Tuesday, Feb 19, 2019

صفحه نخست » اظهارات خامنه ای که از سایت رهبری حذف شد

kham_021819.jpgانتقاد غیر مستقیم رهبری از علی کریمی، احضار وریا غفوری به حراست ورزش و نهایتا اظهاراتی که از سایت حذف شد

کلمه - گروه خبر: روزگذشته در خبری که خبرگزاری فارس از اظهارات آیت الله خامنه ای منتشر کرد از قول او امده بود: "برخی کسانی که از امنیت کشور استفاده می‌کنند و کار و ورزش و... خود را انجام می‌دهند و بعد نمکدان می‌شکنند، بدانند امنیت از این راه به‌دست می‌آید. یادمان نرود که امنیت چطور به دست می‌آید."

به قول اهالی توییتر، آیت الله خامنه ای برای علی کریمی و وریا غفاری هوایی زده است و بی آنکه نام آنها را ببرد و به موضوع اشاره‌ی مستقیم داشته باشد، با آوردن کلمه‌ی "ورزش" انتقادات اخیر آنان را پاسخ داده است.

اما در سخنان منتشر شده از رهبری در سایت خود او این جمله حذف شده و در خروجی سایت وجود ندارد. به نظر می رسد که او پس از بیان آن اظهارات، از خطاب قرار دادن ورزشکارانی با محبوبیت بالا پشیمان شده و این بخش از اظهاراتش از سایت پاک شده است. در صفحه توئیتر خبرگزاری فارس نیز به «کسانی که ... نمکدان می‌شکنند» تغییر یافت.

اما با این وجود ساعاتی پس از سخنان رهبری علیه ورزشکاران منتقد، رسانه‌ها خبر دادند که وریا غفوری، فوتبالیست ایرانی، به دلیل نوشته‌اش علیه سخنان محمد جواد ظریف درباره حمایت از فلسطین، به حراست فدراسیون فوتبال احضار شده است.

اظهارات هفته‌ی گذشته‌ی محمد جواد ظریف در خصوص فلسطین با واکنش‌هایی مواجه شد، از جمله علی کریمی به این اظهارات واکنش نشان داد و در اینستاگرام خود نوشت:" قاى دکتر کدوم (ما) تحت فشارند؟ (ما) ما یا (ما) شما دقیقا؟"

وریا غفوری نیز خطاب به ظریف نوشته بود که "شما تحت فشار نیستید، در واقع مردم معمولی تحت فشار هستند." پس از آن نیز از نوشته خود دفاع کرد و گفت که برخی از مسئولان با سخنان خود "به درد و زخم مردم نمک می‌پاشند."

نوشته‌ی علی کریمی با واکنش محمد جواد ظریف نیز مواجه شد. وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به علی کریمی ضمن تشکر از وی به خاطر حساسیت هایش از او خواست که "قبل از داوری بر اساس فضاسازی‌های یک جانبه" سخنرانی او را به صورت کامل گوش دهند.

واکنش این دو فوتبالیست به اظهارات وزیر امورخارجه می تواند غلط یا درست باشد، کمااینکه از جانب یک سری از فعالان فضای مجازی، مورد شدید ترین نقدها قرار گرفته و سیاست ایران در قبال مساله فلسطین و اظهارات جواد ظریف مورد حمایت قرار گرفت و از سوی دیگر نقدهای این دو ورزشگار مورد حمایت عده ای دیگر قرار گرفت.

فارغ از حرفهای زده شده و درستی و غلطی آنها، واکنش آیت الله خامنه ای مهم است. او به عنوان رهبری که باید به صورت کلی بر امور نظارت داشته باشد و بر اساس قانون اساسی سیاست های کلی نظام را مورد تبیین قرار دهد، وارد جدل با ورزشکاران و منتقدین می شود و راه هرگونه گفت و گو را می بینند.

از سویی او مستقیم وارد تصمیم گیری در خصوص مباحثی چون پالرمو و برجام نمی‌شود تا مسئولیت تصمیم گیری ها بر گردن دیگران بی افتد و از سوی دیگر با خطاب قرار دادن ها و نهی کردن ها، راه هرگونه گفت و گو و نقد را در عرصه عمومی می بندد تا همه مطابق خواست او سخن بگویند و عمل کنند. هرچند که به نظر می رسد اعتاب های او دیگر چندان تاثیری در جامعه ندارد و حتی بروز چنین واکنش‌های از سوی رهبری شان وی را پایین آورده و موجب واکنش های بعضا طنز نیز به اظهاراتش می شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy