Saturday, Mar 2, 2019

صفحه نخست » مذاکرهٔ لبنان برای دور ماندن از آتش جنگ آینده ایران و اسرائیل

lebonan_030219.jpgبیروت: خلیل فلیحان - الشرق الاوسط

در سایهٔ تبادل تهدیدات ایران و اسرائیل برای رویارویی در سوریه، مسئولان لبنانی با اهتمام زیاد پیگیر اوضاع لبنان و کشورهای پیرامون آن و نتایج دیپلماسی و نظامی مورد انتظار هستند.

به گزارش الشرق الاوسط، لبنانی‌ها نگران کشیده شدن آتش جنگ احتمالی میان ایران و اسرائیل به لبنان هستند به خصوص اگر اسرائیل از حریم هوایی آن برای حمله به سوریه، ایران و حزب‌الله استفاده کند.

از سوی دیگر لبنانی‌ها همچنین نگران هستند که برخی پاسخ‌های نظامی ایران به اسرائیل از پایگاه‌های حزب‌الله در لبنان باشد.

در همین راستا مسئولان لبنانی تماس‌های داخلی و خارجی خود را برای دور راندن لبنان از این جنگ بیشتر کردند.

برخی منابع آگاه از این تماس‌های خارجی، این احتمال را دادند که در صورت درخواست ایران از حزب‌الله، این امکان وجود دارد که لبنان وارد جنگ شود و مورد حملات هوایی اسرائیل قرار بگیرد.

این منابع تأکید کردند که لبنان تا کنون هشداری از جانب هیچ نهاد بین‌المللی برای دعوت او به عدم وارد شدن در هیچ جنگ احتمالی ایرانی-سوری- اسرائیلی دریافت نکرده‌است و کشورهای دوست او می‌توانند برای بیرون نگه داشتن آن خارج از این درگیری در صورت وقوع آن تلاش کنند.

بر اساس یک گزارش دیپلماتیک از بیروت، منابع لبنانی آگاه از روند نتایج وقوع چنین جنگی را زیانبار توصیف کردند.


بر اساس این گزارش خروج نظامی آمریکا از سوریه راه را برای تسلط بیشتر ایران بر دمشق به دلیل حضور نظامی آن باز می‌کند.

در این میان اسرائیل با حضور نظامی ایران در سوریه مخالف بوده و به پایگاه‌های آن در داخل سوریه حمله کرد و باعث به وجود آمدن مشکلاتی با روسیه شد که به اسرائیل آزادی عمل کامل نمی‌دهد.

در این گزارش عنوان شده‌است که ایران روسیه را متهم به چشم‌پوشی از حملات اسرائیل به پایگاه‌های ایرانی در سوریه می‌کند در صورتی که ولادیمیر پوتین چراغ سبزی به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای حمله به پایگاه‌های ایران نداده‌است و این موضوع باعث شد که نتانیاهو چندین بار به مسکو برود تا گزارش بدهد که دیگر نتایج حملات او به سوریه تضمین شده نیست.

این نتایج این سؤال را به وجود می‌آورد: آیا زمان جنگ ایران و اسرائیل در سوریه فرار رسیده‌است؟ آیا آتش آن دامن لبنان را خواهد گرفت؟

منبع آگاه از تماس‌ها با استناد به اطلاعات دیپلماتیک، نقل کرد که این رویارویی میان ایران از یک سو و آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر بزرگ خواهد بود. اگر افراط‌گرایان در ایران موفق به سلطه شده و روحانی و محافظه‌کاران اعتدال‌گرا را کنار بزنند و به این نتیجه برسند که بقای نظام در گرو تنش روابط ایران با منطقه است، احتمال وقع یک انفجار در منطقه قوت می‌گیرد.

این منبع افزود که ضرورت ندارد این انفجار جامع باشد اما ممکن است به صورت اعمال تروریستی، یا آزار و اذیت در تنگه‌ها، یا ضربه وارد کردن به منافع ایالات متحده یا تحریک عرصه عراق باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy