان افغان «به عقب بر نمی‌گردیم» که از سوی هزاران تن کاربران و فعالین حقوق زن در افغانستان راه‌اندازی شد در فیسبوک و تویتر دست به دست می‌شود.

غوغا تابان در گفت‌وگو با خبرگزاری خامه پرس گفته است: «من یک انگیزه ساده داشتم؛ مشخص‌کردن موقعیت شخصی‌ام، در برابرِ وضعیتِ طالبانی از طریق آواز. چیزی که طالبان در حرمت آن شک ندارند. واکنش ها اما گسترده بودند. این واکنش گسترده همان قدر که امیدبخش است، نگران‌کننده نیز است. وجه پوپولیستی ماجرا نمایان است. تصور نمی‌کنم تمامی کسانی که در این واکنش مرا همراهی کرده‌اند، مخالف افکار طالبانی باشند. چنین چیزی باید ترس‌ناک باشد؛ زیرا کسانی که به سادگی و با یک کار ساده می‌توانند ما را مقدس کنند، به همان سادگی می‌توانند سنگ‌باران کنند، فاحشه بخوانند و در وسط شهر آتش بزنند. وضعیت اجتماعی طالب‌خیز چیزی جز آن نیست که در چشم‌به‌هم‌زدنی همه یکی می‌شوند و کورک‌رانه عملی را تقبیح یا تقدیس می‌کنند. در هر صورت به رغم آنکه واکنش در برابر طالب رسالت انسانی ماست، وجه ترس‌ناک واکنش‌ها و غیبت فردیت را نباید نادیده گرفت. این غیبت فردیت ترس‌ناک است. مبارزه واقعی با طالب، چیزی جز احیای فردیت نیست».

مطالب بیشتر در سایت العربیه

پس از آن که سروصدای برگشت طالبان یا هم سهم آنان در حکومت این کشور به گوش رسید، کامپاینی «به عقب بر نمی‌گردیم» در شبکه‌های اجتماعی بین کاربران افغان آغاز شد.

نگرانی‌های وجود دارد که دستاوردهای 17 سال در افغانستان به شمول آزادی بیان، حقوق سیاسی و مدنی زنان و انتخابات در نتیجه مذاکرات صلح با طالبان از دست نرود و یکبار دیگر مردم افغانستان به عقب برنگردند.

قابل ذکر است که زنان افغانستان نگران‌اند که مبادا پیشرفت‌هایی که در 17 سال گذشته در عرصه‌ی حقوق و آزادی زنان صورت گرفته، در روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان نادیده گرفته شود. زنان افغان در زمان حکمرانی طالبان از حق کار و تحصیل محروم بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy