Wednesday, Feb 20, 2019

صفحه نخست » سقوط نخستین استارتاپ؛ موبایل فروشان پنیر فروش می شوند

mobile_021819.jpgشبکه بیان - همیشه اخباری از خرید و فروش های غول های اینترنتی به گوش می رسد. حتی بسیاری از غول های اینترنتی، به یکدیگر می پیوندند یا سرویس خود را به طور کل جمع آوری می کنند.

از نمونه های مشابه می توان به جمع شدن سرویس "گوگل ریدرز" و اخیرا "گوگل پلاس" توسط غول اینترنتی دنیا، گوگل اشاره کرد.

همچنین خریدهایی نظیر خرید سرویس وبلاگدهی بلاگ اسپات توسط گوگل، جمع شدن سرویس یاهو مسنجر توسط "یاهو"، تلفیق چند شرکت موسیقی و در نتیجه استقبال بسیار کمتر از سرویس هایی همچون رادیو اف.ام های محلی!

اما در سوی دیگری از جهان استارتاپ ها هم با تمام غرورشان در زمان تشکیل از یک جایی به بعد کم می آورند و مجبور به تعدیل و تعطیلی می شوند.

یکی از این استارتاپ ها که در زمان آغاز سر و صدای زیادی به پا کرده بود فروشگاه اینترنتی "بامیلو" بود که سعی می کرد رقیبی برای فروشگاه اینترنتی "دیجی کالا" باشد.

امروز و پس از فقط ۵ سال از زمان راه اندازی، این فروشگاه بخش بزرگی از نیروهای خود را اخراج کرد و احتمالا مجموع این فروشگاه در اختیار "هایپراستار" جهت خرده فروشی آنچه که "اقلام تند مصرف" خوانده می شود قرار خواهد گرفت.

پیشروی به سمت اقلام تند مصرف از جانب فروشگاه های اینترنتی اگر چه به عنوان یک موفقیت و پیشرفت نشان داده می شد اما حقیقت این است که بر خلاف تبلیغات، خرده فروشی اقلام سوپرمارکتی در جهت خاموش نشدن چراغ استارتاپ های ایرانی بود که تا پیش از شیر و پنیر فروختن، تلفن آیفون عرضه می کردند.

گفته می شود که ۱۰ درصد کارکنان بامیلو به "اسنپ" خواهند رفت و ۹۰ درصد دیگر اخراج خواهند شد.

این مشخص می کند که استارتاپی نوپا همچون اسنپ هم آنچنان نیازی به نیروی فنی نداشته و همانطور که می دانیم، درآمد اقلیت تکنوکرات و سرمایه دار از اکثریت عامه و بازوان آنها به دست می آید.

جالب اینجاست در طرح هایی که شرکتی همچون اسنپ ارائه می دهد، رانندگان این شرکت خوشحال هم هستند.

به طور مثال در یکی از آخرین طرح های تشویقی اسنپ به ۵ نفر از کاربرانی که در طول یک هفته (از شنبه ۲۶ آبان تا پایان جمعه ۲ آذر) سفرهای بیشتری را با دریافت امتیاز کامل از مسافرین (۵ ستاره) داشته باشند، مبلغ ۱۵۰هزار تومان پاداش تقدیم می‌شود.

تحت تاثیر تحریم های آمریکا و عدم ورود و خروج کالا و ارز و همچنین عدم توانایی کاربران در خرید قطعات الکترونیکی تازه، اکنون به تدریج فروشندگان بزرگ اینترنتی هم اعلام ورشکستگی کرده و خود را از بازار حذف می کنند.

حال باید دید پس از سقوط بامیلو، نوبت به کدام یک از شرکت های عرضه کننده کالا خواهد رسید. پرسش اساسی این است: آیا شرکت های استارتاپی که خود توانایی اداره خود را در آغاز شرایط بحرانی نداشته اند، می توانند مشاوران خوبی برای سایر استارتاپ ها باشند؟ آیا صرف ماندگاری نام برخی از شرکت های "دانش بنیان" در پارک فناوری پردیس می تواند نشانگر این باشد که ایده پردازی در ایران بدون در نظر گرفتن شرایط سیاسی-اقتصادی امکان پذیر است؟

قطعا چنین نخواهد بود خصوصا این که بیلان دقیق وضعیت مالی اقتصادی این شرکت های معاف از مالیات هم به روشنی مشخص نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy