Sunday, Mar 24, 2019

صفحه نخست » گزارش بلومبرگ از جنگ بین تندروها در کاخ سفید بر سر ایران

bloomberg_032418.jpgبلومبرگ نوشت: حدود یک سال از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد. علی‌رغم وضع دوباره تحریم‌ها علیه صنایع نفتی و بانکی، ایران هنوز به شروط برجام پایبند است. این کشور هنوز هم به رفتار نامتعارف خود در منطقه ادامه می‌دهد اما رفتارش تفاوتی با گذشته نداشته و تنها درآمد نفتی آن نصف شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: با این حال دشمنان ایران در کنگره و دولت امریکا، هنوز بیم دارند که ترامپ اجازه دهد برجام پابرجا بماند. آنها در حال راه‌اندازی جنگی علیه وزیر امورخارجه مایک پومپئو و برایان هوک دستیار وزیر خارجه در امور ایران هستند. هدف این است که وزارت امورخارجه و ترامپ را وادار کنند که معافیت های اعطایی به هشت کشور خریدار نفت ایران را لغو کنند. این معافیت ها که در پاییز گذشته برقرار شدند تا دوم ماه می ادامه دارند. این در حالی است که وزارت امورخارجه آمریکا بارها تاکید کرده که سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران را دنبال می‌کند.

بنابراین دلیل این جبهه گیری چیست؟ مسأله این است که در صورت قطع عرضه نفت ایران، آیا نفت کافی برای ثبات در بازار عرضه خواهد شد. ترامپ از برجام خارج شده اما او خواهان جهش بهای نفت نیست. پومپئو و هوک نیز به دنبال تحقق سیاست ترامپ هستند یعنی بدون آشفته کردن بازار، صادرات ایران را به صفر برسانند. اما تندروها در واشنگتن بر این نظرند که کشورهای زیادی آمادگی دارند که در صورت قطع صدور نفت ایران، حتی بیش از تقاضا در بازار نفت تزریق کنند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا معتقد است که عرضه نفت خام در جهان به میزان روزانه ۱۸۰۰۰۰ بشکه بر تقاضا پیشی خواهد گرفت.

اگرچه این بحث ماهیت فنی دارد، مسأله بقای ایران برای مخالفان برجام از جمله جان بولتون از اهمیت اساسی برخوردار است. یکی از مقامات دولتی گفته که مهلت تعیین شده تا دوم می، آخرین فرصت واقعگرایانه برای این دولت است تا به هدف خود یعنی پایان دادن به معافیت ها برسد. مهلت بعدی که دوم نوامبر است، بیش از حد به زمان انتخابات نزدیک است و ترامپ برای اتخاذ هر تدبیری که امکان بی‌ثبات کردن بازار نفت را داشته باشد، محتاطانه رفتار خواهد کرد. در آن زمان ایران پول کافی به دست خواهد آورد تا بتواند تا پایان نتیجه انتخابات به امید پیروزی دموکرات‌ها صبر کند.

این یک توهم توطئه نیست. در آوریل ۲۰۱۸ جان کری وزیر امورخارجه سابق امریکا با جواد ظریف درباره نحوه حفظ بقای برجام مذاکره کرده است. به علاوه طبق گزارش المانیتور، برنی سندرز، کامالا هریس و الیزابت وارن همگی وعده داده‌اند در صورت پیروزی در انتخابات، بار دیگر به برجام باز خواهند گشت. سایر دموکرات‌ها نیز چنین رویکردی را دنبال خواهند کرد. این مسأله را پیچیده می‌کند. بسیاری از دموکرات‌ها که در ابتدا حامی برجام بودند، در سال ۲۰۱۷ به نقاط ضعف این توافق در خصوص محدود کردن برنامه‌های موشکی و پایان محدودیت غنی‌سازی در سال ۲۰۳۰ اذعان کردند. این حقیقت که ایران حتی پس از خروج ترامپ از برجام به این توافق پایبند مانده، حکایت از آن دارد که تیم جان کری و مذاکره‌کنندگان آمریکایی می‌توانستند امتیازات بیشتری در مذاکرات از ایران بگیرند. فعلا سیاست دولت ترامپ به دنبال امتیازاتی است که تیم اوباما نتوانست به آنها برسد. اما از نظر مخالفان ایران در واشنگتن، بدون لغو معافیت های خرید نفت از ایران، این هدف دست‌یافتنی نخواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy