Sunday, Mar 3, 2019

صفحه نخست » گوش دادن به موسیقی روی خلاقیت شما تاثیر منفی می‌گذارد

music_030219.jpgایران اینترنشنال - نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد گوش دادن به موسیقی می‌تواند به میزان قابل‌توجهی توانایی‌تان در انجام فعالیت‌های خلاقانه را مختل کند.

با وجود این‌که موسیقی کارهای خلاقانه را با مشکل مواجه می‌کند، این تحقیق نشان می‌دهد صداهای محیطی، مانند سر‌و‌صدا در محیط کتابخانه‌ها، تاثیر معناداری روی این مساله نمی‌گذارد.

اگر از دوستان و اطرافیانتان بپرسید آیا گوش دادن به موسیقی هنگام کار به انجام بهتر فعالیت‌های خلاقانه کمک می‌کند، احتمالا به همان اندازه که پاسخ‌های مثبت می‌شنوید واکنش‌های منفی نیز خواهید دید. در مطالعه یاد‌شده گروهی از داوطلب‌ها در شرایط محیطی مختلف قرار دادند و نتایج را سنجیدند.

زبان مادری همه شرکت‌کننده‌های این تحقیق انگلیسی بود و آن‌ها از نظر دیداری و شنیداری، هیچ مشکلی در این زبان نداشتند.

از داوطلبان خواسته شد در مجموع سه آزمایش انجام دهند. هر یک از این آزمایش‌ها به‌نوعی برای اندازه‌گیری عملکرد کلامی خلاقانه طراحی شده بود. در این آزمایش‌ها، به شرکت‌کننده‌ها سه کلمه داده می‌شد و آن‌ها باید کلمه‌ای را که دیگر کلمات را به هم مرتبط می‌کرد می‌گفتند.

آزمایش‌ها در فضای آرام، در فضای همراه با صدای موسیقی و در سر و‌صدای معمولی محیط انجام شدند.

در آزمایش اول، داوطلب‌ها این کار را در حالی‌که یک موسیقی با زبانی نامفهوم پخش می‌شد انجام دادند، مثلا برای شرکت‌کننده‌های انگلیسی‌زبان ترانه اسپانیایی پخش شد.

در آزمایش دوم، داوطلب‌ها به موسیقی بی‌کلام گوش دادند و در سومین نمونه، برای شرکت‌کنند‌ه‌ها موسیقی‌ای پخش شد که می‌توانستند معنی ترانه‌اش را به‌طور کامل درک کنند.

علاوه بر این، در آزمایش سوم، داوطلب‌ها در معرض صداهای محیطی کتابخانه قرار گرفتند، که صدایی مانند گفت‌و‌گوی نامفهوم از فاصله دور، صدای دستگاه فتوکپی و خش‌خش کاغذ را شامل می‌شد.

تیم تحقیق‌کننده در نهایت به این نتیجه رسید که در مقایسه با شرایط محیطی بدون مزاحمت صوتی، در هر سه آزمایشی که صدای موسیقی در آن وجود داشت، عملکرد خلاقانه شرکت‌کننده‌ها کاهشی قابل‌توجه داشته است. حتی زمانی که شرکت‌کننده‌ها اعلام کردند گوش دادن به موسیقی روی روحیه‌شان تاثیر مثبت گذاشته است، در آزمایش سوم نیز خلاقیتشان کماکان دچار نقصان شده بود.

بر اساس نتایج این مطالعه، گوش دادن به موسیقی حین انجام کار برای خلاقیت مضر است، اما سر‌و‌صداهای محیطی، مانند سر‌وصداهای کتابخانه، روی خروجی خلاقانه افراد تاثیر چندانی نمی‌گذارد. محقق‌ها عقیده دارند این موضوع به دلیل ثبات موجود در صداهای محیطی است، در حالی‌که موسیقی، چه باکلام چه بی‌کلام، به دلیل تغییر در گام و لحن، روی ذهن تاثیر می‌گذارد.

باور بر این است که این تغییرات حافظه کلامی مغز را درگیر می‌کند و همین مساله موجب کاهش خلاقیت در حین کار می‌شود.

محقق‌های سوئدی این پژوهش می‌گویند یافته‌هایشان این باور عمومی را که موسیقی به افزایش خلاقیت کمک می‌کند به چالش کشیده است و بر‌عکس ثابت می‌کند گوش دادن به موسیقی، صرف‌نظر از محتوای معنایی آن (بی‌کلام، ترانه نامفهوم و ترانه مفهوم)، عملکرد خلاقانه در حل مساله را دچار اختلال می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy