Thursday, Feb 28, 2019

صفحه نخست » شکست مذاکرات آمریکا و کره شمالی در هانوی، ترامپ دست خالی برگشت

trump_022719.jpgدویچه وله - خبرگزاری‌ها از پایان بدون نتیجه گفت‌وگوهای دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هانوی خبر داده‌اند. ترامپ درخواست کیم برای رفع کامل تحریم‌ها علیه کره شمالی را علت اصلی شکست مذاکرات دانست.

بر اساس اخباری که از سوی خبرگزاری‌های بین‌المللی منتشر شده است، نشست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز پنجشنبه نهم اسفند (۲۸ فوریه) بدون کسب نتیجه به پایان رسیده است.

افزون بر آن گفته شده است که اختلافات موجود بین رهبران دو کشور آمریکا و کره شمالی به حدی بوده است که ادامه برنامه این مذاکرات نیز تغییر کرده و گفت‌وگوها دو ساعت پیش از زمان مقرر به پایان رسیده است.

قرار بر این بود که رهبران دو کشور پس از گفت‌وگوهای روز پنجشنبه بیانیه مشترکی را امضا کرده و دو ساعت پس از آن، دونالد ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره دستاوردهای این مذاکرات اطلاع رسانی کند.

موضوع بر سر خلع سلاح اتمی کره شمالی، خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک کره جنوبی و رفع تحریم‌ها و همکاری‌های اقتصادی آمریکا با کره شمالی بود. پیش از آن، در گزارش‌های منتشر شده از پیشرفت گفت‌وگوها سخن رفته بود. خبرگزاری‌های بین‌المللی حتی به نقل از کیم جونگ اون، از یک "دیالوگ عالی" بین رهبران دو کشور خبر داده بودند.

اظهارات ترامپ در کنفرانس خبری

ترامپ در یک کنفرانس خبری کوتاه که پس از پایان زودهنگام مذاکرات او با کیم جونگ اون برگزار شد، درخواست کیم برای رفع کامل تحریم‌ها علیه کره شمالی را علت اصلی شکست مذاکرات دانست.

ترامپ گفت ما خواستار تخریب کامل تاسیسات اتمی "یونگ بیون" بودیم و کیم برای این کار اعلام آمادگی کرد اما در ازای آن او خواهان رفع کامل تحریم‌های کره شمالی بود.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «تخریب تاسیسات اتمی "یونگ بیون" برای لغو همه تحریم‌های کره شمالی کافی نبود. آنها می‌خواستند که همه تحریم‌ها برداشته شود، اما ما نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم. ما ناگزیر بودیم که مذاکرات را ترک کنیم.»

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله فارسی

ترامپ درباره احتمال دیدار بعدی با کیم گفت، قراری برای دیدار بعدی گذاشته نشده اما کیم قول داده است از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی چشم‌پوشی کند.

اظهارات سخنگوی کاخ سفید

خبر پایان مذاکرات اتمی دو کشور از سوی سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید منتشر شده است. کاخ سفید اعلام کرده است: «تا لحظه حاضر هیچ توافقی کسب نشده است.»

در اظهارات سخنگوی کاخ سفید، به سازنده بودن دیدار رهبران دو کشور اشاره شده و تصریح شده است که دو کشور گفت‌وگوهای خود را ادامه خواهند داد.

این در حالی است که کاخ سفید پیش از آن خبر از پیشرفت مذاکرات و از احتمال امضای بیانیه مشترک داده بود. سخنگوی کاخ سفید پس از پایان نشست رهبران دو کشور اعلام کرده که دیدار ترامپ و کیم دو ساعت پیش از زمان مقرر به پایان رسیده است.

قرار است ترامپ روز پنجشنبه هانوی، پایتخت ویتنام را به سوی آمریکا ترک کند. خبرگزاری‌های بین‌المللی از ترک کاروان دونالد ترامپ از محل برگزاری این دیدار در هانوی در ساعت یک و ۲۵ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی (هفت و ۲۵ دقیقه صبح به وقت اروپای مرکزی) خبر داده‌اند.

محل برگزاری دیدار رهبران دو کشور در هتل "ملیا" هانوی بود. قرار بود که پس از آن، ترامپ در هتل محل اقامت خود، هتل ماریوت، کنفرانس مطبوعاتی داشته باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy