Tuesday, Apr 9, 2019

صفحه نخست » تهدیدها و هشدارهای حسن روحانی خطاب به آمریکا و اروپا

rouhani_040918.jpgشما آمریکایی‌ها در رأس تروریست‌های عالم هستید

یورونیوز - یک روز پس از اعلام تصمیم تازه دولت آمریکا دریاره سپاه پاسداران مبنی بر قرار دادن نام این تشکیلات نظامی در سیاهه گروه‌های تروریستی، رئیس جمهوری ایران به این تصمیم واکنش نشان داد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با اشاره به تصمیم تازه آمریکا درباره سپاه پاسداران گفت: «استکبار جهانی و آمریکا امروز کینه، عداوت و شکست‌های خود را می‌خواهد از طریق تروریست نامیدن گروهی که همواره بزرگ‌ترین هدف و عمل آن مبارزه با تروریسم است، جبران کند.»

وی که روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین در مراسم «روز ملی فناوری هسته‌ای» در سالن اجلاس سران در تهران سخن می‌گفت، تصریح کرد: «پاسداران از روز نخست انقلاب در کنار مردم بودند و برای منافع انقلاب از راحتی خود گذشتند.»

رییس جمهوری ایران با اشاره به «توطئه‌های مختلف دشمنان» ایران از ابتدای انقلاب افزود: «آنها گروه‌های تروریستی را تجهیز کردند و مواد منفجره در اختیار آنها قرار دادند تا مسئولین و مردم را به خاک و خون بکشد و ایران به دوران سلطه باز گردد. ما در آن دوران به نیرویی نیاز داشتیم که در مقابل دشمنان بایستد، آن روزی که گروه‌های تروریستی درخانه‌های تیمی دستگیر شدند چه کسانی فداکاری می‌کردند و جان می‌دادند تا تروریست‌ها را دستگیر کنند و به دستگاه قضا سپارند؟ سپاه پاسداران در راس قرار داشت.»

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

آقای روحانی همچنین با یادآوری موارد دخالت سپاه در «حمایت» از مردم ایران و نیز «مبارزه با تروریسم» در عراق، سوریه و لبنان افزود: «شما می‌خواهید از گروه‌های ترویستی علیه ملت‌ها استفاده کنید اما مدعی هستید که علیه تروریسم نظر داده و نهادهای انقلابی جهان را تروریست خطاب می‌کنید؛ این درحالی است که شما در راس تروریست‌های عالم هستید.»

ایرانرونمایی روحانی از سانتریفیوژ نسل جدید؛ سانتریفیوژ IR-6 چیست؟

یک روز پس از اعلام تصمیم تازه دولت آمریکا دریاره سپاه پاسداران مبنی بر قرار دادن نام این تشکیلات نظامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، رئیس جمهوری ایران از آغاز نصب زنجیره۲۰ تایی ماشین سانتریفیوژ پیشرفته IR-6 در سایت نطنز بازدید کرد.

در جریان این بازدید، علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که ساخت و تولید ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید طی چند سال گذشته در دستور کار بوده و با آغاز نصب زنجیره میانی ۲۰ تایی سانتریفیوژ پیشرفته IR-6 در سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن (سایت نطنز) و تکمیل نهایی آن در آینده نزدیک، شرایط انجام تست‌های لازم فرآیندی فراهم خواهد شد.

آقای صالحی تاکید کرد که تولید و بهسازی انواع ماشین‌های سانتریفیوژ در چارچوب برجام و بنا به دستور رهبر ایران صورت گرفته است.

سانتریفیوژ IR-6 چیست؟

سانتريفيوژها دستگاهی هستند که با استفاده از سرعت چرخش بالا و نیروی گریز از مرکز مواد را از هم تجزیه می‌کنند و به عبارتی خلوص مواد را افزایش می‌دهند. لذا در فرآيند توليد سوخت هسته‌ای، سانتريفيوژها در غنی‌سازی اورانيوم نقش اساسی ايفا می‌کنند.

ایران پیشتر تعدادی سانتریفیوژ نسل اول یا IR-1s را در اختیار داشت که با تکنولوژی آلمان در ۴۰ سال پیش تولید شده بودند. به اعتقاد کارشناسان، اورانیوم غنی شده توسط مدل‌های IR-2M, IR-4 و IR-6 می‌تواند بین ۳ تا ۵ برابر بیش از مدل IR-1s باشد.

در همین حال، آقای صالحی نیز پیشتر اعلام کرده بود که کارآیی سانتریفیوژهای IR-6 حدود ۱۰ برابر بیش از مدل‌های IR-1 است. او همچنین مدعی شده بود که ایران به تکنولوژی تولید سانتریفیوژهای IR-2M, IR-4 دست یافته و در حال رفع نواقص فرآیند پژوهش و تولید مدل IR-6 است، اقدامی که به نظر می‌رسد از روز دوشنبه و با آغاز نصب آنها در سایت نظنز آغاز شده است.

البته ایران پیشتر تایید کرده بود که تحقیقات لازم برای تولید سانتریفیوژهای IR-8 را نیز آغاز کرده که کارآیی آن‌ها حداقل ۱۶ برابر بیش از مدل‌های IR-1 خواهد بود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه و در مراسم سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای، از ۱۱۴ دستاورد هسته‌ای ایران از جمله طراحی و ساخت سیستم کنترلی سامانه سنجش فرایندی، ساخت چشمه فوتون‌های درهم تنیده کوانتومی، ایتریوم ۹۰، اکسیژن ۱۸ و طراحی و ساخت طیف سنج پیشرفته FTIR رونمایی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy