Thursday, Feb 21, 2019

صفحه نخست » چالش پذیرش عروسان داعش برای آمریکا و اروپا

brides_022119.jpgدویچه وله - رئیس‌جمهور آمریکا از کشورهای اروپایی خواسته‌ شهروندان خود را که به داعش پیوسته بودند، از سوریه تحویل گیرند. بسیاری از آنها زنان و کودکان اعضای داعش هستند. ترامپ اما مخالف بازگشت یک زن داعشی متولد آمریکا به این کشور است.

دولت آمریکا اعلام کرده است هدی مثنی، زن جوانی که عضو داعش بوده را به خاک این کشور راه نمی‌دهد. وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو تأکید کرده است که او شهروند آمریکا نیست و نمی‌تواند وارد آمریکا شود. او گفته است مثنی پاسپورت معتبر ندارد و حق گرفتن آن را هم نخواهد داشت. به گفته وزیرخارجه آمریکا این زن جوان ویزای ورود به خاک آمریکا را هم ندارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه توییتر نوشته است که او از پمپئو خواسته مانع ورود این زن به آمریکا شود.

هدی مثنی یکی از معروف‌ترین چهره‌های تبلیغاتی داعش علیه آمریکا در شبکه‌های اجتماعی بود. او پیش از پیوستن به داعش همراه خانواده‌اش در ایالت آلاباما زندگی می‌کرد.

وکیل خانواده او گفته است که هدی مثنی متولد اکتبر ۱۹۹۴ در ایالت نیوجرسی و به این ترتیب شهروند آمریکاست. او دولت آمریکا را به ربودن حق شهروندی موکل خود متهم کرد.

موکل ۲۴ ساله او همراه حدود ۱۵۰۰ زن و کودک اسیر شبه‌نظامیان کرد در پناهگاهی در سوریه است. هدی مثنی در گفتگویی با روزنامه گاردین گفته بود که ازپیوستن به داعش پشیمان است و امیدوار است که بتواند به آمریکا بازگردد.

او که حال یک پسر ۱۸ ماهه دارد، گفته بود از طریق اینترنت جذب داعش شده است و سال ۲۰۱۴ بدون اطلاع به خانواد‌ه‌اش از مسیر ترکیه راهی شهر رقه پایتخت خود خوانده داعش در سوریه شده و با یک استرالیایی عضو داعش ازدواج کرده است.

مثنی پس از کشته شدن شوهرش با یک مرد تونسی ازدواج کرده که او هم در نبرد شهر موصل کشته شده است. او گفته که بعد از آن، سال ۲۰۱۸ با یک داعشی اهل سوریه ازدواج کرده است.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

این زن جوان که در شبکه‌های اجتماعی علیه آمریکا برای داعش تبلیغ می‌کرد‌، حال گفته است که اختیار حساب کاربری خود در توییتر نداشته و پیام‌های منتشر شده در این شبکه توسط دیگران نوشته می‌شده است. هدی مثنی اما در فیلم‌های بسیاری هم با پرچم داعش در دست ظاهر شده بود و علیه آمریکا شعار می‌داد.

بنگلادش شمیمه متولد بریتانیا را نمی‌پذیرد

رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته از آلمان، فرانسه، انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی خواست تا شهروندان خود را از سوریه تحویل بگیرند و آنها را در اروپا محاکمه کنند. او گفته بود که اگر متحدان آمریکا به این درخواست پاسخ مثبت ندهند، آمریکا مجبور خواهد بود اسیران داعش را آزاد کند.

این اسیران تحت اختیار نیروهای کردی تحت حمایت آمریکا هستند. درخواست آمریکا موجب بحثی گسترده در کشورهای اروپایی شده است.

برخی از زنان داعشی شهروند اروپا، تبارخارجی دارند. به عنوان مثال شمیمه بیگوم ۱۹ ساله که شهروند بریتانیاست، تبار بنگلادشی دارد. او که باردار است می‌خواهد به برتیانیا بازگردد.

اما دولت بریتانیا در پی لغو تابعیت اوست و می‌گوید او واجد شرایط دریافت تابعیت بنگلادش است. خانواده بیگوم ازبنگلادش به بریتانیا مهاجرت کردند.

حال دولت بنگلادش می‌گوید شمیمه متولد بریتانیاست و هرگز در بنگلادش زندگی نکرده و درخواست تابعیت دوم هم نداشته است. وزیرخارجه بنگلادش گفته است این کشور به هیچ‌وجه تصمیم ندارد او را بپذیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy