Thursday, Mar 14, 2019

صفحه نخست » نماینده جنجالی مجلس به "شلاق و تبعید" محکوم شد

janjali_031419.jpgدویچه وله - سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از سوی زن جوانی به تجاوز و سوءاستفاده از موقعیت خود متهم شده بود. پرونده او پس از خودکشی این زن جنجالی شد. رسانه‌های ایران از محکومیت خدادادی در این پرونده خبر می‌دهند.

روزنامه شرق و خبرگزاری هرانا از "شلاق، تبعید و انفصال از خدمت" یک نماینده مجلس خبر می‌دهند. این نماینده مجلس به آزار یک زن جوان متهم شده بود.

این نماینده که شرق نام او را ذکر نکرده، در شعبه پنج دادگاه کیفری استان تهران به "جرم رابطه نامشروع و سوء‌استفاده از موقعیت به ۹۹ ضربه شلاق، دو سال تبعید و دو سال انفصال از خدمت" محکوم شده است.

قاضی دادگاه از قرار این نماینده را از اتهام تجاوز به عنف که زن شاکی مطرح کرده بود، تبرئه کرده است. مجازات زنای به عنف اعدام است. خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه خبری فعالان حقوق بشر در ایران این نماینده را سلمان خدادادی معرفی کرده است.

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اما روز پنج‌شنبه ۲۳ اسفند با رد صدور حکم محکومیت برای او به خبرآنلاین گفته است: «اگر حکمی برای سلمان خدادادی صادر شود از آن‌ مرجع به اطلاع ما خواهد رسید اما تا سه شنبه هفته جاری هیچ مطلبی در این خصوص به ما گزارش نشده است.»

محمد جواد جمالی نوبندگانی با اشاره به تعطیلی پنجشنبه و جمعه گفته که بعید می‌داند طی این دو روز حکمی صادر شود و مدعی شده است: «در این دو روز قطعا کسی پاسخگو نیست و با این اخبار فقط آبروی فرد را می‌برند.»

سلمان خدادادی که خبرگزاری مجلس شورای اسلامی تا تاریخ ۱۲ اسفند او را همچنان به عنوان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس معرفی کرده، از ماه‌ها پیش درگیر پروند‌ه‌ای جنجالی است.

خودکشی پس از سال‌ها دوندگی در پرونده شکایت از خدادادی

سلمان خدادادی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم از سوی زن جوانی به نام زهرا نویدپور از شهر ملکان به تجاوز متهم شده بود.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

زهرا نوید پور در شکایت خود از سلکمان خدادادی -نماینده شهرستان ملکان- گفته بود که سال ۹۳ زمانیکه که تنها ۲۴ سال داشته برای یافتن کار به دفتر او مراجعه کرده است. نویدپور گفته بود پس از وعده‌های او برای یافتن کار بازهم به ملاقات او رفته و از سوی خدادادی مورد تجاوز قرار گرفته است.

زهرا نویدپور که چند فایل‌ صوتی و متن پیامک از ارتباط خود با متهم داشت، از نماینده مجلس شکایت کرد.

او پس از طرح شکایت و تماس مکرر با شماری از نمایندگان مجلس از جمله پروانه سلحشوری، در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که توسط افراد ناشناس و"اطرافیان نماینده مذکور" بارها به "اسید پاشی" و "مرگ" تهدید شده و این موضوع را به دادگاه هم اطلاع داده است.

پرونده شکایت زهرا نویدپور از سلمان خدادادی اما به نتیجه نرسید و این زن جوان دی‌ماه گذشته خودکشی کرد. ماجرای مرگ او پرونده شکایت از رئیس‌کمیسیون اجتماعی مجلس را به جنجالی بزرگ تبدیل کرد. خدادادی ضمن تأکید بر بی‌گناهی خود، تأکید دارد که این پرونده یک بازی قدرت برای حذف اوست.

او می‌گوید زن شاکی یکی از مراجعان او بوده و قصد اخاذی داشته است. اما مدارکی که زهرا نویدپور به دادگاه ارائه کرد، گواه آن بود که رابطه خدادادی با او فراتر از رابطه اداری بوده است.

نویدپور حتی در گزارشی که از تلویزیون جمهوری آذربایجان منتشر شد، گفته بود که سلمان خدادادی در جلسه دوم دادگاه تهران اتهام‌خود را پذیرفته است و قاضی برای او قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صادر کرده است.

زیر چتر حمایت لیست امید

خدادادی در مجلس هفتم به اتهام تجاوز به منشی خود و یکی از دختران مراجعه کننده به دفتر نمایندگان، بازداشت و راهی زندان اوین شد؛ مساله‌ای که باعث رد اعتبارنامه‌اش توسط نمایندگان شد. اما نمایندگان پس از سی دقیقه مذاکره در جلسه غیرعلنی مجلس - در حالی که تعدادی از مردم ملکان در مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار اخراج سلمان خدادادی از مجلس بودند- به اعتبارنامه او رای مثبت دادند.

در انتخابات مجلس نهم،‌ نام سلمان خدادادی در فهرست رد صلاحیت شدگان قرار گرفت و از ورود به مجلس نهم محروم شد. نکته قابل توجه در سابقه کاری سلمان خدادادی پس از این ماجرا همکاری نزدیک او با دولت حسن روحانی پس از پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری است.

خدادادی در دولت یازدهم مشاور وزیر خارجه بوده است. او سال ۹۴ باردیگر برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کرد و باز هم صلاحیت او برای انتخابات دهمین دوره مجلس توسط هیئت نظارت رد شد.

اما شورای نگهبان مدتی بعد صلاحیت او تأیید کرد و او با حمایت لیست امید نه تنها وارد مجلس دهم بلکه به ریاست کمیسیون اجتماعی این مجلس رسید. شماری از نمایندگان اصولگرا از جمله علیرضا زاکانی پیگیر پرونده‌ای بودند که علیه سلمان خدادادی گشوده شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy