Sunday, Mar 17, 2019

صفحه نخست » هروه رنار جایگزین کارلوس کی‌روش؟

qr_031519.jpgبی بی سی - برخی رسانه‌های ورزشی در ایران، هروه رنار را جایگزین کارلوس کی‌روش می‌دانند. نشریاتی که اغلب، عضوی هم در کمیته رسانه‌ای فدراسیون فوتبال دارند و ارتباط نزدیک با منابع موثق.

سایت ورزش سه به نقل از "نزدیکان مهدی تاج" از پیشرفت مذاکرات با این سرمربی فرانسوی خبر داده. موضوعی که رییس فدراسیون از تکذیبش خودداری کرده.

رنار در جام ملت‌های آسیا برای تماشای بازی ایران و ژاپن در ورزشگاه بود و مطالبی را در حین بازی می‌نوشت. اما این اتفاق، مختص ایران نبود و برای یکی دو تیم دیگر نیز تکرار شد.

او ۵۰ ساله است، با سابقه سرمربیگری در تیم‌های ملی مراکش، زامبیا، ساحل عاج، آنگولا. آیا قصد دارد به دوران فعالیت موفقش در آفریقا خاتمه دهد؟

رنار تنها مربی است که با دو کشور متفاوت، جام‌های قهرمانی آفریقا را تصاحب کرده. یک بار با زامبیا و سپس ساحل عاج. اگر با مراکش بتواند برای سومین بار به قهرمانی برسد رکوردی افسانه‌ای به جا خواهد گذاشت.

در سابقه‌اش هدایت باشگاه‌هایی چون سوشو و لیل نیز درج شده.

هواداران فوتبال ایران به خاطر همگروهی در جام جهانی، رنار را به خوبی می‌شناسند. نبردی که با گل به خودی مراکش در واپسین ثانیه‌ها، به سود ایران رقم خورد.

در نیمه دوم کی‌روش و پاتریس بومل دستیار رنار درگیر شدند. اعتراض دستیار رنار به داور برای دادن اخطار به بازیکن ایران، واکنش کی‌روش را در پی داشت اما چنانچه از عکس‌های منتشر شده پس از بازی پیداست، موضع رنار آرام کردن طرفین درگیری بود.

در ایران، بعضی رسانه‌ها او را سرمربی بعدی تیم ملی نامیده‌اند اما فاکس اسپورت آسیا از رنار به عنوان گزینه هدایت تیم ملی امارات یاد کرده.

سایت فرانسوی ۳۶۰ اسپورت به نقل از هروه رنار می‌نویسد: «شخصی که نزدیک به رسانه‌هاست تلاش می‌کند با اطلاعات غلط باعث بی ثباتی من در تیم ملی شود و این از ابتدای حضورم در مراکش سابقه دارد. اما دو بازی تدارکاتی با مالاوی و آرژانتین داریم. من بر روند آماده‌سازی تیمم برای جام ملت‌های آفریقا متمرکز خواهم ماند.»

با وجود عدم تایید موضوع توسط رنار، به هر حال احتمال آمدنش به ایران بیش از زیدان، مورینیو و کلینزمن (گزینه‌های اعلام شده از جانب وزارت ورزش) است!

مهدی تاج در جریان فینال لیگ فوتسال گفت: «از اول بنا نبوده سرمربی را با عجله انتخاب کنیم. وزارت و خانواده فوتبال ما را به تعجیل توصیه نمی‌کنند. نمی‌گویند هول هولکی مربی بیاورید و چهار ساله ببندید تا مشکلاتی را که در قرارداد قبلی داشتیم تکرار کنیم. سرمربی را باید با صبر انتخاب کنیم. البته خواب‌مان خواب سنگینی نیست.»

تاج از نوع قرارداد با کی‌روش انتقاد کرده. موضوعی که هنگام فعالیت کی‌روش نمی‌پذیرفت و حالا با رفتنش به کلمبیا، با صراحت بیان می‌کند.

او در حاشیه مجمع هیات فوتبال استان خوزستان، حرف‌های تازه‌ای زد: «اولین فیفا دی را به باشگاه‌ها دادیم تا فشردگی لیگ را کم کنیم. برای دومین فیفا دی حتماً سرمربی را انتخاب می‌کنیم.»

اگر براستی رنار گزینه ایران باشد، برخلاف ادعای تاج نمی‌تواند در "فیفا دی" بعدی سرمربی ایران باشد چون تا پایان تیرماه درگیر جام ملت‌های آفریقاست. یعنی یک ماه پس از پایان روزهای فیفا برای دیدارهای دوستانه.

مشکلات مالی و آنچه وزارت ورزش "جنگ اقتصادی" نامیده هم باعث می‌شود ابهامات پیرامون آینده تیم ملی افزایش یابد.

نخستین بار است که چهار تیم پرطرفدار فوتبال ایران در واپسین هفته‌های لیگ، به یک اندازه از بخت قهرمانی برخوردارند.

پرسپولیس، استقلال، تراکتور و سپاهان. سه سرمربی خارجی از کرواسی، آلمان و بلژیک همراه با امیر قلعه‌نویی.

واکنش این تیم‌ها به مسائل داوری، همچنین رویکرد اکثر هواداران‌شان در شبکه‌های مجازی نشان می‌دهد که جز قهرمانی به هیچ عنوان دیگری رضایت نمی‌دهند. نقطه مشترک‌شان تصوری است که درباره توطئه علیه تیم خود دارند.

پدیده هفته‌ها صدرنشین بود اما با مشکلات مدیریتی که سرانجام به تغییر نام شهر این تیم منجر شد، رویای قهرمانی‌اش کمرنگ شده و حالا به رده پنجم سقوط کرده. فاصله‌ شاگردان یحیی گل‌محمدی با تیم ششم چنان چشمگیر است که به نظر نمی‌رسد حتی با تکرار نتایج ضعیف، این رتبه را از دست دهند.

پرسپولیس در صورت قهرمانی، برای سومین بار پیاپی با برانکو به جام قهرمانی می‌رسد. آنها درگیر جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا هم هستند.

استقلال در یازده بازی آخرش فقط در تبریز به تراکتور باخت. بردهای متوالی در لیگ برتر، استقلال را از کمرکش جدول بالا آورد و اینک مدعی قهرمانی‌اند.

تقابل این چهار تیم در دیدارهای رودررو، می‌تواند سرنوشت جام را مشخص کند. مهم‌ترین رویارویی، شهرآورد تهران است که دهم فروردین برگزار می‌شود.

بازی شش امتیازی. رقابتی که برنده‌اش هم در جدول و هم از لحاظ روانی، جهش بلندی به سمت جام برخواهد داشت. تساوی احتمالی هم به سود نمایندگان تبریز و اصفهان است.

سپاهان اصفهان در بیست و پنجمین هفته از لیگ پذیرای استقلال تهران است. بازی پرسولیس با سپاهان در هفته بیست و هفتم نیز یکی دیگر از فینال‌های لیگ برتر است.

تراکتور که در تبریز از سد استقلال و سپاهان گذشته، در هفته بیست و هشتم از پرسپولیس میزبانی خواهد کرد. نبردی که حتی فارغ از وضعیت جدول هم سرشار از جدابیت است.

تراکتور پس از باخت خانگی مقابل فولاد خوزستان سرمربی‌اش را تغییر داد. ژرژ لیکنز که جایگزین تقوی شد تاکنون پنج برد با دو مساوی به دست آوردی و هنوز شکستی را متحمل نشده.

افشاگری‌ها و بی تفاوتی‌ها

امیرقلعه نویی پس از بازی با فولاد گفت محسن ترکی، ممبینی، خورشیدی و فغانی، خاطرات بد او از فوتبالند.

ترکی پاسخ داد: «مدارکی دارم که رو می‌کنم. دوره هوچیگری گذشته. می‌خواهند از این روش منفعت بگیرند ولی دست‌شان رو شده. من سالم زندگی کردم و اگر کسی یکی بگوید دوتا می‌خورد چون آبرو و حیثیتم را سخت به دست آوردم.»

داور سرشناس که هفت بار شهرآورد تهران را سوت زده، در ادامه گفت: «متاسفانه یا خوشبختانه دستم پر است؛ سینه‌ام مملو از اسراری است که اگر کسی قرار باشد اذیتم کند و یا پا روی خط قرمزهایم بگذارد تحمل نمی‌کنم.»

نخستین بار نیست که یکی از چهره‌های برجسته در فوتبال ایران، از مدارک و ناگفته‌هایی صحبت می‌کند که تاکنون مطرح نشده.

چنین مواقعی، رویه رایج در فوتبال حرفه‌ای جهان این است که مسئولین و رسانه‌ها به تعقیب ماجرا می‌پردازند و حتی پیش از محاکم قضایی، ماجرا را به سرانجام می‌رسانند.

در ایران اما افشاگری‌ها از حد چند تیتر و خبر فراتر نمی‌روند. در اغلب مواقع، نه کمیته انضباطی واکنشی بروز می‌دهد و نه کمیته اخلاق. موضوع ادعایی هم به سرعت فراموش می‌شود.

اسراری که در سینه محسن ترکی نهفته چیست؟ با گذشت دو روز از تهدید ترکی به افشاگری، مراجع رسمی تمایلی به آگاهی از اسرار او نشان نداده‌اند.

پارسال بهروز رهبری‌فرد گفت وقتی در تیم استیل آذین بازی می‌کرده ۱۰۰میلیون تومان به یک داور داده شد تا بازی را به سود این تیم قضاوت کند. خداداد عزیزی هم مدعی شد یک داور ۲۰ میلیون تومان از آنها خواسته تا به تیم‌شان کمک کند.

واکنش فدراسیون، احضار این دو پیشکسوت بود و گفته شد از آنها به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال شکایت خواهد شد.

وقتی اشتیاقی نزد مسئولین فوتبال برای بررسی ادعاها وجود ندارد، وقتی افشاگرها از حمایت و امنیت کافی برای بیان دانسته‌های خود برخوردار نیستند، خانواده فوتبال نیز اسرار خود را در سینه نگه می‌دارند و مانند آقای ترکی، آن را صرفاً به عنوان سپر دفاعی در برابر اتهامات بکار می‌گیرند



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy