Friday, Apr 12, 2019

صفحه نخست » واکنش آمریکا به خروج قاهره از ائتلاف ضد ایران (ناتوی عربی)

state_usa.jpg صدای آمریکا ـ وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۲ فروردین در واکنش به خبر اخیر رویترز در مورد تصمیم مصر به خروج از ائتلاف استراتژیک خاورمیانه، که به «ناتو عربی» معرف شده است، از قاهره خواست که فرصت ایفای نقش رهبری در این اتحاد نظامی منطقه‌ای را از دست ندهد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی اختصاصی از قول منابع آگاه، نوشت که مصر از طرحی برای تشکیل «ناتو عربی» با حضور کشورهای عربی متحد آمریکا در خاورمیانه برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران کناره‌گیری کرده است. این خبرگزاری ضمن اعلام این خبر، نوشت که مصر این تصمیم خود را پیش از نشست یکشنبه گذشته در پایتخت عربستان به اطلاع ایالات متحده و دیگر کشورهایی که قرار است عضوی از ائتلاف باشند، رسانده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این خبر به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «مصر نقش بسیاری مهمی در امنیت منطقه دارد و ایالات متحده و همه کشورهای عضو ائتلاف استراتژیک خاورمیانه می‌خواهند مصر بخشی از این ائتلاف، که منافع بسیاری خواهد داشت، باشد.»

این مقام دولت آمریکا که نخواست هویتش فاش شود در ادامه گفت، «همانطور که این ائتلاف در حال شکل‌گیری است، ما از مصر می‌خواهیم که فرصت ایفای نقش رهبری (در آن) را از دست ندهد.»

وی توضیح بیشتری ارائه نداد و گفت جزئیات را باید از دولت مصر جویا شد.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

در گزارش رویترز همچنین گفته شده است که دولت مصر هیئتی را برای شرکت در نشست اخیر ریاض اعزام نکرده است؛ نشستی که بر اساس گزارش‌ها نمایندگان ایالات متحده، عربستان سعودی، قطر، کویت، بحرین، امارات متحده عربی، عمان و اردن در آن حضور داشتند.

این خبرگزاری تاکید کرده است که سفارت مصر در واشنگتن و کاخ سفید به پرسش این خبرگزاری در این زمینه پاسخ نداده‌اند.

ایده تشکیل ائتلاف استراتژیک خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ توسط عربستان مطرح شد و گفته می‌شود هدف اصلی آن مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده آن در منطقه است.

مقابله با گسترس نفوذ روسیه و چین نیز دیگر هدف عمده ائتلاف موسوم به «ناتو عرب» عنوان شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy