Wednesday, Feb 27, 2019

صفحه نخست » آرایش جنگ میان هند و پاکستان، ساقط شدن دو جنگنده هندی + فیلم

india_022719.jpgپاکستان دو جت جنگی ارتش هندوستان را سرنگون کرد

یورونیوز - ژنرال آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان روز چهارشنبه هشتم بهمن با اعلام این خبر در توئیتر نوشت که این دو هواپیما در حریم هوایی این کشور پرواز می‌کرده‌اند. به گفته او یکی از هواپیماهای هندی در خاک کشمیر تحت کنترل پاکستان و دیگری در کشمیر تحت کنترل هند سقوط کرده است.

آصف غفور همچنین گفته که خلبان یکی از این دو جنگنده زنده مانده و به دست نیروهای پاکستانی اسیر شده است.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد به چند هدف «غیرنظامی» در خاک کشمیر تحت کنترل هند حمله کرده اما طوری این حملات را انجام داده که تلفات انسانی نداشته باشد. پاکستان پیش از این نیز گفته بود حق حمله متقابل به مواضع هند را برای خود محفوظ می‌دارد.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

نخستین تصویر از خلبان دستگیر شده هندی

ساعاتی پس از آن اعلام خبر سقوط هواپیماهای هندی از سوی پاکستان، ویدوئی نیز از خلبان دستگیر شده جت جنگی هندوستان در پاکستان منتشر شد.

این ویدئو را که رادیو دولتی پاکستان در توییتر خود منتشر کرده، در اینجا ببینید:

واکنش هند

راوش کومار، سخنگوی وزارت خارجه هند با رد ادعای ارتش پاکستان اعلام کرد که تنها یک فروند هواپیمای این کشور ساقط شده است. او همچنین از مورد هدف قرار گرفتن یک فروند هواپیمای ارتش پاکستان خبر داد و گفت که این هواپیما در خاک پاکستان سقوط کرده است.

مقام‌های پلیس در منطقه کشمیر تحت کنترل هند هم می‌گویند بر اثر سقوط یک هواپیمای جنگی این کشور سه نفر شامل دو خلبان و یک نفر غیرنظامی کشته شده‌اند. این مقام‌ها در مورد این که آیا این هواپیما به دست ارتش پاکستان سقوط کرده یا نه، اظهار نكری نکرده‌اند.

هند همچنین می‌گوید سه فروند جت جنگی پاکستان نیز وارد حریم هوایی هند شده‌اند، اما هواپیماهای هندی با رهگیری آنها مجبورشان کرده‌اند که تغییر مسیر داده و به پاکستان باز گردند.

مقام‌های ارتش هندوستان روز سه‌شنبه نیز اعلام کردند هواپیماهای جنگی این کشور علاوه بر حمله هوایی به کشمیر، در آسمان پاکستان نیز دست به تمرین رزمی زده‌اند.

اما آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان با رد ادعای هند در مورد سقوط یک فروند هواپیمای این کشور تصریح کرد که پاکستان اسناد و مدارک لازم را در مورد ساقط کردن دو فروند هواپیمای هندی را در اختیار دارد و در صورت لزوم حاضر به ارائه آنهاست.

با این حال، آقای غفور خاطرنشان کرد که پاکستان به دنبال آغاز جنگ با هند نیست و ترجیح می‌دهد مسائل فیمابین را از طریق گفتگو حل کند.

موضعی که عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز بر آن تاکید کرده است.

از سوی دیگر شرکت هواپیمایی ویستارا اعلام کرد کلیه پروازهای خود از مبدا و به مقصد چهار فرودگاه آمریستار، سرینگر، چاندیگر و جامو در شمال هند را لغو کرده است. دلیل تعلیق این پروازها «محدودیت‌های پروازی» اعلام شده است. فرودگاه سرینگر، فرودگاه اصلی در ایالت جامو و کشمیر تحت کنترل هند است.

درگیری پلیس با نیروهای جیش محمد

هند به جز حمله هوایی، به دنبال شکار اعضا جیش محمد در زمین است و تلاش می‌کند تا با افراد مظنون به همکاری با این گروه را دستگیر کند.

روز چهارشنبه در جریان درگیری مسلحانه میان نیروهای پلیس با اعضا مظنون به همکاری با جیش محمد در منطقه کشمیر تحت کنترل هند، دو تن از این افراد کشته شدند. پلیس می‌گوید این افراد قصد انجام فعالیت‌های خرابکارانه و تروریستی داشته‌اند.

واکنش‌های بین‌المللی

ایالات متحده آمریکا خواستار خویشتنداری دو طرف مناقشه شده است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی جداگانه با همتایان هندی و پاکستانی خود از آنها خواست از گسترش دامنه تقابل نظامی خودداری کنند.

آقای پمپئو روز چهارشنبه در مورد محتوای این گفتگوها تصریح کرد: «من به هر دو وزیر (امور خارجه هند و پاکستان) تأکید کردم که خویشتنداری کنند و به هر شکلی شده نگذارند تنش بالا بگیرد. از آنها خواستم تا اولویت خود را بر تماس مستقیم بگذارند و از انجام عملیات نظامی بیشتر اجتناب کنند.»

چین و اتحادیه اروپا نیز خواستار خویشتنداری دو کشور همسایه برای پرهیز از افزایش تنش شدند.

انتقاد طالبان و تهدید تلویحی هند

در همین حال گروه طالبان افغانستان بلافاصله پس از انتشار خبر سقوط هواپپیماهای هندی به دست پدافند ارتش پاکستان، از دولت هند انتقاد کرد. طالبان ضمن دعوت از طرفین برای گفتگو و ترک مخاصمه گفته است که تنش بیشتر میان هند و پاکستان بر روند صلح افغانستان تأثیر منفی می‌گذارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان در این زمینه گفت: «هند نباید بیش از این علیه پاکستان خشونت به خرج دهد زیرا ادامه این وضعیت بر امنیت منطقه تأثیر می‌گذارد و برای خود هندوستان گران تمام می‌شود.»

خبرگزاری رویترز لحظاتی پس از انتشار این پیام گزارش داد که سخنگوی طالبان در تماسی با این خبرگزاری، سخنان خود را به این صورت تغییر داده است: «طالبان هشدار می‌دهد که درگیری هند و پاکستان بر روند صلح افغانستان تأثیر خواهد گذاشت.»

ذبیح‌الله مجاهد همچنین به رویترز گفته است پیام قبلی که در رسانه‌ها منتشر شده از سوی طالبان نبوده است. با آن که طالبان در پیام منتشر شده قبلی صراحتا هند و پاکستان را به خویشتنداری دعوت کرده بود، اما کارشناسان گفته بودند که جمله آخر آن پیام به معنی تهدید جدی علیه هند است.

اعتراض در هند و پاکستان

در پی حملات متقابل هند و پاکستان گروه‌هایی از مردم در دو کشور به خیابان آمده و اعتراض کردند. این اعتراض‌ها در روزهای اخیر در کشمیر تحت کنترل پاکستان بیشتر بود.

روز چهارشنبه در چند شهر پاکستان گروه‌هایی از مردم به عملیات اخیر ارتش هند اعتراض کردند. در این روز دانشجویان «جماعت اسلامی طلبه» در لاهور در جریان راهپیمایی خود پرچم هندوستان را آتش زدند.

پیشینه

تنش نظامی اخیر میان هند و پاکستان از زمان حمله انتحاری گروه جیش محمد به شبه‌نظامیان هندی در ایالت کشمیر آغاز شد. در آن حمله که روز پنج‌شنبه ۲۵ بهمن روی داد دست کم ۴۰ تن از نیروهای شبه‌نظامی هندی کشته شدند.

در پاسخ به این حمله، هواپیماهای ارتش هندوستان روز گذشته به یک اردوگاه که گفته می‌شود محل آموزش عملیات انتحاری نیروهای جیش محمد در جامو و کشمیر تحت کنترل پاکستان بوده، حمله کردند. هند می‌گوید در حمله هوایی روز سه‌شنبه ارتش این کشور به کشمیر، «شمار زیادی» از ستیزه‌جویان جیش محمد کشته شده‌اند، اما پاکستان این ادعا را رد کرده و می‌گوید تنها ۴ یا ۵ بمب در منطقه‌ای فرود آمده است. برخی مقام‌های پاکستان می‌گویند بر اثر این حمله ۴ تن کشته و ۷ تن دیگر مجزوح شده‌اند، اما مشخص نکرده‌اند که کشته‌ها و مجروحان نظامی بوده‌اند یا غیرنظامی.

پاکستان نسبت به پیامدهای حمله هند هشدار داده بود. دهلی نو اسلام‌آباد را به دست داشتن در انفجار روز ۲۵ بهمن متهم کرده، اما پاکستان این اتهام را نمی‌پذیرد.

تنش نظامی جاری شدیدترین رویارویی هند و پاکستان در ۵۰ سال اخیر بوده است. آخرین مورد از تنش نظامی میان این دو قدرت هسته‌ای همسایه یک رویارویی مختصر در سال ۱۹۹۹ میلادی بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy