Monday, Mar 11, 2019

صفحه نخست » چین: با این مدل هواپیمای بوئینگ پرواز نکنید‌

boeing_031119.jpgرادیو فردا - دولت چین به شرکت‌های هواپیمایی داخلی دستور داده‌است پرواز هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ را فعلا متوقف کنند. پکن به سوانح مرگبار اخیر در اتیوپی و اندونزی به‌عنوان دلیل این حکم اشاره کرده‌است.

اداره هوانوردی غیرنظامی چین با اشاره به آن‌چه این نهاد «شباهت» بین سانحه مرگبار برای هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اتیوپی و هواپیمای خطوط هوایی «لایـِن‌ایر» توصیف کرده، خواستار تعلیق عملیات تمام بوئینگ‌های ۷۳۷ مکس ۸ شده است.

اداره هوانوردی غیرنظامی چین گفته عملیاتی‌شدن دوباره این هواپیماها «منوط به تائید اقدامات مربوطه برای تضمین امنیت پرواز» است.

این سازمان دولتی می‌گوید برای کسب تضمین‌های لازم با مقام‌های آمریکایی و مقام‌های شرکت بوئینگ در تماس خواهد بود.

کدام شرکت های هواپیمایی همچنان از بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ استفاده می کنند: لینک

روز یک‌شنبه در پی سقوط یک فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ خطوط هوایی اتیوپی، تمامی ۱۵۷ سرنشین پرواز از فرودگاه آدیس‌آبابا به نایروبی در کنیا، جان خود را از دست دادند.

شهروندان بیش از ۳۰ کشور جهان در این پرواز بودند که هشت تن از آن‌ها چینی بودند.

آن‌طور که برخی رسانه‌های داخلی چین گزارش داده‌اند قرار است هواپیماهای ۷۳۷-۸۰۰ فعلا جایگزین مکس ۸ شوند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

شرکت‌های هواپیمایی چینی، از جمله ایر چاینا (حامل پرچم چین)، چاینا ایسترن و چاینا ساودرن، ده‌ها فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در اختیار دارند.

هنوز دلیل سانحه هوایی در اتیوپی مشخص نیست.

در تحقیقات بازرسان و پژوهشگران آژانس امنیت ترابری اندونزی در مورد سقوط ۷۳۷ مکس ۸ هواپیمایی لاین‌ایر، تمرکز اصلی بر این بوده که آیا اطلاعات اشتباه از سنسورهای هواپیما سبب شده تا نوک هواپیما دائم به‌سوی زمین متمایل شود یا نه؛ موضوعی که در نهایت به سقوط هواپیما انجامید.

هواپیمای شرکت هواپیمایی لاین‌ایر نیز مانند هواپیمای شرکت هوایی اتیوپی، تقریبا نو بود. در سانحه هوایی اندونزی در آبان ماه سال جاری ۱۸۹ سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند.

در جریان سانحه لاین‌ایر، یکی از محققان کمیته ملی امنیت ترابری اندونزی به نمایندگان پارلمان آن کشور گفته بود سیستم‌های خودکار بوئینگ دائما تشخیص می‌دادند که هواپیما در حالت «واماندگی» است و هشداری نیز برای کابین می‌فرستادند.

در نتیجه سیستم موسوم به «ام‌سی‌ای‌اس» بوئینگ -یک سیستم بازسازی‌شده خودکار که به‌تازگی در این هواپیما به‌کار گرفته شده- خود‌به‌خود به کار می‌افتاد و نوک هواپیما را به‌سمت زمین متمایل می‌کرد، تا آن را، آن‌طور که تشخیص می‌داد، از «واماندگی» خارج کند.

«واماندگی» وضعیتی در روند پرواز هواپیما است که در جریان آن اصطکاک با هوا شدیدا افزایش پیدا می‌کند؛ این وضعیت -برای نمونه- در هنگام نشست یا برخاست هواپیما ممکن است رخ دهد و چون در آن زمان ارتفاع نسبت به زمین بسیار کم است، بالقوه وضعیت خطرناکی به‌شمار می‌رود.

هواپیمای اتیوپی نیز تنها دقایقی پس از برخاستن بود که سقوط کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy