Monday, Mar 25, 2019

صفحه نخست » انفجار شهاب سنگی با نیرویی معادل ۳۰ برابر بمب اتمی هیروشیما

shahab.jpgالعربیه - ناسا اعلام کرد در شب ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸، شهاب سنگی شعله‌ور، زوزه کشان، با سرعتی ۳۰ برابر سریع‌تر از سرعت یک گلوله و با وزنی معادل ۱۴۰۰ تن، در تاریکی شب و پس از برخورد به جو زمین بر فراز اقیانوس منفجر شد و نیرویی معادل ۳۰ برابر انفجار بمب اتمی هیروشیما را آزاد کرد.

به گزارش سایت ایپک تایمز، به گفته دانشمندان انفجار این شهاب سنگ، از نظر بزرگی سومین انفجار از نوع خود در دوران معاصر بوده است. این انفجار که در ارتفاعی بیش از ۱۵ مایلی بالای اقیانوس روی داد، هیچ شاهد عینی نداشت و فقط توسط ابزارهای ناسا ثبت شد.

به گفته دانشمندان دلیل تأخیر در اعلام خبر انفجار این شهاب سنگ، نیاز به ترکیب و پردازش داده‌های دریافتی در ۱۶ ایستگاه‌ در نقاط مختلف دنیا بوده است. این ایستگاه‌ها در زمان جنگ سرد برای برآورد و تشخیص انفجارهای هسته‌ای ایجاد شد.

پیتر براون، از دانشمندان حوزه شهاب سنگ، اطلاعاتی در خصوص محل انفجار این شهاب سنگ بر فراز منطقه‌ای در شرق روسیه درست پیش از نیمه شب را منتشر کرد.

وی در توئیتر خود نوشت قطر این شهاب سنگ حدود ۱۰ متر، وزنش ۱۴۰۰ تن و دارای انرژی معادل ۱۷۳ کیلوتن تی‌ان‌تی بوده است. شدت این انفجار حدود ۴۰ درصد شدت انفجار آخرین انفجار قدرتمند شهاب سنگ یعنی انفجر چلیابینسک بود.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

براساس این گزارش، این سومین انفجار بزرگ یک شهاب سنگ در طول بیش از یک قرن گذشته است. پیش از آن شهاب سنگ چلیابینسک در فوریه ۲۰۱۳ بر فراز شهر چلیابینسک در روسیه منفجر شد و در نتیجۀ آن بیش از هزار نفر بر اثر شکستن شیشه‌ها مجروح شدند.

اما بزرگترین انفجار ثبت شده مربوط به یک شهاب سنگ بر فراز زمین در ژوئن سال ۱۹۰۸ باز هم بر فراز روسیه روی داد که رویداد یا انفجار تونگوسکا، نام گرفت و براورد شد که در حدود هزار بار قدرتمندتر از انفجار اتمی هیروشیما بوده است.

در این انفجار ۸۰ میلیون‌ درخت در مساحتی بالغ بر ۷۷۰ مایل مربع، ریشه‌کن شدند و شوک ناشی از انفجار زمین لرزه‌ای برابر ۵ درجه در مقیاس ریشتر ایجاد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy