Wednesday, Apr 10, 2019

صفحه نخست » نتانیاهو برای پنجمین بار به نخست وزیری انتخاب شد

israel_040819.jpgرادیو فردا - بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، برنده انتخابات پارلمانی اسرائیل شد که روز سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، در این کشور برگزار شد. همه شواهد نشان می‌دهد او به زودی پنجمین دوره نخست وزیری‌اش را آغاز می‌کند.

این سیاستمدار ۶۹ ساله و همسرش، سارا، با بوسه عاشقانه، در میان هواداران ملتهب حزبی که نتانیاهو را «پادشاه بی‌بی» می‌نامیدند، پیروزی خود را در نخستین ساعات سحرگاه چهارشنبه، ۲۱ فروردین، جشن گرفتند‌.

در عین حال این احتمال مطرح است که این شادی در ادامه سال به سختی‌های قضایی و قانونی برای نتانیاهو مبدل شود و کار دولت تازه‌اش را نیز فلج کند.

بر اساس نتایج شمارش ۹۷ درصد آرا که تا ظهر چهارشنبه انجام شد، لیکود و ائتلاف رقیب آن، «آبی- سفید» به رهبری بنی گانتز و یائیر لاپید، هر یک ۳۵ کرسی کنست، مجلس، را به خود اختصاص داده‌اند.

اما جناح راست به خاطر احزاب متعدد راست افراطی و به‌شدت مذهبی که هر یک کرسی‌هایی را از آن خود کرده‌اند و همگی آنها حامیان دیرینه نتانیاهو بوده‌اند، در مجموع ۶۵ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی را کسب کرد.

ائتلاف «آبی- سفید» همراه با شش کرسی حزب میانه کارگر و چهار کرسی حزب چپ «مرتز» و حمایت ده کرسی احزاب عربی، در بهترین حالت تنها می‌تواند ۵۵ کرسی حامی داشته باشد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، رئوون ریولین، رئیس جمهوری، احتمالا چهارشنبه آینده، ۲۸ فروردین، کار تشکیل دولت را به نتانیاهو محول می‌کند؛ پس از آن آقای نتانیاهو طبق قانون یک دوره ۲۸ روزه و بعد از آن نیز یک دوره ۱۴ روزه دیگر برای تشکیل دولت مهلت خواهد داشت.

با این حال بنیامین نتانیاهو نظر به وجود یک جناح راست قوی حامی او، منتظر تعیین تکلیف رئیس جمهوری نمانده و تنها لحظاتی پس از پایان رای‌گیری، کار تشکیل دولت تازه خود را با گفت‌وگوی تلفنی با سران احزاب راست و مذهبی آغاز کرد.

از آنجا که نتانیاهو برای تشکیل ائتلاف ناچار است به سهم‌خواهی احزاب راستگرا و مذهبی تن در دهد، به نظر می‌رسد دولتی که او این بار تشکیل دهد، به‌شدت حامی مالی اولترا اورتودکس‌ها و تامین‌کننده افراطی‌ترین خواسته‌های راستگرایان باشد.

با وجود این، بسیاری از ناظران در اسرائیل می‌گویند که سه پرونده علیه نتانیاهو به ظن فساد و خیانت در امانت که نزد دادستانی است، در ماه‌های آینده به جریان خواهد افتاد و اگر سرانجام او به پای میز محاکمه برده شود، ممکن است اسرائیل با انتخاباتی دوباره در ادامه سال روبه‌رو شود.

از سوی دیگر، احتمال تصویب قانونی جدید در مجلس با حمایت اکثریت نمایندگان حامی نتانیاهو که مانع از ادامه رسیدگی قضایی به پرونده‌های وی شود، مطرح شده است.

اما بنی گانتز، رهبر ائتلاف «آبی- سفید» با توجه به وضعیت نتانیاهو روز چهارشنبه گفت که ۳۵ کرسی این ائتلاف یک «سرمایه بزرگ» است و هنوز ممکن است احتمالاتی در ادامه مسیر، ورق را برگرداند.

بنی گانتز سه‌شنبه شب اعلام پیروزی زودهنگام کرده و خود را نخست وزیر بعدی نامیده بود؛ او به خاطر این شتاب‌زدگی مورد انتقاد و طعنه لیکود و جناح راست قرار گرفت.

۴۱ حزب و فهرست در انتخابات این بار ثبت نام کرده و تایید شده بودند، اما تنها ۱۱ حزب دارای کرسی‌هایی شده‌اند؛ حد نصاب ورود به مجلس کسب ۳.۲۵ درصد آرا شامل دست‌کم چهار کرسی بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy